نکات مهم هنگام استفاده از لنز چشمی

علل ‌خارش پوست، خطر ذات الریه ‌در آنفلوانزا، نقش ‌حبوبات ‌در بهبود سلامت قلب، نکات ‌مهم هنگام استفاده از لنز چشمی ‌و عوارض قرص های لاغری را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش ‌خبرنگار ایمنا؛ رئیس ‌جامعه ‌پزشکان ‌متخصص ‌داخلی ایران ‌با اشاره به شیوع آنفلوانزا ‌در کشور، اظهار کرد: رعایت بهداشت ‌فردی ‌و ‌عمومی ‌برای ‌پیشگیری ‌از این ‌بیماری ‌مهم است ‌و مهم ترین عامل شیوع آنفلوانزا، عدم رعایت ‌بهداشت ‌فردی ‌و ‌جمعی ‌است. زیرا، ‌ویروس‌ آنفلوانزا ‌به ‌عنوان ‌یک ‌بیماری ‌واگیر، به ‌سرعت افراد ‌را مبتلا ‌می کند.

ایرج ‌خسرونیا، ‌با ‌بیان ‌اینکه ‌سرماخوردگی ‌نیازی ‌به ‌درمان ‌دارویی ‌ندارد ‌و ‌با ‌استراحت ‌بیمار ‌و ‌خوردن ‌مایعات، ‌فرد ‌خوب ‌می ‌شود، ‌افزود: ‌علائم ‌آنفلوانزا ‌با ‌دردهای ‌شدید استخوانی، تب و لرز، ضعف عمومی و بی حالی همراه است و نوع شدید آن می تواند منجر به ذات الریه شود که در این صورت فرد می بایست بستری ‌و ‌تحت درمان قرار گیرد.

خسرونیا ادامه داد: متاسفانه بعضی ‌از افرادی که دچار ذات الریه می شوند، ممکن است به درمان جواب ندهند و منجر به مرگ فرد بیمار شود. ویروس آنفلوانزا هر روز در حال تغییر است، تزریق واکسن فقط می تواند شدت بیماری را کاهش دهد. در حالی که در بعضی موارد یک نفر به طور همزمان درگیر دو سه نوع ویروس آنفلوانزا می شود.

رئیس ‌جامعه پزشکان متخصص داخلی ایران، با اشاره به شایع شدن آنفلوانزا در کشور، افزود: ‌به دنبال سرد شدن هوا، حضور فرد مبتلا در محیط بسته ‌همچون کلاس ‌های درس، می تواند سایر دانش آموزان را مبتلا کند و این بیماری به خانواده ها نیز منتقل می شود.  

خسرونیا ‌با اشاره به اینکه داروی خاصی ‌برای درمان آنفلوانزا وجود ندارد، اظهار کرد: افراد مبتلا تحت درمان های دارویی ‌قرار می گیرند تا از این طریق، از بروز عارضه ‌های بعدی این بیماری جلوگیری شود.

نکات ‌مهم هنگام استفاده از لنز چشمی

نکته بسیار مهم در عدم آسیب لنزهای ‌چشمی، خرید آنها از مراکز معتبر است به همین دلیل آرایشگاه‌ها، فروشگاه‌های فروش لوازم آرایشی به هیچ عنوان مبادی معتبری برای خرید لنز چشمی نیستند. استفاده از لنزهایی که برای اولین بار و فقط برای شما از بسته‌بندی خارج می‌شود بسیار حائز اهمیت است؛ به همین دلیل اگر از عدم مصرف لنز توسط افراد دیگر اطمینان ندارید هرگز آنها را در چشم‌های خود قرار ندهید.

 در هنگام استفاده از لنز تماسی ‌و پیش از گذاشتن آن روی چشم حتما باید دست‌ها به ‌خوبی با آب و صابون شسته شود و تنها کسی می‌تواند لنز را در چشم قرار دهد که این فرایند را به خوبی بلد باشد. توجه به این نکته که حداکثر زمان استفاده از لنز تماسی تنها ۸ ساعت است و حتما باید هنگام خواب لنز را از چشم خارج کرد و این نکته‌ای بسیار ضروری است.

در صورت ایجاد هرگونه قرمزی، خارش، ترشح چشمی، ‌کاهش دید و یا درد چشمی ‌پس از استفاده از لنز تماسی، فورا به اورژانس مراکز چشم پزشکی مراجعه کرده و از خود درمانی پرهیز کنید. داروهای تجویز شده توسط پزشک باید مطابق دستورات او مصرف شود و قطع خودسرانه آن به هیچ عنوان درست نیست.

علل خارش پوست

یک متخصص پوست و مو، گفت: در ایجاد خارش پوست علل مختلفی ‌نقش دارند که برای درمان ‌نخست باید علت این عارضه به درستی مشخص شود. علت‌های پوستی و داخلی در ایجاد خارش ‌پوست نقش دارند البته علل داخلی کمتر شایع هستند.

امیر هوشنگ احسانی، اظهار کرد: از علل داخلی در ایجاد خارش پوست می‌توان به بیماری‌های کبدی، کلیوی، تیروئیدی، دیابت، برخی انواع سرطان‌ها، بیماری‌های التهابی و عفونی اشاره کرد.

وی افزود: کهیر، اگزما و آلرژی پوستی از جمله علل پوستی خارش هستند. برای درمان خارش پوست نخست باید علت این عارضه به درستی مشخص شود.

این متخصص پوست و مو تاکید کرد: اگر علل پوستی در ایجاد خارش پوست نقش داشته باشند، درمان آن اغلب آسان است، ولی در مواردی که علل داخلی موجب خارش پوست شده باشند، درمان سخت‌تر است.

او ‌تصریح کرد: برای درمان ‌خارش پوست گاهی لازم است بیوپسی ‌یا نمونه برداری یا آزمایش‌های کبدی، کلیوی، تیروئیدی یا قند خون انجام شود. به طور کلی ‌درمان‌ خارش پوست ‌بر اساس تشخیص و یافته‌های ‌بالینی ‌انجام می‌شود.

نقش ‌حبوبات در بهبود سلامت قلب

متخصصان ‌تغذیه ‌و ‌سلامت ‌در بررسی‌های ‌اخیر خود ‌تاکید کردند که ‌مصرف ‌حبوبات ‌می‌تواند ‌به ‌بهبود ‌سلامت ‌قلب ‌کمک ‌کند.تاثیر اساسی ‌تغذیه ‌بر سلامت ‌برای ‌همگان ‌آشکار است؛ از یک طرف ‌دنبال کردن ‌یک رژیم غذایی ‌حاوی ‌قند، نمک ‌و ‌چربی زیاد، خطر بروز مشکلات ‌سلامتی ‌را افزایش می‌دهد ‌و از طرف دیگر پیروی ‌از یک رژیم متعادل که سرشار از میوه و سبزیجات ‌تازه است به احتمال زیاد خطر ابتلا به برخی از بیماری‌ها را کاهش می‌دهد.

با ‌این ‌حال ‌تعیین ‌تاثیر ‌خوراکی‌های ‌مختلف ‌به ‌طور ‌خاص ‌بر ‌بیماری‌های ‌گوناگون ‌کار ‌نسبتا ‌دشواریست. ‌محققانی ‌از ‌آمریکا، ‌ ‌کانادا ‌و ‌اروپا ‌در ‌مطالعه ‌اخیر ‌تاثیر ‌حبوبات مختلف از جمله لوبیاها، نخود فرنگی و عدس را بر سلامت قلب بررسی کرده‌اند.

در این مطالعه به طور خاص تمرکز محققان بر تاثیر این خوراکی‌ها بر بیماری‌های قلبی-عروقی (CVD) و مرگ و میر ناشی از آن‌ها بوده است. بیماری‌های قلبی-عروقی نیز شامل بیماری عروق کرونر قلب، انفارکتوس میوکارد و سکته مغزی است. آن‌ها هم‌چنین تاثیر مصرف حبوبات را در رابطه با دیابت، فشار خون بالا و چاقی بررسی کردند.

حبوبات سرشار از فیبر، پروتئین و ریزمغذی‌ها بوده و حاوی چربی و قند بسیار کمی نیز هستند. از همین رو متخصصان الگوهای رژیم غذایی را که تأکید بر مصرف حبوبات دارند به منظور کاهش سطح لیپوپروتئین با چگالی کم (LDL یا کلسترول بد)، کاهش فشار خون و کاهش دیابت توصیه می‌کنند.

نتایج بررسی‌های جدید نشان داد مصرف حبوبات خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی-عروقی، بیماری عروق کرونر قلب، فشار خون بالا و چاقی مفرط را به ترتیب ۸، ۱۰، ۹ و ۱۳ درصد کاهش می‌دهد.

با توجه به این که افرادی که حبوبات بیشتری مصرف می‌کنند، به طور معمول سبزیجات بیشتری نیز در رژیم غذایی خود مصرف می‌کنند، ممکن است نتایج به دست آمده از این بررسی‌ها به سادگی ناشی از مصرف بالای غذاهای گیاهی به طور کلی باشد. هم‌چنین افرادی که رژیم غذای گیاهی و سالم‌تری دارند، احتمال بیشتری برای ورزش کردن نیز در آن‌ها وجود دارد و ممکن است این نتایج به ورزش کردن آن‌ها نیز مرتبط باشد. از همین رو برای دستیابی به نتایج دقیق‌تر به بررسی‌ها و تحقیقات بیشتری در این زمینه نیاز است.

عوارض قرص های لاغری

یک کارشناس تغذیه و رژیم درمانی، اظهار کرد: امروزه دیگر همه می‌دانند که هیچ دارویی بی‌عارضه نیست. قرص لاغری تاثیرات منفی و مخربی بر جسم و روان شما می‌گذارد. تاثیراتی مانند عصبی شدن بی‌دلیل، مشکلات قلبی، مشکلات گوارشی، کاهش جذب ویتامین‌های غذا و دیگر عوارض را به دنبال دارد.

مهسا انصاری، افزود: تاثیر قرص لاغری موقت و کم و محدود است و معمولاً در کل بیشتر از چهار یا پنج کیلوگرم نیست. قرص لاغری دلایل اضافه‌وزن شما را برطرف نمی‌کند و عادت‌های بد غذایی شما را تغییر نمی‌دهد. روش کار قرص های لاغری این است که یا اشتها را کاهش می‌دهد یا جلوی جذب چربی‌ها را به بدن می‌گیرد. پس تاثیرش محدود به زمانیست که آن را می‌خورید و با کنار گذاشتنش اثراتش هم از بین می‌رود.

 این کارشناس تغذیه و رژیم درمانی گفت: بنابراین لاغر شدن با قرص لاغری گرچه با عوارض ولی بدون زحمت خواهد بود؛ در حالی که لاغر شدن با تلاش فردی لذتبخش است و باعث افزایش اعتماد به نفس و رضایت درونی می‌شود. وقتی با تلاش وزن کم می کنید بیشتر مراقب دستاوردهایتان خواهید بود و احتمال برگشت وزنتان به حداقل خواهد رسید.

 وی ‌تصریح کرد: تفاوت یک فرد هشتاد کیلویی با یک فرد شصت کیلویی فقط در وزنشان نیست. این دو نفر در عادت‌ها، انتخاب‌ها و سبک زندگی با هم متفاوتند. یک فرد هشتاد کیلویی اگر می‌خواهد یک فرد شصت کیلویی شود باید با آموزش و تمرین این کار را انجام دهد وگرنه به هر شکل دیگری لاغر شود لاغریش ظاهری و موقتی خواهد بود و به وزن قبلی‌اش برخواهد گشت.

کد خبر 398572

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.