از خسرو احتشامی و کی‌قباد بذرافشان تا مهدی مقدری

در بخش تجلیل از سرآمدان اصفهان در دهمین همایش نکوداشت اصفهان از خسرو احتشامی، کی‌قباد بذرافشان، مهدی مقدری و دو نهاد مدنی تجلیل شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، در دهمین همایش نکوداشت اصفهان که صبح امروز _ پنجشنبه ۷ آذرماه_ به همت انجمن دوستداران اصفهان برگزار شد از تنی چند از سرآمدان اصفهان تجلیل شد. نام افراد و سرآمدان بسیاری در حوزه شعر، ادب، سیاست، هنر و یک مجله و سازمان مردم نهاد در این لیست به چشم می‌خورد. 

کی‌قباد بذرافشان

استاد بزرگ صنایع فلز و هنر فلز اصفهان اولین چهره‌ای بود که در دهمین همایش نکوداشت اصفهان از او تجلیل شد. کی‌قباد بذرافشان متولد سال ۱۳۳۸ در اصفهان است و حدود ۴۶ سال در زمینه ساخت صنایع دستی مشبک فلز فعالیت دارد. وی دانش آموختۀ رشته رنگرزی و نساجی در مقطع کاردانی و دارای درجه یک هنری معادل دکترای هنر است. وی در نخستین همایش بین المللی "هنر و صناعات در فرهنگ تمدن ایرانی اسلامی" در اردیبهشت ماه ۱۳۹۳ نیز به عنوان چهره ماندگار شناخته شد. بسیاری از آثار ارزشمند او در موزه‌های مهم ایران و جهان همچون موزه ملی‌ نگهداری می‌شود و به پاس زحمات هنری وی حتی تمبری به نام او نیز توسط پست به چاپ رسیده است.

خسرو احتشامی

شاعر اصفهانی که غزل‌سرای سپاهان است و از جان دلش نقل و نبات نصف جهان بر می‌انگیزد دیگر سرآمدی از سرآمدان شهر بود که در دهمین همایش نکوداشت اصفهان از او تجلیل شد. خسرو احتشامی به گفته خودش در تاریخ ۱۵ اسفندماه ۱۳۲۵ در روستای یا هونجان در سمیرم سفلی متولد شد. "افسانه اصفهان آبی"، "امشب صدای تیشه"، "باغهای چوبی"، "در کوچه باغ زلف"، "اصفهان در شعر صائب"، "حماسه در حریو"، "باغ‌های چوبی"، "افسانه اصفهان آبی" و "غزل بانو" از جمله آثار احتشامی هستند که به چاپ رسیدند.

مهدی مقدری

فعال سیاسی جوان و عضو سابق شورای شهر اصفهان که از عضویت در آن‌ منع شد دیگر سرآمدی بود که در این همایش از او تجلیل شد. مقدری  توانست با حدود ۱۲۰ هزار رای به شورای شهر راه یابد و نقطه نظرات او پیرامون مسائلی مانند آزادی‌های مدنی، دوچرخه سواری بانوان و زاینده رود بسیار مشهور شد.

انجمن مثنوی پژوهان ایران

از سال ۱۳۹۶ از انجمن‌ها و نهادهای مدنی نیز در بخش سرآمدان‌ اصفهان تجلیل به عمل می‌آید.‌در سال جاری نیز انجمن مثنوی پژوهان اصفهان به این مهم دست یافت. این‌ انجمن در سال ۱۳۷۸ تشکیل و در سال ۱۳۸۰ به ثبت رسید و اعتبارنامه خود را دریافت کرد. از زمان تشکیل در هر آدینه از ساعت ۲۱ نشست‌های مثنوی پژوهی این انجمن از منظر ادبی و روانشناختی برگزار می‌گردد. این انجمن در حدود ۴۵ برنامه در سال داشته است.

دوستداران زاینده رود

دیگر نهاد مدنی که در بخش سرآمدان از آن تجلیل به عمل آمد گروه دوستداران زاینده رود بود. گروهی که در سال ۱۳۹۴ با هدف توجه به مسائل و مشکلات زیست محیطی خاصه خشکی زاینده رود و معضلات مرتبط با آن تشکیل شد و سعی کرد با ایجاد فضای گفتگویی به دور از فضاهای سیاسی و با استفاده از خرد جمعی راه حل منطقی پیدا کند.

به گزارش ایمنا، تا کنون و در طی ۱۰ سال برگزاری همایش نکوداشت اصفهان از چهره‌هایی چون زاون قوکاسیان، کیومرث پوراحمد، محمدعلی کشاورز، حسن کسایی، ارحام صدر، محمود فرشچیان، ایران کلباسی، ناهید دایی جواد و بسیاری دیگر به عنوان "سرآمدان اصفهان" تجلیل شده است.

کد خبر 398549

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.