سلطان اقمار در منظومه شمسی کدام سیاره است؟

سیاره حلقه بر گردن کیوان با ۸۲ قمر، سلطان منظومه شمسی از لحاظ تعداد اقمار است؛ این در حالی است که قبلاً این برتری از آن سیاره مشتری بود.

به گزارش ایمنا و به نقل از انجمن نجوم آماتوری ایران، پیش از این، سیاره مشتری با برخورداری از ۷۹ قمر، سلطان منظومه شمسی از لحاظ تعداد اقمار محسوب می‌شد، اما به تازگی محققان دانشگاه کارنگی موفق به کشف ۲۰ قمر جدید در اطراف سیاره کیوان شده‌اند که با احتساب قمرهای قبلی این سیاره، کیوان اکنون با ۸۲ قمر، سلطان این سامانه خورشیدی است.

قمرهای کشف شده حدود پنج کیلومتر قطر دارند و ۱۷ قمر از این ۲۰ قمر، خلاف جهت چرخش وضعی سیاره کیوان، یعنی به جهت عقربه‌های ساعت، به دور این سیاره سرگرم چرخش هستند؛ یکی از این قمرها به عنوان دورترین ماه اطراف کیوان شناخته می‌شود.

مدار سه قمر دیگر در جهت چرخش سیاره کیوان (خلاف جهت عقربه‌های ساعت) است که همان جهت متعارف در چرخش سیارات و قمرهای سامانه خورشیدی محسوب می‌شود. این قمرها دو سال یک بار به دور کیوان می‌چرخند؛ قمرهای بیرونی سیاره کیوان با توجه به نحوه چرخش به گرد سیاره در سه گروه مختلف قرار گرفته‌اند. قمرهای دارای حرکت برگشتی (در جهت عقربه‌های ساعت) تازه کشف شده، متعلق به گروهی از قمرهای این سیاره با نام اساطیری "نروس" هستند.

سیاره‌های برجیس و کیوان که به واسطه اقمار برجیس و حلقه‌های سیاره کیوان مورد توجه رصدگران قرار گرفته است، به مرور به افق غربی نزدیک و نزدیک‌تر شده، به نحوی که طی هفته‌های آینده با همنشینی با خورشید برای مدتی امکان رصد این سیارات وجود ندارد.

کد خبر 398541

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.