کاهش مصرف بنزین/افزایش قیمت ۵۰ کالای پرمصرف

هفته‌ای که گذشت با اخبار و رویدادهای مهم اقتصادی همراه بود؛ از جمله مهمترین آنها می توان به افزایش قیمت ۵۰ کالای پرمصرف، افزایش ۵۵ درصدی تولید گلابی در استان اصفهان، کاهش مصرف بنزین در کشور و ابلاغیه بانک مرکزی برای تسریع در روند بازسازی بانک های آسیب دیده، اشاره کرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه باید تاثیر واقعی سهمیه‌بندی بنزین را بر قیمت برخی اقلام پذیرفت، گفت: "۱۰۰ قلم کالای پرمصرف را هر روز رصد می‌کنیم که در این مدت ۵۰ درصد آنها افزایش قیمت داشته‌است؛ البته برخی‌ افزایش‌ها بین یک تا چهار درصد بود.

رضا رحمانی در حاشیه همایش نقش فعالان اقتصادی در تحقق گام دوم انقلاب – که در اتاق بازرگانی ایران برگزار شد - افزود: افزایش قیمت ۲۳ قلم کالا بین صفر تا یک درصد بوده است؛ بعضی کالاها نیز بین یک تا پنج درصد افزایش قیمت داشته‌ و افزایش قیمت برخی اقلام مثل گوجه فرنگی بیشتر بوده است."

دیگر اخبار مهم اقتصادی به شرح زیر است:

** سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کشور اعلام کرد: دریافت بارنامه برای حمل و نقل جاده‌ای کالا الزامی است و هرگونه جابجایی بار در جاده‌های کشور نیازمند دریافت سند حمل است.

** قائم مقام وزیر صمت در امور بازرگانی از موافقت کمیته سه نفره سوخت با واریز ۱۰۰ لیتر سهمیه مازاد به کارت‌های سوخت وانت بارهای کم مصرف و پر مصرف در روز آینده خبرداد.

حسین مدرس خیابانی در آخرین نشست ویژه ستاد تنظیم بازار بعداز اجرای طرح اصلاح قیمت بنزین، اظهار کرد: با موافقت کمیته سوخت کشور برای سهمیه اختصاصی وانت بارها،۱۰۰ لیتر علی الحساب حداکثر در ۲۴ ساعت آینده به کارت سوخت وانت بارهای پرمصرف و کم مصرف که نسبت به حمل کالا ومواد غذایی مبادرت می کنند واریز خواهدشد.

**دبیر کل خانه کشاورز استان اصفهان گفت: کلاس بندی اراضی موجب جداسازی زمین های حاصل خیز کشاورزی استان همچون اراضی کشاورزی در شرق و غرب اصفهان از زمین های غیر قابل کشت می شود.

محمد صادقی در گفت وگو با ایمنا، با تاکید بر بکر ماندن زمین های کشاوزی استان، اظهار کرد: برخی کشاورزان در زمان مشکلات کم آبی و جاری نبودن آب در بستر زاینده رود به فروش زمین های خود به افراد غیر کشاورز روی آوردند و عده خاصی نیز این اراضی را خریداری کردند.

**رئیس شبکه راه آهن اسپانیا و رئیس گروه جهانی مدیران ایستگاه های راه آهن گفت: براساس مشاهدات ما از شبکه حمل و نقل ریلی، مدیریت شهری در ایران نقش بسیار مهمی در توسعه این نوع حمل و نقل دارد که نشان دهنده توجه شهرداری های ایران به توسعه حمل و نقل عمومی از طریق شبکه‌های ریلی است.

کارلوس ونتورا در گفت‌وگو با ایمنا با بیان اینکه برگزاری هفتمین کنفرانس علمی ایستگاه های راه آهن در منطقه خاورمیانه و به میزبانی اصفهان، تجربه خوبی برای اعضای کمیته های علمی اتحادیه بین المللی راه آهن های جهان بود، اظهار کرد: توجه به توسعه راه آهن های منطقه خاورمیانه از اهمیت بسیار زیادی برای ما برخوردار است.

**اپراتور ایرانسل اعلام کرده با توجه به اختلال ایجاد شده در روزهای گذشته، مدت استفاده از بسته‌های اینترنت مشترکان را تمدید کرد و یک گیگابایت اینترنت هدیه ارائه می‌دهد.

اپراتور دوم تلفن همراه اعلام کرد که با توجه به اختلال ایجاد شده برای مشترکان اینترنت در روزهای گذشته، به تمامی مشترکان، یک گیگابایت اینترنت رایگان اختصاص داده شد. مشترکانی که از قبل بسته‌های اینترنت فعال داشته‌اند و هنوز مهلت استفاده آن‌ها تمام نشده، می‌توانند هفت روز بیشتر از بسته‌های خود استفاده کنند.

بر این اساس، اگر مشترکان بسته‌های اینترنتی داشته‌اند که در زمان اختلال، منقضی شده است، به تعداد روزهای قطعی اینترنت پیش از انقضای بسته، به علاوه یک روز بیشتر، می‌توانند از باقیمانده بسته‌های خود استفاده کنند. به عنوان مثال اگر در روز دوم اختلال، بسته مشترک تمام شده است، باقیمانده استفاده نشده بسته، پس از پایان اختلال برای سه روز، مجددا فعال می‌شود.

**معاون طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: در سال رونق تولید انتظار داریم که همه سیاست‌ها به سمت تولید متمایل شود و مقام معظم رهبری در دیدار هفته گذشته با تولیدکنندگان و صنعتگران نیز بر تعامل همه دستگاه‌ها برای رونق تولید، تاکید کردند.

سعید زرندی اظهار کرد: برخلاف وجود همه مشکلات داخلی و بین‌المللی، همت و تلاش صنعتگران ایرانی موجب شده که موفقیت‌های مناسبی شامل حال صنایع کشور شود.

**رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان گفت: تاکنون بیش از ۱۶ تا ۱۷ درصد از درخواست‌های فعالان اقتصادی استان از کارگروه رونق تولید کشور عملیاتی شده و بیشترین درخواست تسهیلات از سوی فعالان صنعتی استان اصفهان صورت گرفته است.

ایرج موفق اظهار کرد: از معاونت طرح و برنامه‌ریزی وزارت صمت به عنوان متولی بخش تسهیلات وزارت صنعت، معدن و تجارت درخواست کرده‌ایم که تسهیلات بیشتری در اختیار صنعتگران و فعالان اقتصادی استان اصفهان قرار بگیرد.

**افتتاحیه چهاردهمین نمایشگاه بین المللی صنعت، با حضور معاون طرح و برنامه ریزی وزارت صنعت، معدن و تجارت و دیگر مسئولان کشوری و استانی در محل دائمی برگزاری نمایشگاه های استان اصفهان برگزار شد.

علی یارمحمدیان، مدیرعامل شرکت نمایشگاه های بین المللی استان اصفهان با اشاره به رشد ۴۰ درصدی حضور واحد های صنعتی در نمایشگاه صنعت، اظهار کرد: بیش از ۱۵۰ شرکت تولیدی و واحد صنعتی از استان های مختلف کشور همچون اصفهان، مرکزی‌، آذربایجان شرقی، خراسان رضوی، البرز و تهران در این نمایشگاه شرکت کرده اند و به ارائه جدید ترین محصولات خود در طول برگزاری این نمایشگاه می پردازند.

**ستاد شناسایی مشمولان بسته حمایت معیشتی با صدور اطلاعیه‌ای، شاخص‌های خانوارهایی که مشمول طرح حمایت معیشتی نمی شوند را اعلام کرد.

از کل جمعیت کشور به ۲۴ میلیون نفر بسته حمایت معیشتی پرداخت نشد. وزارت تعاون، کارورفاه اجتماعی امکان ثبت درخواست سرپرستان خانوار این ۲۴ میلیون نفر را بر اساس شاخص های زیر فراهم کرده است.

افرادی که دارای این شاخص ها باشند نمی توانند از بسته حمایت معیشتی برخوردار شوند.

۱- شاخص اصلی بررسی درخواست؛ معیار برخوردار نشدن از بسته حمایت معیشتی جدول زیر است:

۲- علاوه بر شاخص اصلی فوق شاخص های زیر نیز مد نظر قرار می گیرند:

الف- خانوارهایی که اعضای آن دارای «واحد مسکونی»، «شغل» و «خودرو» به طور «همزمان» هستند  یا خانوارهایی که دارای «دو واحد ملکی» هستند.

ب- خانوارهایی که ارزش ملک آن‌ها در تهران و کلان‌شهرها (۱۲) میلیارد ریال و در سایر شهرستان‌ها (۹) میلیارد ریال باشد.

ج- خانوارهایی که دارای خودروی سواری با ارزش بیش از (۳۰۰) میلیون تومان یا خودروی عمومی با ارزش بیش از (۴۰۰) میلیون تومان باشند.

د- کارفرمایانی که بیش از (۳) بیمه‌ پرداز داشته باشند.

ه- خانوارهایی که بیش از (۳) سفر خارجی غیر زیارتی داشته‌اند.

و- گیرندگان تسهیلات بانکی به مبلغ جمعاً بیش از (۳) میلیارد ریال که در حال بازپرداخت اقساط باشند.

**مدیرکل گمرکات استان اصفهان از شناسایی یکهزار و ۹۶۹ میلیارد ریال محموله قاچاق با مشابهت ۷۰ تا ۱۰۰ درصدی با بنزین و نفت سفید و تحویل آن به شرکت ملی نفت خبر داد.

رسول کوهستانی پزوه اظهار کرد: در هشت ماه ابتدایی امسال، ۸۱۱ پرونده به ظن قاچاق توسط سازمان های کاشف در این گمرک به ارزش ۵۲۳ میلیارد ریال تشکیل شده است که از این تعداد ۹۵ فقره برائت و ۱۶۹ فقره محکومیت و مابقی در جریان رسیدگی است که عمده اقلام مکشوفه نیز شامل ماینر، موتور سیکلت، لودر، پارچه، لوازم یدکی لاستیک، مواد غذایی و کاغذ بوده است.

**سخنگوی ستاد شناسایی طرح حمایت های معیشتی، گفت: تاکنون ۵.۴ میلیون سرپرست خانوار برای دریافت این حمایت نقدی ثبت نام کرده‌اند.

حسین میرزایی در رادیو اقتصاد گفت: مجموعا" ۷۶ میلیون نفر در کشور یارانه بگیر هستند که ۸ میلیون از جمعیت کشور یارانه دریافت نکردند و ۱۶ میلیون نیز مشمول طرح یارانه نیستند که در مجموع ۲۵ میلیون نفر از دریافت طرح معیشتی حذف شدند.

**وزیر نیرو گفت: تاکنون هفت هزار و ۵۰۰ کیلومتر از رودخانه‌های مهم و اصلی لایروبی شده و برای لایروبی یک هزار و ۱۰۰ کیلومتر دیگر تا پایان سال برنامه‌ریزی شده است.

**کارشناس محصولات نیمه گرمسیری و اراضی شیبدار گفت: هفت هزار و ۶۰۰ تن گلابی از نوع زودرس و دیررس از باغات استان اصفهان برداشت شده که این میزان نشان دهنده افزایش ۵۵ درصدی تولید گلابی در باغات استان است.

**شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی از کاهش ۱۹ میلیون لیتری مصرف بنزین بعد از اجرای طرح مدیریت مصرف سوخت خبر می‌دهد،در حالی که دیروز رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی ( راهور )گفته بود که با اصلاح قیمت بنزین، ۱۱میلیون لیتر به مصرف بنزین کشور اضافه شده‌ است.

**سخنگوی ستاد شناسایی مشمولان طرح حمایت معیشتی دولت گفت: تاکنون دومیلیون خانوار درخواست خود را در سامانه #۶۳۶۹* ثبت کرده اند که هفت تا هشت درصد از درخواست ها متعلق به سرپرست خانوارها نبوده است.

**رئیس کل بانک مرکزی در صفحه شخصی خود نوشت: رمز تداوم ثبات در بازار ارز و به تبع آن در سایر بازارها، توجه به بنیان های بازار در کنار حضور پرقدرت بازار ساز برای جلوگیری از سفته بازی و نوسان گیری در این بازار است.

**رئیس اداره حفاظت و حمایت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان با بیان اینکه معادن گچ خاکی بیشترین نقش را در تشکیل ریزگردهای شهر اصفهان دارد، گفت: افزون بر ۹۰ درصد معادن گچ و خاک رس در شهرستان اصفهان تعطیل شده است.

**رئیس مرکز ملی فرش ایران گفت: مرکز ملی فرش ایران در نظر دارد به منظور تشویق مردم به خرید فرش ایرانی با کمک بانک کشاورزی و صندوق کار آفرین امید تسهیلات بدون بهره ای را به آنها اعطا کند.

**سخنگوی اتحادیه گل فروشان اصفهان گفت: کاهش دمای هوا در فصول پاییز و زمستان موجب افزایش تقریبی قیمت گل در بازار می شود و این موضوع، یک امر بدیهی است.

**میزان خروجی آب از سدهای کشور در دو ماه اخیر با افزایش ۱۰۰ درصدی نسبت به سال گذشته از مرز هفت میلیارد مترمکعب گذشت و ظرفیت مناسبی از مخزن سدهای کشور به کنترل و تسکین سیلاب‌های احتمالی اختصاص یافته است.

**مدیرعامل اتحادیه دامداران استان اصفهان گفت: بر اساس دستورالعمل جدیدی که به اتحادیه های سراسر کشور ابلاغ شده بیمه اجباری دام نیز باید در کنار عملیات پلاک کوبی انجام شود و علت اصلی اجباری شدن این بیمه، تامین مالی خسارات احتمالی دام واحد های دامداری است.

**استاندار اصفهان با بیان اینکه بنزین به عنوان یک مقوله مهم اقتصادی در کشور نیازمند بحث و توجه بیشتر است، گفت: تغییر نرخ بنزین با تصویب سران سه قوه به تصویب رسیده و این امر از قاچاق سوخت و مصرف بی‌رویه جلوگیری خواهد کرد.

**بانک مرکزی طی بخشنامه ای اعلام کرد: بانک‌ها هرچه سریع‌تر نسبت به راه اندازی شعب آسیب دیده اقدام کنند.

درپی تخریب تعداد زیادی از شعب و ATM بانک‌ها توسط اغتشاشگران، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران روز در بخشنامه ای از تمام بانک‌ها درخواست کرد "برای تداوم خدمت رسانی به مردم شریف، هرچه سریع‌تر نسبت به راه اندازی شعب و ATM بانک‌ها در نقاط مختلف کشور اقدام کنند."

**نائب رئیس اتحادیه فروشندگان دوچرخه و موتورسیکلت اصفهان با اشاره به افزایش نرخ بنزین دولتی در جایگاه ها،گفت: قیمت انواع مختلف مدل های دوچرخه و موتور سیکلت های برقی گران نشده است.

**کارشناس محصولات نیمه گرمسیری و اراضی شیبدار معاونت باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان گفت: استان اصفهان پس از فارس و کرمان مقام سوم تولید گل محمدی در کشور را دارد.

**رئیس کل بیمه مرکزی از آغاز به کار دومین بیمه زندگی در صنعت بیمه خبر داد و تصریح کرد: جذب نقدینگی،‌ رشد سرمایه‌گذاری و افزایش سرمایه‌گذاری خرد از طریق بیمه زندگی انجام می‌شود.

**رئیس اتحادیه خشکبار تهران گفت: با توجه به کاهش ۴۰ درصدی قیمت خشکبار از ابتدای سال تا کنون و افزایش تولید، افزایش قیمتی در شب یلدا نخواهیم داشت.

مصطفی احمدی با بیان اینکه امسال شب یلدا تغییری در قیمت‌ آجیل و خشکبار نخواهیم داشت، اظهار کرد:‌ مشکل و کمبودی در اقلام خشکبار نداریم زیرا میزان تولید نسبت به سال گذشته حدود ۶۰ درصد افزایش داشته و قیمت‌ها نیز از عید تا کنون حدود ۴۰ درصد کاهش یافته است.

**عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی اصفهان گفت: از سال ۱۳۷۵ تقریبا آبی وارد تالاب گاوخونی نشده و وضعیت تالاب گاوخونی بسیار نامطلوب است. در سطح‌ تالاب سرب، نیکل‌ و کادیوم ثبت شده‌ و اگر کانون گرد و غبار فعال شود کل ایران تحت تاثیر قرار می‌گیرد.

کد خبر 398590

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 1
  • حمید IR ۱۱:۴۵ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۸
    0 0
    شما که گفتید هیچ افزایش قیمتی نداریم و روی قیمتها کنترل داریم