تحریم دریانوردی ایران خلاف مفاد کنوانسیون بین المللی کار دریایی است

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت: اقدامات محدودیت زای دولت امریکا علیه صنعت دریانوردی ایران، نقض آشکار اهداف کنوانسیون ایجاد سازمان بین المللی دریانوردی است.

به گزارش ایمنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سازمان بنادر و دریانوردی، محمد راستاد در دیدار با کیتاک لیم، دبیر کل سازمان بین المللی دریانوردی (آیمو) با اشاره به اقدامات تبعیض آمیز و محدودیت زای دولت امریکا علیه صنعت دریانوردی ایران، آن را نقض آشکار اصول و اهداف آمده در کنوانسیون ایجاد سازمان بین المللی دریانوردی و حقوق بین الملل دانست و اظهار کرد: تحریم ایمنی دریانوردی نه تنها منطقه خاورمیانه را تحت تاثیر قرار می دهد بلکه امنیت دریانوردی، کل جهان را به خطر می اندازد.

وی گستردگی تحریم های دولت امریکا را شامل دریانوردان ایرانی و خارجی شاغل بر روی کشتی های ایرانی عنوان کرد و گفت: این اتفاق خلاف مفاد کنوانسیون بین المللی کار دریایی و حقوق بشر است، چرا که موجب فشار روانی و خستگی دریانوردان ونگرانی  شدید خانواده های آنها می شود.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی ادامه داد: تحریم در ارایه خدمات ماهواره ای ارتباطی به کشتی ها که با فشار و تهدید امریکا صورت گرفته است، باعث شده دریانوردان از ابتدایی ترین حقوق اساسی و طبیعی خود محروم شوند.

وی تأکید کرد: با وجود پیگیری های متعدد از سوی ایران در سازمان بین المللی دریانوردی و سازمان بین المللی ماهواره سیار، تاکنون هیچ اقدام عملی برای رفع مشکلات تحریمی صورت نگرفته است.

راستاد گفت: رسالت سازمان بین المللی دریانوردی و سازمان بین المللی ماهواره سیار حفظ و ارتقای ایمنی دریانوردی در کل جهان است، از اینرو انتظار داریم  سازمان های یاد شده در مشکلات پیش آمده برای صنعت دریانوردی ایران، ورود و اقدام موثری انجام دهند.

معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه به امنیت دریانوردی در منطقه خلیج فارس و دریای عمان اشاره و خاطرنشان کرد: ایران معتقد است، امنیت دریایی منطقه باید توسط دولت های منطقه حفظ و تامین شود و برای این‌ منظور ابتکار "صلح امید هرمز" که از سوی ایران مطرح شده،  قابل توجه و عملیاتی است.

آیمو؛ مواضع صریحی را اتخاذ کند

راستاد در ادامه گفت و گو با دبیرکل سازمان بین المللی دریانوردی، یادآور شد: حملات اخیر به کشتی های ایرانی در دریای سرخ و اقدامات خرابکارانه در همه مناطق دریایی از سوی ایران محکوم است.

راستاد افزود: از آیمو انتظار می رود، همانگونه که موضع صریحی در رابطه با محکومیت حملات علیه کشتی ها در دریای عمان‌ گرفت، در خصوص حملات علیه کشتی ها در دریای سرخ نیز به همان اندازه جدی باشد و مواضع صریحی را اتخاذ کند.

همچنین در این دیدار کیتاک لیم‌؛ دبیر کل سازمان بین المللی دریانوردی حملات به کشتی ها در همه جای جهان را غیر قابل قبول دانست و بر توجه به حقوق دریانوردان در هر وضعیت و شرایطی تأکید کرد.

وی اقدامات‌ محدودیت زا غیر منصفانه یک دولت عضو سازمان بین المللی دریانوردی علیه دولت عضو دیگر در آیمو را برخلاف مفاد کنوانسیون ایجاد سازمان بین المللی دریانوردی دانست و گفت: این موضوع قابل بررسی است و دستور داد تا این اتفاق از طریق بخش حقوقی و ایمنی دریانوردی آیمو مورد بررسی و پیگیری قرار گیرد.

کد خبر 398615

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.