۸ آذر ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۶
دیپلماسی گردشگری برای صلح

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ایران گفت: گردشگری ابزاری برای صلح، گفت‌وگو، تفاهم و تعامل مسالمت‌آمیز میان ملت‌ها است. انسان از نظر ماهیتی میل به برقراری ارتباط با دیگران دارد و گردشگری این ارتباط را تسهیل و تشویق می‌کند و از این طریق سبب شناخت عمیق و بی‌واسطه میان ملت‌ها می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، چین در چند سال اخیر تبدیل به یکی از مهم‌ترین شریک‌های تجاری ایران شده است. اما مراودات بین دو کشور تنها به تجارت محدود نمی‌شود و کشور ایران با سیاست‌ گذاری‌های جدید وزارت گردشگری به دنبال جذب گردشگران چینی رفته است. حدود ۱۴۰ گردشگر چینی که در سال با هدف‌هایی غیر تجاری از این کشور خارج می‌شوند باعث شده تا بسیاری از کشورهای مقصد گردشگری به فکر برنامه ریزی برای جذب این گردشگران باشند.

کشور ایران نیز در یکی دو سال اخیر سیاست‌های گوناگونی برای جذب گردشگران چینی در نظر گرفته است که لغو روادید یک طرفه برای گردشگران چینی مهم‌ترین اقدام در این راستا بوده است. بر اساس مصوبه هیات وزیران گردشگران چینی بدون نیز به ویزا می‌توانند ۲۱ روز در ایران حاضر شوند ضمن اینکه مهر ایران نیز در پاسپورت هیچ گردشگری ثبت نمی‌شود.

همچنین در راستا این سیاست‌گذاری دوره های آموزشی ویژه فعالان گردشگری اعم از توراپراتورها، دفاتر خدمات مسافرتی، راهنمایان تور، مدیران و کارکنان مراکز اقامتی، پذیرایی و تفریحی در خصوص نحوه ارائه خدمات به گردشگران چینی، چاپ و نشر اقلام تبلیغاتی و اطلاع‌رسانی به زبان چینی، راه اندازی بخش چینی در پورتال رسمی گردشگری کشور و مقصدهای هدف از جمله اقداماتی است که علاوه بر لغو روادید در جهت تسهیل ورود گردشگران چینی به ایران و تجربه یک سفر مطلوب انجام گرفته است.

در راستا تحکیم روابط گردشگری ایران و چین علی‌اصغر مونسان، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کشور برای شرکت در نشست تمدن‌های کهن در پکن حاضر شده است. براساس برخی شنیده‌ها قرار بود که وزارت گردشگری با توپ پر وارد پکن شود و برای توسعه گردشگری ایران و چین تفاهم‌نامه‌های تنظیم و رضایت طرف مقابل نیز جلب شده بود. اما ناآرامی‌های اخیر در ایران باعث شد تا طرف چینی امضای این تفاهمنامه‌ها را به وقت دیگری موکول کند.

گردشگری ابزاری برای تعامل و صلح

نشست گردشگری ایران و چین با حضور آژانس های گردشگری ایرانی و چینی یکی از نشست‌هایی بود که وزیر گردشگری در آن حاضر شد و گفت: گردشگری ابزاری برای صلح، گفت‌وگو، تفاهم و تعامل مسالمت‌آمیز میان ملت‌ها است. انسان از نظر ماهیتی میل به برقراری ارتباط با دیگران دارد و گردشگری این ارتباط را تسهیل و تشویق می‌کند و از این طریق سبب شناخت عمیق و بی‌واسطه میان ملت‌ها می‌شود.

وی افزود: مردم ایران علاقه زیادی به سفر و آشنایی بیشتر با فرهنگ چینی دارند به همین دلیل هم است که تعداد ایرانیان بازدید کننده از چین، به‌رغم نسبت جمعیتی دو کشور، از تعداد گردشگران چینی بازدیدکننده از ایران  است. وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در راستای جذب حداکثری و افزایش سهم ایران از بازار بزرگ گردشگران خروجی چین، همواره تسهیل ورود گردشگران چینی را در دستور کار دارد و بر همین اساس با پیگیری‌های به‌عمل‌آمده مقررات لغو روادید یک‌طرفه برای اتباع چینی از تیرماه امسال برقرار شده و  بررسی‌های آماری هفت ماه اول سال ۹۸ نشان می‌دهد که پس از لغو روادید ورود گردشگران چینی به‌شکل محسوسی افزایش داشته است.

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در ادامه به مشکلات موجود بر سر راه توسعه روابط گردشگری دو کشور اشاره کرد و گفت: در جریان جذب گردشگران چینی مشکلاتی از جمله نبود شناخت کافی از ایران و مقصدهای گردشگری آن، کمبود رستوران و منوی غذاهای چینی در رستوران های ایرانی، کمبود راهنمایان مسلط به زبان و فرهنگ چینی وجود دارد که رفع این چالش ها از کانال فعالسازی بخش خصوصی و آموزش سرآشپزان و راهنمایان تخصصی و توسعه مقصدهای جدید گردشگری در دستور کار قرار گرفته است با کمک دولت و بخش خصوصی در ایران این بستر را فراهم می‌کنیم که در این راه، البته نیازمند کمک دوستان چینی نیز هستیم.

دعوت از ۵۰ شرکت چینی برای آشنایی با ایران

در ادامه رئیس هیئت مدیره جامعه تورگردانان ایران در این نشست گفت: با توجه به ظرفیت های چین از جمله خروج سالانه بیش از ۱۵۰ میلیون گردشگر از این کشور، امکان افزایش سهم ایران در این بازار وجود دارد و نشست امروز هم با حضور ۶۰ شرکت بزرگ چینی با این هدف برگزار شد. برگزاری این نشست برای هر دو کشور مفید بود و توقع داریم با توجه به لغو یک طرفه ویزای ایران برای گردشگران چینی، سهم ایران از تعداد گردشگران چینی افزایش پیدا کند.

پورفرج یکی از دلایل پایین بودن تعداد گردشگران چینی در ایران را نداشتن شناخت کافی از فرهنگ،  تاریخ و طبیعت ایران دانست و تصریح کرد: برای معرفی ایران حدود ۵۰ شرکت چینی را به مدت ۱۱ روز به ایران دعوت خواهیم کرد.

چین مهم‌ترین منبع تامین گردشگر در جهان است در سال ۲۰۱۸ نزدیک به ۱۵۰ میلیون چینی به خارج از مرزهای این کشور سفر کردند وزارت فرهنگ و گردشگری چین پیش‌بینی کرده است با تداوم رشد اقتصادی و افزایش درآمدهای سالانه شخصی، آمار سفر شهروندان این کشور به خارج از چین تا سال ۲۰۲۲ میلادی به ۱۷۸میلیون نفر در سال برسد همچنین تخمین زده شده این گردشگران در مجموع حدود ۱.۲ تریلیون یوان هزینه کنند. به گفته وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ایران در تلاش است تا در طی ۴ الی ۵ سال بتواند بیش از یک و نیم میلیون گردشگری جذب کند.

کد خبر 398611

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.