رهاسازی ۴۰ میلیون مترمکعب حقابه زیست‌محیطی برای دریاچه بختگان

زخمی شدن دو محیطبان در درگیری با شکارچیان غیرمجاز، رهاسازی ۴۰ میلیون مترمکعب حقابه زیست‌محیطی برای دریاچه بختگان، کشف لاشه یک گوزن با ۷ کیلو پلاستیک در معده‌اش،دستگیری ۲۸ شکارچی در اصفهان و شیوع بیماری‌هایی با درصد مرگ‌ومیر بالا در حیات وحش برخی عناوین بسته خبری محیط زیست ایمنا در هشتم آذرماه است.

به‌گزارش ایمنا رضا اردکانیان روز پنج‌شنبه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: بعد از سال‌ها خشکسالی، از امروز ۴۰ میلیون مترمکعب حقابه زیست محیطی دریاچه بختگان با دبی ۳۰ متر مکعب بر ثانیه رهاسازی می‌شود.

وی با بیان اینکه امیدواریم این میزان رهاسازی بتواند نقش تعیین کننده‌ای در ایجاد شرایط زیست محیطی مناسب‌تر این حوزه داشته باشد، افزود: این اقدام بر اساس تصمیم شورای حفاظت استان در راستای سیاست‌های وزارت نیرو و دولت تدبیر و امید با توجه به اهمیت حفاظت از محیط زیست و حقابه تالاب‌ها صورت گرفته است.

۳۹ درصد نیروگاه‌های تجدیدپذیر کشور از نوع "بادی" است

اردکانیان نیروگاه‌های بادی را از مناسب‌ترین نیروگاه‌های تجدیدپذیر دانست و افزود: برای احداث نیروگاه‌های بادی در کشور ۳۰ هزار مگاوات ظرفیت مطالعه شده داریم و در حال حاضر حدود ۳۹ درصد نیروگاه های تجدیدپذیر به نیروگاه‌های بادی اختصاص دارد.

اردکانیان با اشاره به اهمیت نیروگاه‌های تجدیدپذیر و بادی گفت: ظرفیت نصب شده نیروگاه‌های تجدیدپذیر در دولت تدبیر و امید حدود هفت برابر مجموع ظرفیت نصب شده تا قبل از این دولت است.

دستگیری ۲۸ شکارچی در اصفهان

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان اصفهان گفت: در یک ماهه گذشته ۲۸ متخلف شکار و صید در زیستگاه های تحت مدیریت این اداره کل شناسایی و دستگیر شدند.

مرتضی جمشیدیان افزود: از این متخلفان چهار قبضه سلاح غیرمجاز، هشت قبضه سلاح مجاز شامل چهار قبضه ساچمه زنی، سه قبضه گلوله زنی و یک قبضه اسلحه بادی کشف و ضبط شد.

۲ محیط‌بان منطقه حفاظت شده سبزکوه چهارمحال و بختیاری زخمی شدند

شهرام احمدی مدیرکل حفاظت محیط زیست چهارمحال و بختیاری گفت: ماموران با ۲ متخلف شکار غیرمجاز روبه‌رو شدند که پس از توقف شکار غیرمجاز، شکارچیان با ماموران یگان حفاظت محیط زیست درگیر شدند و در جریان این درگیری اقدام به تیراندازی به سمت ماموران کردند.

احمدی اظهارداشت: تیراندازی متخلفان منجر به اصابت گلوله ساچمه‌ای و مصدوم شدن محیط‌بان از ناحیه صورت و پا شد.

احمدی افزود: در جریان تعقیب و گریز، شکارچیان غیرمجاز یک راس بز نر شکار شده به همراه برخی ادوات شکار را در محل جا گذاشتند و با استفاده از تاریکی شب و توپوگرافی منطقه متواری شدند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست چهارمحال وبختیاری با اشاره به اینکه وضع عمومی محیط بانان خوب است و به صورت سرپایی درمان شدند، افزود: ماموران یگان حفاظت محیط زیست در انجام وظایف و برخورد قاطع با متخلفان بدون هیچ ملاحظه‌ای عمل خواهند کرد.

فاضلاب یک منبع آبی قابل برنامه‌ریزی است

سید رضا موسوی مشکینی مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قم استفاده صحیح از فاضلاب را به عنوان یک منبع پایدار آبی و قابل برنامه ریزی بسیار مهم دانست و گفت: امروز کشورمان با خشکسالی و کمبود شدید منابع آبی مواجه است و قطعا باید برای استفاده از آب خاکستری اقدامات و برنامه ریزی مشخصی داشته باشیم.

وی با بیان اینکه آبیاری مزارع پایین دست تصفیه‌خانه فاضلاب از پساب تصفیه‌خانه و متأسفانه گاهی با فاضلاب خام به هیچ عنوان پذیرفتنی نیست، خاطرنشان کرد: پساب تصفیه خانه فاضلاب قم باید برای آبیاری فضای سبز و کشت‌های غیرمثمر استفاده شود.

کشف لاشه یک گوزن در تایلند با ۷ کیلو پلاستیک در معده‌اش

مقامات تایلند از کشف لاشه یک گوزن وحشی در یکی از پارک‌های ملی واقع در شمال این کشور خبر دادند که هفت کیلوگرم زباله پلاستیکی در معده‌اش پیدا شد.

لباس زیر مردانه، کیسه‌های پلاستیکی، پاکت‌های قهوه فوری و تکه‌هایی از طناب پلاستیکی از جمله مواردی بودند که در معده این گوزن یافت شده است.

یکی از مقامات پارک ملی "Khun Sathan" تایلند اعلام کرده که این گوزن از مدت‌های طولانی قبل از تلف شدن "پلاستیک" خورده است.

تایلند یکی از استفاده کننده‌های اصلی کیسه‌های پلاستیکی است. طبق اعلام گروه زیست محیطی "صلح سبز" سالیانه حدود ۷۵ میلیارد کیسه پلاستیکی در تایلند دور ریخته می‌شود.

بنا بر گزارش بی‌بی‌سی، وزیر محیط زیست تایلند در ماه سپتامبر اعلام کرده بود که عمده فروشندگان تایلند از ژانویه سال ۲۰۲۰ میلادی به بعد از عرضه کیسه‌های پلاستیکی یک‌بار مصرف منع خواهند شد.

شیوع بیماری‌هایی با درصد مرگ‌ومیر بالا در حیات وحش کشور

کیومرث کلانتری در اولین کنگره ملی حفاظت و بیماری‌های حیات وحش اظهار کرد: خوشبختانه کشور ایران با توجه به شرایط و ویژگی‌های خاص آب و هوایی، جغرافیایی و توپوگرافی از تنوع زیستی خوبی برخوردار است همچنین بیش از ۸۲۰۰ گونه گیاهی و ۱۳۰۰ گونه جانوری مهره‌دار در کشور ما وجود دارد ولی علیرغم تنوع زیستی مناسب در کشور متاسفانه محیط زیست با انواع تهدیدها و چالش‌ها از جمله آلودگی‌ها، تخریب و جزیره‌ای شدن زیستگاه‌ها و جنگل‌ها، تغییرات جهانی آب و هوا، پدیده گرد و غبار و ... روبه‌رو است.

وی ادامه داد: در دهه‌های گذشته در مقوله حفاظت از محیط زیست همواره یک سری عوامل تهدید از جمله تخریب زیستگاه، شکار غیرمجاز، قاچاق گونه و اجزای آن، تعلیف دام بیش از ظرفیت مناطق وجود داشته است اما طی ۲۰ سال گذشته به دلایل متعدد موضوع شیوع بیماری‌ها در حیات وحش کشور، بیماری‌هایی با درصد مرگ‌ومیر بالا در گونه‌های شاخص جانوری و بیماری‌های نوپدید به عنوان یکی از عوامل تهدید در حیات وحش کشور مطرح بوده است.

آلودگی نوری عاملی مهم در کاهش جمعیت حشرات

بازبینی شواهد علمی موجود حاکی از آن است که آلودگی نوری عامل حائز اهمیت در کاهش سریع جمعیت حشرات است که نادیده گرفته شده‌است.

محققان آمریکایی با بیان اینکه نورهای مصنوعی هنگام شب می‌تواند بر تمامی جنبه‌های زندگی حشرات تاثیر بگذارد، اظهار داشتند: این باور وجود دارد که وجود این نورها در کنار از بین رفتن زیستگاه‌های طبیعی، آلودگی شیمیایی، حشرات مهاجم و تغییرات اقلیمی حیات حشرات را به سمت تحلیل رفتن هدایت می‌کند.

محققان با ارزیابی نتایج بیش از  ۱۵۰ مطالعه تاکید کردند: نور مصنوعی هنگام شب عامل مهم در از بین رفتن گونه‌های حشرات است که اغلب نادیده گرفته می‌شود. این درحالیست که با خاموش کردن لامپ‌های غیرضروری راحت‌تر می‌توان با آلودگی نوری مقابله کرد. با این اقدام میزان کاهش جمعیت گونه‌های حشرات افت قابل توجهی پیدا می‌کند.

جسد ۱۸ هزار ساله یک سگ کشف شد

جسد یک توله سگ که ۱۸ هزار سال پیش مرده بود توسط دانشمندان روسیه کشف شد که نکته قابل توجه آن سالم ماندن جسد این توله سگ بوده است.

 به گفته دانشمندان جسد این توله سگ در منطقه ای یخ زده در یاکوتسک که به عنوان سردترین شهر جهان شناخته می شود پیدا شد که طی آزمایشات مشخص شدکه هنگام مرگ دو ماهه بوده است و کاملا موها، دندان ها، بینی، مژه ها و دیگر قسمت های بدنش سالم مانده است.گفتنی است که علت مرگ این حیوان نیز هنوز مشخص نشده است.

کد خبر 398574

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.