نگران ایاب و ذهاب دانش‌آموزان استثنایی هستیم

رئیس ‌اداره آموزش ‌و پرورش مدارس ‌استثنایی ‌اصفهان، گفت: با توجه به سهمیه بندی و افزایش قیمت بنزین نگران تردد دانش آموزان با نیازهای خاص برای رفت و آمد به مدرسه هستیم.

محسن الماسی ‌در گفت‌وگو با ‌خبرنگار ایمنا با بیان اینکه در استان  اصفهان ۱۰۹ فضای آموزشی و بالغ بر ۱۸۰ مدرسه برای دانش آموزان با نیازهای خاص فعالیت دارد، اظهار کرد: بسیاری ‌از این فضاهای ‌آموزشی ‌ضمیمه ‌هستند و با توجه به اجرای ‌توسعه ‌عدالت ‌آموزشی ‌در روستاها ‌و ‌مناطق دوردست که مدرسه مستقل نیست، کلاس ‌ضمیمه ‌برای این گروه از دانش آموزان تشکیل شود ‌تا از  امر تحصیل باز نمانند.

وی ‌با ‌بیان ‌اینکه ‌بحث ‌ایاب ‌و ‌ذهاب ‌دانش ‌آموزان ‌خاص ‌با ‌توجه ‌به ‌قیمت ‌اخیر ‌سوخت ‌و ‌حامل ‌های ‌انرژی ‌برای ‌خانواده ‌های ‌آنها ‌واقطعا ‌مشکل ‌ساز ‌شده ‌است، ‌افزود: ‌باید منتظر ‌بود ‌تا ‌ببینیم مسئولین ‌در این زمینه ‌چه ‌تدبیری می ‌اندیشند ‌تا خانواده‌های دانش آموزان خاص ‌با مشکلات کمتری مواجه باشند.

رئیس ‌اداره آموزش ‌و پرورش مدارس استثنایی ‌استان اصفهان، گفت: نگران ‌این موضوع هستیم تا ‌بحث ایاب ‌و ذهاب دانش آموزان برای والدین آنها ‌تعدیل شود ‌و مشکلات این بچه ها ‌در بحث فضاهای آموزشی زیاد نباشد.

وی اضافه کرد: ‌بسیاری ‌از فضاهای آموزشی ‌در بحث عادی و استثنایی ‌از استاندارد کافی برخوردار نیست ‌و نیاز به بازنگری ‌دارد، این فضاها باید مورد تجدید نظر قرار گیرد ‌و فضاهای جدید و استاندارد برای سهولت ‌تحصیل دانش آموزان خاص ‌اضافه شود.

الماسی ‌بزرگترین ‌خلاء ‌که ‌در ‌بحث ‌دانش ‌آموزان استثنایی استان اصفهان را کمبود فضای ورزشی استاندارد دانست و ادامه داد: وجود این امکان، حداقل حق یک دانش آموز استثنایی است که بتواند از یک فضای ورزشی استاندارد با تیپ مشخص استفاده کند. امیدواریم اتفاق خاصی رقم بخورد و در آینده ای نزدیک شاهد کلنگ زنی و احداث یک مجموعه ورزشی استاندارد برای بچه های با نیاز ویژه در سطح استان باشیم.

وی درخصوص شرایط رفت و آمد سخت دانش آموزان معلول که مانع تحصیل آنها می شود، اظهار کرد: ‌تلاش بر این بوده ‌تا ‌با مساعدت‌های خیرین استان ‌تیم مدیریتی ‌اداره کل آموزش و پرورش ‌و مشکل ایاب و ذهاب دانش آموزان معلول ‌حل شود تا مانع ترک تحصیل دانش آموزان آنها ‌شویم.

رئیس اداره آموزش ‌و پرورش مدارس استثنایی استان اصفهان، تاکید کرد: اگر دانش‌آموزی ‌در حوزه استثنایی به دلیل هزینه‌ای مالی ترک ‌تحصیل کرده است، می‌طلبد که به ادراه آموزش و پرورش استثایی مراجعه کند ‌تا با ایجاد بسترسازی ‌و انجام اقدامات ضروری نسبت به بازگشت دانش آموز به مدرسه ‌و ادامه تحصیل او انجام گیرد.

الماسی ‌در خصوص ‌نحوه آموزش ‌و ‌توانبخشی ‌معلولان ‌جسمی ‌و ‌حرکتی، اظهار ‌کرد: ‌آموزش ‌معلولان ‌جسمی ‌و ‌حرکتی ‌دارای ‌محتوای ‌خاصی ‌است ‌و ‌بسیاری ‌از این ‌بچه‌ها نیازمند جدول حروف هستند. برای یادگیری آنها باید تک تک ‌حروف یک کلمه را با دست یا چشم نشان داده شود تا آنها متوجه کلمه مورد نظر شوند.

وی ادامه داد: به دلیل اینکه دانش‌آموزان معلول ‌جسمی داری یک پیوست وسیعی ‌هستند که از فلج محدود ‌تا فلج کامل بدن را در بر می گیرد ‌و روش آموزشی واحد برای همه آنها وجود ندارد و می ‌طلبد که معلمان برای هر دانش آموز یک روش آموزشی واحدی را اتخاذ کنند ‌و به همین علت کلاس‌ دانش آموزان معلول ‌جسمی ‌و ‌حرکتی بین سه تا پنج نفر است تا معلم بتواند بتواند به امر آموزش ها آنها بپردازد.

افزایش ‌هزینه‌های توانبخشی ‌دانش آموزان ‌جسمی ‌و ‌حرکتی

رئیس ‌اداره ‌آموزش ‌و ‌پرورش ‌مدارس ‌استثنایی ‌استان ‌اصفهان، ‌گفت: ‌کاردرمانی ‌و ‌فعالیت‌های ‌توانبخشی ‌جزء ‌جدایی ‌ناپذیر ‌زندگی دانش آموزان ‌جسمی ‌و ‌حرکتی ‌است، هزینه‌های توانبخشی ‌این گروه از دانش‌آموزان بسیار بالا رفته ‌و یارانه‌ای که دولت برای این بخش پرداخت می‌کند برای تحصیل همه دانش آموزان کافی ‌نیست.

الماسی ‌با ‌بیان  اینکه در حال حاضر پنج هزار و ۷۴ دانش ‌آموز با نیازهای خاص در استان اصفهان ثبت نام شده است، تصریح کرد: نزدیک شدن به استانداردهای تحصیلی مهم ترین هدف مما برای آموزش این دانش آموزان  است.

وی با بیان اینکه متاسفانه اکثر مدارس تاسیس ‌قبل از سال ۹۰ هستند ‌و استانداردهای ‌جامع پیش ‌بینی شده برای معلولین در این ‌مدارس اجرا نشده است ابراز امیدواری کرد در تاسیس مدارس جدید استاندارهای لازم برای تحصیل دانش آموزان معلول فراهم شود ‌تا با مشکل کمتری رو به رو ‌شوند.

رئیس ‌اداره ‌آموزش ‌و ‌پرورش ‌مدارس ‌استثنایی ‌استان ‌اصفهان ‌با ‌تاکید بر اینکه ‌خانواده های دارای کودکان معلول ‌نماد ایثار و فداکاری هستند، گفت: متاسفانه هزینه ‌درمانی ‌و توابخشی بچه ‌های معلول ‌بسیار زیاد است ‌و امیدواریم ‌با ‌تدابیر مسئولین، ‌طرح ‌و ‌تهیه نقشه ‌جامع ‌معلولین ‌در استانداری ‌و ابلاغ آن به کل استان، تعامل ‌بیشتر نهادهای ‌دیگر با آموزش استثنایی ‌و مساعدت ‌بیشتر خیرین این گروه از خانواده‌ها ‌در آینده ‌به غیر از رنج معلولیت فرزندشان رنج دیگری نداشته باشند.

کد خبر 398576

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.