استیضاح وزرا رنگ و بوی جناحی دارد

تحولات امروز، فعالیت و اظهار نظر چهره‌های سیاسی در خصوص اتفاقات جاری کشور را در بسته خبری سیاسی امروز ایمنا دنبال کنید.

خبرگزاری ایمنا، در بسته سیاسی خود به ارائه گزیده اخبار منتشر شده طی بیست و چهار ساعت گذشته می پردازد:

نماینده اصلاح‌طلب: برخی به دنبال اسقاط دولت هستند

پروانه مافی، نماینده تهران و عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس، به عامل طرح استیضاح سه تن از وزرای کابینه اشاره کرد و گفت: «مجلس از اینکه در ریز جریانات افزایش قیمت بنزین قرار نگرفت مکدر شد. البته ما در جریان کلیات افزایش نرخ بنزین بودیم و قبل از گرانی بنزین آقای لاریجانی به‌ صورت کلی به افزایش قیمت بنزین اشاره کردند، ولی در مورد زمان افزایش قیمت و میزان افزایش قیمت صحبتی با نمایندگان مجلس نشد.» او ادامه داد: «بخشی از استیضاح‌ها به دلیل بی‌اطلاعی نمایندگان از افزایش نرخ بنزین بود و نمایندگان می‌خواهند از ابزارهای نظارتی‌شان استفاده کنند. علت افزایش استیضاح وزرا، دلخوری نمایندگان مجلس از بی‌اطلاعی نسبت به افزایش نرخ بنزین است.» مافی خاطرنشان کرد: «با استیضاح وزرا دولت به‌ صورت کلی کارایی‌اش را از دست می‌دهد و کشور و مردم دچار خسران می‌شوند. از این رو هیچ‌کدام از استیضاح‌ها را امضا نکردم، هرچند با یک یا ۲ مورد از استیضاح‌ها موافق بودم. اگر شرایط کنونی حاکم نبود، استیضاح دو وزیر را امضا می‌کردم اما در حال حاضر شرایط را مناسب نمی‌دانم.» او تاکید کرد: «برخی از نمایندگان به دنبال اسقاط دولت هستند و می‌خواهند دولت بار دیگر از مجلس برای کابینه رأی اعتماد بگیرد. به همین سبب من استیضاح وزرا را مناسب حال مردم نمی‌بینم. حتی اگر دولت در برخی از زمینه‌ها درست عمل‌ نکرده باشد، مجازات دولت در این شرایط مجازات مردم است.» این نماینده اصلاح‌طلب مجلس در پایان گفت: «برهم‌ریختگی و آشوبی که با استیضاح وزرا و از حد نصاب افتادن کابینه اتفاق می‌افتد، قطعاً در شرایط سخت فعلی اشتباه است. در شرایط کنونی کشور به‌ شدت دچار مشکلات مختلف خصوصاً مالی است. همچنین از بعد از سیاست‌های خارجی شاهد مشکلاتی هستیم و به دلیل پیام‌هایی که ترامپ برای مردم می‌فرستد و مشکلاتی که مخالفان خارج از کشور برای ما رقم می‌زنند، شرایط کنونی برای این نوع برخورد نمایندگان مهیا نیست.»

رمزگشایی از تلاش‌ها برای از عدد انداختن دولت روحانی

احمدمازنی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی درباره روند استیضاح وزرای دولت اظهار کرد: نمایندگان طبق قانون حق نظارت دارند و این حق نظارت بخشی از آن از طریق استیضاح اعمال می‌شود و کسی نمی‌تواند این حق را از نمایندگان سلب کند. اما گاهی از ناحیه خود نمایندگان و یا بزرگان مصلحت‌اندیشی می‌شود و استیضاح‌ها به صورت موقت کنار گذاشته می‌شود با به تاخیر می‌افتد و یا این وظیفه نظارتی از طریق دیگری انجام شود. در مورد آقای رحمانی فضلی حتی اگر ایشان تمام پیش‌بینی‌های لازم برای اجرای تصمیم اخیر سران سه قوه درباره بنزین انجام داده باشند، مردم از این پیش‌بینی‌ها آگاهی ندارند و گفتگوی ایشان ما را قانع نکرد. استیضاح آقای رحمانی فضلی توسط برخی نمایندگان طراحی شده و من هم آن امضا کرده‌ام. سوال من هم از ایشان درباره عدم پیش‌بینی تهمیدات امنیتی و اجتماعی این طرح است.  جمعی از نمایندگان هم استیضاح وزرای دیگر را مطرح کرده‌اند، اما شائبه‌ای که الان وجود دارد این است که وقتی وزیر آموزش و پرورش و وزیر نفت را در معرض استیضاح قرار داده‌اند، شاید مردم فکر کنند که می‌خواهد معامله‌ای انجام شود که هر دو طرف از استیضاح عقب‌نشینی کنند. در میان استیضاح کنندگان آقای رحمانی فضلی هم اصولگرایان هستند و هم اصلاح‌طلبان. اما در این فضا که مردم نیاز به افزایش سرمایه اجتماعی و اعتماد دارند، این شائبه به وجود می‌آید، دامن زدن به این مسئله موجب کاهش سرمایه اجتماعی می‌شود که باید تدبیر شود. اما مسئله دیگری هم وجود دارد که بعضی از افراد می‌خواهند تعداد وزرای استیضاح شده را به عددی برسانند که کل دولت نیاز به رای اعتماد پیدا کند.

اعلام آمادگی حشد شعبی و عصائب اهل‌الحق در حمایت از آیت‌الله سیستانی

ابومهدی المهندس، معاون رئیس هیئت حشد شعبی عراق با تاکید بر اینکه این هیئت دست تمامی کسانی که قصد نزدیک شدن به آیت الله سید علی سیستانی، مرجعیت عالی قدر عراق را داشته باشند، قطع خواهد کرد و این یک خیال بیشتر نیست، اعلام کرد: تمامی تیپ‌های حشد شعبی در حال حاضر تحت فرمان مرجعیت عالی قدر هستند. قیس الخزعلی، دبیرکل جنبش عصائب اهل‌الحق نیز با انتشار توییتی تاکید کرد: هرکسی که گمان کند می‌تواند آسیبی به آیت‌الله سیستانی وارد کند، به شدت دچار توهم است.  الخزعلی افزود: فرزندان مرجعیت که بر بزرگترین گروه تاریکی پیروز شدند، در حال حاضر در میدان حضور دارند و آماده هستند.

درخواست عون از کشورهای عربی درباره اعتراضات لبنان

میشل عون، رئیس‌جمهوری لبنان تاکید کرد: وضعیت کنونی تحمل شروط مختلف را ندارد و باید با هم برای خروج از بحران به سمت مسیری که منافع لبنانی‌ها محقق شود، همکاری کنیم. عون به حسام زکی، معاون دبیرکل اتحادیه عرب گفت، به تلاش‌هایش برای ایجاد توافق بر سر تشکیل دولت ادامه می‌دهد. وی خاطرنشان کرد، اکثر خواسته‌های خیزش مردمی را تایید می‌کند و زیرا خودش قبلا پیشنهادات قوانینی را برای تحقق آنها به خصوص در زمینه مبارزه با فساد و اجرای اصلاحات و منع هدر رفت بیت المال و لغو مصونیت عوامل فساد داده بود.  رئیس‌جمهوری لبنان تاکید کرد: حمایت عربی از لبنان باید در گام‌های عملی به خصوص در کمک‌های فوری به وضعیت اقتصادی کشور تجلی پیدا کند که به دلیل وجود آوارگان سوری باری بر دوش می‌کشد.  وی خاطرنشان کرد: کمک‌هایی که به دست آوارگان می‌رسد کافی نیست و تاثیرات منفی بر وضعیت اقتصادی کشور گذاشته است و لبنان تاکنون بیش از ۲۵ میلیارد دلار خسارت به زیرساخت‌هایش را متحمل شده است و این علاوه بر هزینه‌های بهداشت،‌ آموزش و خدمات اجتماعی است مضاف بر اینکه لبنان از وضعیت بد اقتصادی و بیکاری هم رنج می‌برد.

رئیس ستاد ارتش آمریکا: احتمالا در آینده نزدیک با طالبان به توافقی برسیم

مارک میلی،‌ رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا این اظهاراتش را چهارشنبه در اولین سفرش به افغانستان ابراز کرد. میلی در ادامه گفته‌هایش تاکید کرده که اکنون بیش از هر زمان دیگری فرصت دست یافتن به یک نتیجه موفقیت‌آمیز از مذاکرات صلح در افغانستان وجود دارد و "ممکن است در آینده نزدیک اتفاق بیفتد". او اضافه کرد: "فکر می‌کنم فرصت رسیدن به یک نتیجه مثبت از طریق مذاکرات [اکنون] بیش از هر زمان دیگری است. من در ۱۸ سال گذشته عمیقا درگیر [مساله] افغانستان بوده‌ام." رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا تصریح کرده که تا رسیدن به یک نتیجه مثبت هنوز زمان باقی مانده است؛ او تاکید کرد که بارها اتفاق افتاده که در شرایط این چنینی طرف‌ها پا پس کشیده‌اند. حدود سه ماه قبل، دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا پس از حمله خونین طالبان در کابل که در آن ۱۲ نفر از جمله یک سرباز نیروهای آمریکایی کشته شد، گفت‌وگو با طالبان را منتفی اعلام کرد. بعد از آن طالبان خواستار از سرگیری دوباره مذاکرات شد ولی در این مدت دیداری در این زمینه میان دو طرف انجام نشد، ولی اکنون نشانه‌های از سرگیری مجدد آن وجود دارد. چهار روز قبل یک منبع گروه طالبان به بی‌.بی‌.سی گفت که تلاش‌ها برای از سرگیری مذاکرات آمریکا و گروه طالبان مجددا از سر گرفته شده است. به گفته این منبع که خواست از او نام برده نشود، زلمای خلیلزاد، نماینده ویژه وزارت خارجه آمریکا برای صلح افغانستان با نمایندگان گروه طالبان در کشور قطر دیدار کرده ‌است. همچنین هیئتی از این گروه دو روز قبل به ایران سفر کرد و در تهران با مقام‌های ارشد این کشور از جمله جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران در مورد روند صلح افغانستان گفت‌وگو کردند. پیشتر دونالد ترامپ نیز در گفتگوی اختصاصی با شبکه فاکس نیوز آمریکا گفته بود که "بر روی یک توافق با طالبان کار می‌کنیم، ببینیم چه می‌شود."

کد خبر 398588

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.