تعامل فرهنگی الگوی مناسبی برای پاسخگویی به چالش‌ها است

وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری جمهوری اسلامی ایران با اشاره به چالش های پیش روی جامعه بشریت گفت: اصل گفت و گو و تعامل فرهنگی به یادگار مانده از تمدن ها و فرهنگ های نسل های پیشین جوامع به عنوان یک میراث مشترک بشریت، الگوی مناسبی برای پاسخ گویی به چالش‌های دنیای امروز است.

به گزارش ایمنا، علی اصغر مونسان امروز جمعه_۸ آذرماه در آیین گشایش سومین کنفرانس بین المللی وزرای گردشگری کشورهای دارای تمدن در پکن با بیان اینکه امروز همچنان شاهد اختلافات فکری و تضاد منافع گوناگون هستیم، اظهار کرد: توجه به مشترکات فرهنگی و تمدنی می تواند، منافع کشورها را به یکدیگر نزدیک تر کرده، شکاف‌های موجود میان آن ها را رفع کند، بنابراین، به باور من، امروز جهان بیش از هرچیز نیازمند نزدیکی، همدلی،  گفتمان و ملاقات فرهنگی است، امری که جوامع کهن نیز در گذشته از آن بهره جسته‌اند.

وی تاکید کرد: توجه به میراث فرهنگی از این منظر نیز یک راه حل معتبر است، زیرا به عنوان ابزار مهم در پیوند دادن نسل های امروز به‌ویژه جوانان به شان و هویت مشترک آن‌ها، نقش مهمی در نزدیک کردن ملت‌ها به یکدیگر ایفا می‌کند.

وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری جمهوری اسلامی ایران تصریح کرد: میراث فرهنگی علاوه بر کمک به بازیابی ریشه‌های فرهنگی مشترک، همچنین جایگاه مهمی در پاسخگویی به مقتضیات عصر حاضر از جمله حفاظت از محیط زیست و کمک به تحقق توسعه پایدار دارد و به عنوان پیشران توسعه، از این رهگذر نیز به تحقق صلح و امنیت جهانی کمک می‌کند.

مونسان با بیان اینکه تمدن ایران سهم ارزشمندی در تشکیل و تکامل میراث مهم بشریت دارد، گفت: این تمدن با شکوه در اوج قدرت و اقتدار، سنت‌های ناپسندی چون برده‌داری و قدرت طلبی را نفی کرده و در طول تاریخ، به حقوق و فرهنگ های دیگر ملل احترام گذارده است.

وی گفت: تمدن ایران میراث ارزشمندی است که زیربنای بسیاری از ارزش های جامعه جهانی امروز از جمله لزوم رعایت تنوع فرهنگی بوده و منطبق با عرف و قواعد شناخته شده حقوق بین‌الملل و حقوق بشر امروز است.

وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری جمهوری اسلامی ایران تصریح کرد: تمدن ایران سرشار از روحیه اعتدال، تعامل و تفاهم فرهنگی است و مایه تعجب نیست که از بستر این تمدن بزرگ است که میراث ارزشمندی چون منشور حقوق بشر به نسل های امروز و آینده تقدیم شده است.

مونسان تصریح کرد: آموزه‌های تاریخی ما دستاورد مهمی است که کل بشریت در آن شریک است و از همین رو است که هیچ تمدنی بر دیگری برتری ندارد، بلکه همه آن‌ها در ایجاد پایه‌های تمدن مشترک امروز سهم دارند.

وی افزود: امروزه عمده کشورهای جهان، مصمم و متعهد به شناسایی میراث فرهنگی خود به عنوان بخشی از میراث مشترک بشریت شده‌اند همکاری بین‌المللی کشورها جهت حفاظت از این میراث گرانبها  که در بستر اقدامات قاعده گذاری و اسناد بین‌المللی ایجاد شده است، نمود بارزی از درک و احترام جهانی به تنوع فرهنگی و ضرورت حمایت از آن به‌ عنوان یکی از راهکارهای حفظ صلح است.

وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری جمهوری اسلامی ایران گفت: جمهوری اسلامی ایران ۲۲ اثر تاریخی -  فرهنگی، دو اثر طبیعی و ۱۳ اثر میراث فرهنگی ناملموس را در فهرست سازمان یونسکو به ثبت رسانده است که  نمایانگر تعهد و عزم ایران به همکاری در چارچوب نظم جهانی ایجاد شده برای پاسداشت میراث مشترک بشری  است.

مونسان افزود: اگرچه ما نمایندگان ۹ کشور هستیم که ۴۰ درصد از جمعیت جهان را تشکیل می دهند، اما در واقع عضو یک جامعه جهانی هستیم و ریشه‌های خود را در یک هویت مشترک یعنی بشریت پیدا می‌کنیم تاکنون، هر یک از کشورها اقدامات بسیاری در راستای حمایت از میراث خود انجام داده‌اند با این حال، به اعتقاد من، گام مؤثر بعدی برای مشارکت در تقویت نتایج تلاش‌های فردی ما، همگرایی نیروهاست.

وی بر ضرورت ایجاد یک مکانیزم و ساختار عملیاتی و کاربردی برای برنامه ریزی و اجرای اقداماتی که ضروری است به منظور شکل‌گیری آینده مجمع، به­ طور مشترک انجام دهیم، تأکید کرد و به نمایندگی از جمهوری اسلامی ایران، آمادگی خود را برای مشارکت در این فرایند، اعلام کرد.

وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری جمهوری اسلامی ایران گفت: تاثیر و اهمیت تمدن‌های باستان بر جهان مدرن به اندازه‌ای زیاد است که معتقدم باید یک روز به عنوان "روز جهانی تمدن‌­های باستان"، هر ساله جشن گرفته شود این نامگذاری باعث افزایش نمود مجمع و پررنگ شدن اهمیت و ارزش‌های مشترک تمدن‌های کهن می‌شود.

مونسان با اشاره به نشست‌های قبلی این کنفرانس در کشورهای دیگر گفت: نشست‌های پیشین وزارتی و دانشگاهی مثمر ثمر بودند و به ارایه چارچوبی مفهومی برای اقدامات بعدی و نیل به اهداف مشترک منجر شدند در آتن، بر تشویق تبادلات فرهنگی و همکاری و یافتن راهکارهای مناسب برای تقویت اثربخشی مجمع و استفاده از فرهنگ به عنوان حوزه‌ای کارآمد برای دیپلماسی، توافق کردیم و «محمد جواد ظریف»  وزیر امور خارجه ایران، در سخنرانی خود در آتن، در مورد نقش دیپلماسی فرهنگی در برقراری صلح، سخنرانی کرد.

وی افزود: در تیواناکو هم متعهد شدیم تا بستری برای گفت و گو و تبادل نظر بین اندیشمندان خود ایجاد کنیم و امروز، گرد هم آمده‌ایم تا از پیشرفت ارتباطات فرهنگی خود اطمینان حاصل کنیم، تأثیرات مثبت اجلاس را تقویت نماییم، از میراث خود محافظت و نسبت به  اقدامات مجمع آگاهی و شناخت جهانی ایجاد کنیم.

وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری جمهوری اسلامی ایران ضمن تاکید مجدد بر تعهد به بیانیه‌های فوق، از پیوستن کشورهای بیشتری به مجمع تمدن‌های باستانی، استقبال کرد.

مونسان با اشاره به اینکه مجمع تمدن های کهن بستری برای تبادل افکار و ایده‌ها در اختیار ما قرار می‌دهد افزود: میراث فرهنگی در جهان پرچالش امروز، ابزار مهمی برای ترویج و تحکیم صلح و کمک به حیات اقتصادی، اجتماعی ملت‌ها است و اعتقاد دارم گردشگری یک عامل تسریع کننده موثر بر هرگونه تفاهم و ارتباطات فرهنگی است.

وی گفت: به گواه تاریخ، نسل بشر همواره و در همه اعصار، با مشکلات و چالش‌های مختص زمان خود روبه‌رو بوده است و هم زمینه‌های پیدایش و هم شیوه‌های برخورد و مقابله با  هر یک از چالش‌ها در تمام دوره‌های تاریخی و همه نقاط جهان، کمابیش تکرار شده است.

وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری جمهوری اسلامی ایران گفت: اگرچه گاه برخی جوامع با زیاده خواهی و تفوق طلبی، حقوق انسانی یکدیگر را نادیده انگاشته و  صلح و امنیت خود و دیگران را به چالش کشیده اند، پیروزی راستین، از آنِ جوامع و ملت هایی بوده است که با پرهیز از ستیزه جویی و با احترام به ارزش های انسانی و از رهگذر تفاهم و تعامل فرهنگی، بر روحیه سلطه جویی، فائق آمده و صلح و امنیت را تضمین نموده‌اند در سایه همین تفاهم و تعامل بوده است که فرهنگ‌ها و تمدن های گوناگون به رشد و تعالی رسیده‌اند.

مونسان افزود: در پیگیری نتایج نشست وزارتی در یونان و بولیوی، پیشنهاد بعدی تعریف ساز و کارهای کارآمد برای گسترش تعامل مردم با مردم از طریق درگیر نمودن جوامع مدنی، بخش خصوصی و دانشگاه‌ها برای دستیابی به اهداف مجمع است.

وی گفت: از آنجا که تسهیل رفت و آمدهای گردشگری میان کشورهای عضو مجمع تمدن‌های کهن و حمایت از توسعه همکاری‌های گردشگری میان اعضا از اهمیت زیادی برخوردار است، مایلم بر تشکیل یک کمیته تخصصی گردشگری ذیل مجمع تمدن‌های کهن تاکید و آمادگی جمهوری اسلامی ایران را برای میزبانی اولین نشست کمیته مزبور در سال آینده اعلام نمایم.

وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری جمهوری اسلامی ایران همچنین اعضای مجمع را به ایجاد شبکه‌ای از دانشگاه‌ها از کشورهای عضو، با هدف گسترش مشارکت کارشناسان، پژوهشگران و همکاری آن‌ها برای حفاظت و مدیریت میراث فرهنگی و غنی سازی جلسات آکادمیک انجمن، تشویق کرد و گفت: قطعاً ایجاد چنین شبکه ای، ساختار مشورتی جلسات وزارتی ما را نیز تقویت خواهد کرد.

مونسان تاکید کرد: ترویج مبادلات فرهنگی و فعالیت‌های مشارکتی مردم محور در چارچوب مجمع تمدن­‌های باستانی، باعث ایجاد همبستگی و اتحاد بین ما خواهد شد.

وی آخرین پیشنهاد خود را برپایی نمایشگاهی عنوان کرد که جنبه‌های مختلف تمدن­های ما از جمله باستان شناسی، موسیقی، معماری، صنایع دستی، هنرهای سنتی و داشته های گردشگری را به تصویر بکشد و هر ساله در یک کشور عضو برگزار شود.

وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری جمهوری اسلامی ایران اضافه کرد: این امر فرصت‌های عظیمی برای تشویق روابط بین مردم و مردم ایجاد می‌کند و همچنین همکاری فعالانه و برجسته‌ای بین کشورهای عضو ایجاد و کشورهای بیشتری را ترغیب می‌کند تا به مجمع بپیوندند.

مونسان ضمن تشکر از دولت جمهوری خلق چین برای میزبانی این رویداد گفت: چین حقیقتاً اراده خود برای توسعه منطقه‌ای چندکشوری از طریق ابتکار "یک جاده_ یک پهنه"، که هدف از آن ایجاد یک همکاری برد-برد برای همه کشورهای عضو باشد را ثابت کرده است.

وی تصریح کرد: امروز، خرد جمعی بشر به این نتیجه رسیده است که توسعه پایدار نمی‌تواند به وقوع بپیوندد، مگر اینکه ما رویکردی یکپارچه داشته باشیم؛ جمهوری اسلامی ایران همچنین از هرگونه ابتکار مسالمت آمیز که مردم را بهم می‌رساند، حمایت و پشتیبانی می‌کند.

به گزارش ایمنا، سومین همایش وزرای گردشگری تمدن‌های کهن با حضور ایران، ارمنستان، چین، مصر، یونان، عراق، ایتالیا و پرو امروز جمعه در پکن آغاز شد و به مدت سه روز ادامه دارد.

منبع: ایرنا

کد خبر 398596

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.