کدام سخت تر است؟ تخریب یا تحریم!

مترو، خطوط اتوبوسرانی، تاکسیرانی، راه ها و معابر شهری از سرمایه‌های یک شهر است که از محل پرداخت عوارض شهری ساخته شده است همه ما همان اندازه که برای مطالبه این تاسیسات و زیر ساخت ها از مدیریت شهری و استفاده از آنها محق هستیم باید در برابر حفظ و نگهداری و استفاده درست از آنها نیز احساس مسئولیت کنیم.

به گزارش خبرنگار ایمنا، دو هفته پیش در جریان اعتراض به گرانی بنزین عده‌ای با تخریب اموال عمومی و خصوصی و غارت آن وارد میدان شدند و علاوه بر اینکه اعتراضات آرام و مدنی را به حاشیه بردند خسارت زیادی به امکانات و تجهیزات شهر نیز وارد کردند، این در حالی است که همه می دانیم  در یک دهه اخیر و در شرایط تحریم‌ها تامین هر کدام از زیرساخت های شهری چه فشاری را به مدیران تحمیل کرده است و اکنون جایگزینی بسیاری از خسارت‌های وارده دشوار و چه بسا در مواردی حتی غیرممکن است.

بر اساس آمارهای اعلام شده ناآرامی های اخیر بیش از ۳۰۰ میلیارد تومان به زیرساخت‌های شهر خسارت وارد کرد؛  ۱۰ درصد اتوبوس‌های شهری اصفهان آسیب دید، چراغ‌های راهنمایی و رانندگی ۴۰۰ تقاطع دچار آسیب و ۹۰ چراغ راهنما نابود شد، همچنین ۲۰ دوربین ثبت تخلفات نیز از بین رفت. اینها تنها بخشی از خسارات وارده به یک کلان شهر است که مدیران آن برای خرید هر قطعه از خط دو مترو با قیمت های فعلی ارز با مشکلات بسیاری مواجه هستند.

برای آگاهی از جزییات هزینه خسارات وارد شده به شهر اصفهان در جریان ناآرامی‌های اخیر و تدابیر مدیریت شهری برای جبران و رفع نواقص گفت و گویی را با «مرتضی طهرانی» معاون مالی و اقتصادی شهردار اصفهان انجام داده‌ایم که در ادامه می‌خوانید:

مدیریت شهری در این دوره، شهرداری اصفهان را با انبوهی از بدهی‌ها تحویل گرفت، آیا برآورد کرده اید که شرایط به وجود آمده در جریان ناآرامی‌های اخیر چقدر بر بار مشکلات مالی شهرداری اصفهان افزوده است؟

در جریان اعتراض‌های خیابانی اخیر حجم تخریب و مشکلاتی ایجاد شده برای شهر بسیار زیاد بود به طوری که براساس محاسبات انجام شده بیش از ۳۰۰ میلیارد تومان یعنی معادل هشت درصد بودجه سالانه و ۵۰ درصد بودجه عمرانی شهرداری اصفهان به امکانات و تاسیسات شهر خسارت وارد شده است.

شهرداری اصفهان درصدد جبران خسارات وارده است، اما برای اینکه شهر از رونق کارهای شهری باز نماند، اولویت‌بندی انجام و برای جبران خسارت‌ها، اولویت نخست مواردی همچون چراغ‌های راهنمایی، دوربین‌های ثبت تخلفات رانندگی، نرده‌ها و ایستگاه‌های اتوبوس، ایستگاه‌های مترو است که تأمین اعتبار آن انجام خواهد شد تا حمل ونقل شهری جریان پیدا کند و مشکلی به وجود نیاید.

البته شورای شهر با لایحه دوفوریتی شهرداری موافقت کرد تا براساس آن ۱۶ میلیارد تومان را که بابت تبصره‌های قانونی در خزانه نگهداری کرده بودیم، برای جبران خسارت‌های فوری برداشت شود.

شهر در حال حاضر به لحاظ حمل و نقل و نظافت معابر عمومی به حالت اولیه بازگشته است، البته توجه به اینکه این نوع خسارت‌ها را قانوناً دولت باید جبران کند، برآورد خسارت وارده انجام و مستندسازی شده است و نامه‌هایی به وزیر کشور، معاون اول ریاست جمهوری، استاندار اصفهان و حتی رییس جمهور تنظیم شده که به ترتیب ارسال خواهد شد.

روز دوشنبه هفته گذشته شهردار اصفهان ملاقاتی با رییس دفتر ریاست جمهور داشت و در مورد جبران خسارت‌ها مذاکراتی انجام شد، پیش‌بینی‌هایی انجام و همه راهکارها مورد بررسی قرار گرفت که امیدواریم بتوانیم این خسارات‌ها را از طریق اعتبارات دولتی جبران کنیم.

به صورت جزئی و دقیق چه میزان خسارات به اموال عمومی شهر در بخش‌های مختلف مترو، اتوبوسرانی، چراغ های راهنمایی و رانندگی، خطوط BRT و ... وارد شده است؟

بیشترین خسارتی که وارد شد به ناوگان اتوبوسرانی شهر اصفهان بود، زیرا ۲۸ دستگاه اتوبوس آتش گرفت و به تعدادی دیگر خسارت کلی وارد و همچنین تعداد زیادی از ایستگاه‌های BRT تخریب شد؛ در مجموع در ناآرامی‌های گذشته تعداد ۱۰۰ دستگاه اتوبوس به طور کامل در آتش سوخت یا آسیب دید.

پس از بخش اتوبوسرانی، بخش‌های ترافیکی است که آسیب جدی به آن وارد شد که از جمله آن تخریب حدود ۱۲۰ دوربین ترافیکی و حدود ۴۰۰ چراغ راهنمایی و رانندگی چهارراه‌ها و تقاطع‌های شهر یا به صورت کامل از بین رفت یا آسیب جدی دید. دوربین‌های ثبت تخلفات رانندگی به شدت آسیب دید؛ اما مشکل امروز این است که بسیاری از این موارد اگر اعتبار مورد نیاز برای جبران خسارت آن نیز  وجود داشته باشد، با توجه به اینکه کالاهای خارجی است در شرایط تحریم امکان تأمین به سختی میسر خواهد شد.

بخش بعدی که آسیب دید، تعدادی از ایستگاه‌های خط یک قطار شهری اصفهان از جمله ایستگاه‌های شهید علیخانی، شهید مفتح، شهید چمران، شهید باهنر، دکتر شریعتی و تختی بود که مطمئنا مردم عکس‌ها و ویدئوهای مربوط به تخریب ها را دیده اند، در این تخریب ها بعضی از دستگاه‌ها و وسایل را به سرقت بردند که سرقت اموال عمومی شهر اقدامی بسیار ناپسند است همچنین کارگاه یکی از پروژه‌های عمرانی شهر نیز مورد سرقت قرار گرفت و کالاها و ماشین‌آلات به سرقت رفت. به بخش عمده‌ای از فیبر نوری شهر نیز آسیب وارد شد یا در آتش سوخت که امیدواریم جبران شود.

اتوبوس‌های شرکت واحد در گذشته با چه اعتباری خریداری می‌شد و در حال حاضر با توجه به افزایش نرخ‌ها، قیمت خرید هر دستگاه اتوبوس چقدر است؟

آخرین بار شهرداری اصفهان در سال ۹۶ اتوبوس‌های اسکانیا را با قیمت حدود ۴۰۰ تا ۴۳۰ میلیون تومان خریداری کرد. در خریدهای پیش از این یعنی در سال‌های دهه ۸۰ وقتی اتوبوس را شهرداری خریداری می‌کرد، ۸۲ درصد هزینه توسط وزارت کشور و ۱۸ درصد توسط شهرداری پرداخت می‌شد و هزینه‌های شهرداری پایین بود؛ اما در حال حاضر این اتوبوس‌ها از بین رفته و باید اتوبوس جدید که هر کدام بین یک و نیم تا یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان هزینه دارد را خریداری کنیم و البته تمام این هزینه‌ها را باید شهرداری پرداخت کند و مانند گذشته دولت در خرید اتوبوس کمک نمی‌کند، بنابراین هزینه بسیار گزاف است و امیدواریم با کمک دولت بتوانیم جبران کنیم.

با توجه به شرایط تحریم و مشکلات اقتصادی شهرداری برای جبران این خسارات چه تدابیری اندیشیده است؟

برای تأمین مالی خرید اتوبوس‌ چند راه را پیش‌بینی کردیم، راه نخست اینکه با توجه به وارد شدن خسارت در جریان ناآرامی‌ها، از طریق کمک‌های دولت خسارات وارده را جبران کنیم، اما اگر به هردلیلی با مشکل مواجه شد، پیش‌بینی درخواست اوراق مشارکت را مد نظر داریم تا با انتشار اوراق مشارکت، اتوبوس‌های جدید را جایگزین کنیم، در مرحله سوم اگر برای استفاده از اوراق مشارکت با مشکل مواجه شدیم، با گرفتن وام بانکی اقدام خواهیم کرد؛ قطعاً هر سه مسیر پیش‌بینی شده را پیش خواهیم برد.

در ارتباط با خسارات وارده به ایستگاه‌ها و تاسیسات خط یک قطار شهری اصفهان روند جبران خسارات چگونه است؟

در حدی که مسافران بتوانند از ایستگاه ها بهره‌برداری کنند، اقدامات اصلاحی لازم انجام شد. برآورد ما برای وسایلی که از مترو تخریب شده، در حدود ۴۰ تا ۵۰ میلیارد تومان است که بیشتر ساختمانی بود، یعنی شیشه‌ها و گیت‌های ورود و خروج، پله برقی آسیب دیده و بعضی از تجهیزات الکترونیک یا تخریب شده و یا به سرقت رفته است؛ اقداماتی که باید انجام می‌شد تا امکان استفاده شهروندان فراهم شود، صورت گرفته و به مرور بقیه را تأمین اعتبار خواهیم کرد و جایگزین خواهد شد.

نگاه شهرداری به افرادی که در جریان اعتراض‌ها اقدام به تخریب اموال عمومی شهر کردند، چیست؟

شهرداری یک دستگاه خدمت‌رسان است و برای این دستگاه آحاد مردم هیچ تفاوتی ندارند که چه نوع گرایشی داشته باشند، شهرداری موظف است خدمات عمومی را به همه آحاد شهروندان ارایه کند و این کار را نیز انجام خواهد داد.

باید محلی برای رفع ریشه‌ای این نوع مشکلات و اعتراض مدنی مردم وجود داشته باشد، البته شورای شهر تهران درباره این موضوع اقدام کرد، اما موافقت نشد؛ امروز بر این باور هستیم شهر اصفهان نیز که در بسیاری از امور پیش قدم بوده می‌تواند این مهم را تحقق ببخشد.

باید محلی برای اعتراضات مدنی مردم در نظر گرفته شود تا اگر آنها به هر دلیلی اعتراضی دارند در آن محل اعترض خود را به صورت قانونی و رسمی اعلام کنند تا از سوء استفاده عده‌ای در جریان اعتراضات جلوگیری شود؛ به هر حال افراد و کسانی که اموال عمومی را تخریب کردند کار مجرمانه‌ای مرتکب شده‌اند و بی‌شک دستگاه قضایی برخورد لازم را با آنها انجام خواهد داد.

پارک و یا مکانی به صورت سر باز و یا سرپوشیده با تجهیزاتی همچون  بلندگو و امکانات زیربنایی باید در نظر گرفته شود تا در این مکان مردم اعتراض خود را مطرح کنند تا به گوش مسئولان دستگاه‌های دولتی برسد و واکنش مناسب را نشان دهند.

تخریب یا تحریم! کدام سخت‌تر است؟

تخریب بی‌شک سخت‌تر از تحریم است، زیرا تخریب را کسانی انجام می‌دهند که در این شهر زندگی می‌کنند، اما تحریم را کسانی خارج از مرزهای کشور که با ما دشمنی دارند، انجام می‎دهند، به هرحال اعتراض حق طبیعی مردم است، اما اینکه برای اعتراض به یک اقدام یا تصمیم دولت اموال عمومی را تخریب کنند و آسیب برسانند، این مسئله از نظر هیچکس پسندیده و مورد قبول نیست.

باید ریشه‌یابی لازم انجام شود و بحث‌ها و حرف‌های اعتراضی مردم گفته و از طریق مسئولان شنیده شود و نباید این خواسته‌ها انباشته و منجر به انفجار اجتماعی شود و در این میان عده‌ای از این فضا سوء استفاده و دست به تخریب و آشوب بزنند که به نظر هیچ آحادی از جامعه پسندیده نیست.

گفت و گو از: راضیه کشاورز- خبرنگار سرویس کلانشهر ایمنا

کد خبر 398565

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.