سوء استفاده برخی کشاورزان از روان آب‌های رودخانه خشک

مدیر منطقه هفت شهرداری شیراز گفت: برخی از کشاورزان به طور غیر قانونی از فاضلاب‌های خام منتهی به رودخانه خشک جهت آبیاری مزارع خود استفاده می کنند که این اقدام نه تنها سلامت شهروندان را تهدید می کند بلکه کیفیت خاک آن محل نیز تحت تاثیر قرار خواهد داد.

به گزارش ایمنا، سعید معصومی اظهار کرد: رودخانه خشک ۳۶ کیلومتر طول دارد که ۱۳ کیلومتر آن در منطقه هفت واقع شده است که در حدود ۱۵۰ کیلومتر کانال‌های متفاوت به آن وارد می‌شود که آب‌های سطحی را وارد رودخانه خشک می‌کنند و باعث رشد نی‌زارها در این رودخانه شده است.

وی ادامه داد: قسمت‌هایی از رودخانه که به دریاچه نمک منتهی می‌شود دیواره ندارد و عمدتا خاکریز است که به دلیل شیب کم زمین، آب‌ها و فاضلاب‌های ورودی به این رودخانه در این قسمت ماندگار می‌شوند و باعث رشد گونه‌هایی از درخت گز شده است.

معصومی درباره وضعیت فاضلاب ورودی به رودخانه خشک و استفاده مزارع با آب‌های ورودی به این رودخانه تصریح کرد: اگرچه رودخانه خشک خالی از آب است، اما از دروازه اصفهان به سمت پایین دست، آب‌های سطحی یا فاضلاب شهری وارد رودخانه می‌شود و ورود نشدن فاضلاب و سرازیر شدن آن به رودخانه خشک نیز به تکمیل فاضلاب شهری باز می‌شود.

مدیر منطقه هفت شهرداری شیراز گفت: در پایین دست رودخانه، فاضلاب ورودی توسط تلمبه‌های کشاورزان پمپاژ می‌شود و مورد استفاده بعضی مزارع و کشت جالیزی قرار می‌گیرد که بررسی این موضوع وظیفه جهاد کشاورزی، بهداشت و محیط زیست است تا از این امر جلوگیری شود.

وی خاطرنشان کرد: شهرداری نیز چندین‌بار نسبت به جمع‌آوری پمپ‌هایی که اقدام به پمپاژ فاضلاب‌های سطحی می‌کنند اقدام کرده است، اما برای جلوگیری از این اقدام نیازمند همکاری و همراهی همه دستگاه‌های ذی‌ربط می‌باشد.

معصومی درباره وضعیت فاضلاب و بوی مشمئزکننده که در مجاورت رودخانه پل فسا قرار دارد، گفت: رودخانه‌ای که از پل فسا عبور می‌کند ادامه دهنده رودخانه چنار راهدار است که از جاده بوشهر شروع می‌شود و با عبور از دشت شیراز وارد دریاچه نمک می‌شود، اما متاسفانه ورود برخی از پساب‌های فاضلاب شهرک صنعتی با این کانال و بهره‌برداری نکردن از تصفیه خانه فاضلاب در سلطان‌آباد منجر به ایجاد بوی مشمئزکننده در این قسمت شده است.

مدیر منطقه هفت شهرداری شیراز اظهار کرد: تنها کاری که در این زمینه از دست شهرداری برمی‌آید لایروبی این کانال است که توسط شهرداری‌های مناطق پنج و هفت انجام می‌گیرد و اخیرا این کار نیز انجام شده است تا فاضلاب ماندگاری کمتری در کانال داشته باشد هرچند قبلا هم لوله‌گذاری انجام شده است، اما شیب کم زمین این مشکل را به وجود آورده است که امیدواریم دستگاه‌های ذی‌ربط زودتر نسبت به راه‌اندازی تصفیه‌خانه اقدام کنند تا مشکلات کمتر شود.

کد خبر 398592

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.