۱۱ آذر ۱۳۹۸ - ۰۶:۰۵
هفت‌خوان بازآفرینی شهر

ارزیابی و تحلیل اقدام برای بهسازی و نوسازی بافت های فرسوده شهری بیانگر این است که بدون حضور و مشارکت گسترده ساکنان، مالکان و سایر دست اندرکاران، امکان موفقیت و تحقق اهداف برنامه‌های بهسازی و نوسازی شهری غیرممکن است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، طرح‌های بازآفرینی شهری در ابتدای فعالیت دولت یازدهم مطرح شد. براساس ماده ۱۶ "قانون حمایت از احیا، بهسازی و نوسازی بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری" آیین‌نامه‌ها و بخشنامه‌های اجرایی برای جلب مشارکت کلیه دستگاه‌هایی که فعالیت‌های عمرانی و خدماتی در محدوده شهری در حوزه اختیارات آن‌ها تعریف شده بود، تصویب و ابلاغ شد.

در فرآیند بازآفرینی پایدار، محدوده‌ها و محله‌های هدف تعریف و بنا بر پیشنهاد مشترک وزارتخانه‌های راه و شهرسازی که شرکت شرکت عمران و بهسازی شهری ایران به نیابت از آن در این حوزه فعالیت می‌کند، وزارت کشور، میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و شورای عالی استان‌ها، سند ملی راهبردی احیا، بهسازی و نوسازی بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری در جلسه مورخ ۱۶ شهریورماه ۱۳۹۳ هیئت دولت تصویب شد.

پس از آن دولت به منظور اجرای این سند، «برنامه ملی بازآفرینی شهری (امید)» را در ۱۹ بهمن ۱۳۹۶ با اولویت نوسازی بافت‌های فرسوده، بهسازی سکونت‌گاه‌های غیررسمی و حاشیه شهری و احیا بافت‌های تاریخی ابلاغ کرد. البته بازآفرینی شهری در سایر متون و لوایح قانونی نظیر برنامه ششم توسعه نیز مورد مداقه قانون گذاران و مدیران اجرایی کشور قرار گرفت. راهکارهای اجرایی برنامه ملی بازآفرینی شهری پایدار با اولویت احیا، بهسازی و نوسازی بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری نیز در جلسه مورخ ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۷ هیئت وزیران مورد بررسی قرار گرفت.

احیای شهر با اجرای دقیق طرح‌های بازآفرینی

مجید طاهری‌دمنه، عضو هیئت علمی گروه شهرسازی و معماری دانشگاه آزاد اسلامی واحد فریدن می‌گوید: طرح‌های بازآفرینی باید به گونه‌ای اجرا شود که تمام جوانب ویژگی‌های معماری و شهرسازی در آن دیده شود و طوری اجرا شود که زندگی شهری در آن جریان داشته باشد.

وی می‌افزاید: بازآفرینی به معنی احیای مجدد بافت‌های شهری به ویژه بافت‌های فرسوده است، بنابراین باید علاوه بر مرمت ساختمان به تداوم حیات شهری نیز توجه شود.

عضو هیئت علمی گروه شهرسازی و معماری دانشگاه آزاد اسلامی واحد فریدن تصریح می‌کند: حیات شهری یعنی ارتباط مناسب با مخاطب و پویایی شهری که برای این منظور باید به زیرساخت‌ها، سطوح دسترسی‌ و تاسیسات شهری توجه کامل داشت.

طاهری می‌افزاید: باید علاوه بر نیازهای جسمی، نیازهای روحی روانی و معنوی شهروندان نیز مدنظر قرار بگیرد و مواردی مانند اصول زیست محیطی و مصالح متناسب با محیط و اقلیم و ایجاد حس تعلق و فرهنگ و معنویت و سنت‌ها و الگوهای کهن نیز دیده شود.

وی ادامه می‌دهد: در طرح‌های جامع شهری باید مسیرهای عبور و مرور و زیر ساخت‌ها به نحوی اجرا شود که معماری و شهرسازی پویا و احیا شود.

عضو هیئت علمی گروه شهرسازی و معماری دانشگاه آزاد اسلامی واحد فریدن تصریح می‌کند: شهر به مانند یک موجود زنده است و باید بروزرسانی شود تا دوام و قوام داشته باشد و حالت پویایی خود را از دست ندهد.

طاهری می‌گوید: باید یک برنامه‌ریزی جامع صورت گیرد تا در یک مقطع خاص ماندگاری داشته باشد.

اما اجرای طرح‌های بازآفرینی شهری در گلپایگان با مشکلاتی مواجه شده است. نبود اعتبارات لازم، همکاری و مشارکت ضعیف در اجرای طرح‌ها، برداشت‌های سلیقه‌ای از متون قانونی و توجیه نبودن برخی از مسئولان اجرایی، سبب کُندی عملیات‌های اجرایی و در بعضی نقاط، توقف اجرای طرح‌ها شده است.

وجود ۴۰۰ هکتار بافت فرسوده در شهر

پیمان شکرزاده، شهردار گلپایگان می‌گوید: گلپایگان از شهرهای پیشتاز در عرصه بازآفرینی بود و از طرفی این طرح‌ها کارآمد است ولیکن به دلیل اختصاص نیافتن اعتبارات لازم معوق مانده است.

وی می‌افزاید: سال ۹۶ چهار پروژه «حمام رباط آحسین»، «حمام بهشت»، اطراف مسجد جامع تاریخی گلپایگان و پارک بانوان در طرح بازآفرینی تعریف شد و سال گذشته با تخصیص اعتبار و پیشرفت اجرای طرح پیشرفت خوبی داشت، اما برای تکمیل آن‌ها نیازمند اعتبار دولتی هستیم.

شهردار گلپایگان می‌گوید: حدود ۴۰۰ هکتار بافت فرسوده در شهر گلپایگان وجود دارد، اما باوجود پیگیری‌های مکرری که شده از قیر یارانه‌ای نیز محروم شدیم.

شکرزاده ادامه می‌دهد: سال گذشته محله هدف شهری برای اجرای طرح بازآفرینی، بازار تاریخی گلپایگان بود، البته احداث مجموعه چند منظوره فرهنگی در «کاظم‌آباد» و فرهنگسرا در محله «باباعبدلله» نیز در دستور کار است، اما احداث فرهنگسرا در محله باباعبدالله هنوز در کمیسیون ماده پنج مانده است و برای احداث مجنمع چند منظوره در کاظم‌آباد منتظر تخصیص اعتبار هستیم.

وی تصریح می‌کند: ۳۰ درصد بودجه بازآفرینی باید در محدوده هدف طرح هزینه شود، اما به طور مثال برای جابجایی یک تیر برق شهرداری باید هزینه پرداخت کند، بنابراین اگر جلسات کارگروه فنی قبل از اجرای طرح با دستگاه مربوط برگزار شود تا ادارات نیز هزینه پرداخت کنند پروژه‌های بازآفرینی پیشرفت بهتری خواهند داشت.

شکرزاده خاطرنشان می‌کند: حاشیه رودخانه «اناربار» گلپایگان هدف طرح بازآفرینی است، اما اقدام موثری انجام نشده بود، طراحی رودخانه اناربار چون در حاشیه و بستر رودخانه بود با رایزنی با شرکت آب منطقه‌ای بخشی از مشکلات آن برطرف شد و در مرحله اجرا قرار گرفته است.

وی می‌افزاید: توسعه حاشیه رودخانه اناربار از مطالبات به حق شهروندان و از طرفی مبنای توسعه محلات هدف بازآفرینی است و اگر ستاد بازآفرینی با شهرداری همکاری لازم را انجام دهد این پروژه تا پایان امسال به اتمام می‌رسد.

شهردار گلپایگان تصریح می‌کند: طرح‌های بازآفرینی شهر حدود ۹۰ درصد پیشرفت دارد، برای اصلاح و ترمیم معابر شهر و آسفالت برخی خیابان‌ها و پل‌های مسیر جاده به دو هزار تن قیر نیاز داریم که با پیگیری‌های مکرر قیر اختصاص نیافته است.

ضرورت حمایت از مدیریت شهری

حسین یارمحمدیان، فرماندار گلپایگان نیز با بیان اینکه طرح بازآفرینی با هدف احیای بافت‌های تاریخی و فرسوده در شهرها از سوی دولت ابلاغ شد، می‌گوید: بر اساس قانون برنامه پنج ساله توسعه ششم تمام دستگاه‌های عضو ستاد بازآفرینی شهری موظف هستند در جذب بودجه‌های سنواتی مربوط به فعاایت‌های خود در شهرها الویت را به برنامه‌های اجرای بازآفرینی محدوده‌ها و محلات هدف اختصاص دهند.

وی تصریح می‌کند: سهم دستگاه‌های دولتی در جذب اعتبار بازآفرینی ۷۰ درصد است، ۳۰ درصد منابع مالی مورد نیاز برای تعریض معابر، اصلاح هندسی، ایجاد فضای سبز جدید، جمع‌آوری و دفع آب‌های سطحی و آزادسازی اراضی در اجرای طرح و برنامه بازآفرینی شهری برعهده شهرداری است.

فرماندار گلپایگان می‌افزاید: وقتی شهرداری برای طرح بازآفرینی در یک منطقه ۳۰ درصد هزینه می‌کند بخشی دیگر پروژه مربوط به دستگاه‌های دولتی است که دستگاه مربوطه باید با پیگیری در اداره کل خود ۷۰ درصد اعتبار را جذب کند.

یارمحمدیان تأکید می‌کند: دستگاه‌های دولتی باید با پیگیری در ادارات کل خود در استان نسبت به دریافت اعتبارت طرح بازآفرینی شهری اقدام کنند تا بودجه این طرح از کشور دریافت شود.

کد خبر 398604

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.