الهیاری: باید بازتعریفی دوباره از اصفهان داشته باشیم

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان گفت: توجه به اصفهان به منزله یک‌ هویت و فرهنگ، بسیار اساسی و مهم است. زمانی که اصفهان و اصفهانی بودن مطرح می‌شود فقط یک شهر و کالبد نیست، بلکه یک مفهوم فرهنگی است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، فریدون الهیاری صبح امروز _ پنجشنبه ۷ آذرماه_ در دهمین همایش نکوداشت اصفهان اظهار کرد: کارکردهای ملی اصفهان در حوزه فرهنگ و هنر بسیار عمیق است. همواره‌ در طول تاریخ بسیار کهن این شهر، زاینده رود با آن عجین شده است. زاینده رود به عنوان مهمترین منبع آبی مرکز ایران‌ کمک بزرگی به شکلگیری اصفهان‌ کرده است. از طرفی این رود حوزه تمدن‌ها نیز بوده که از غربی‌ترین نقطه تا تالاب گاوخونی سایت‌های مهم باستان شناسی و تمدنی را به وجود آورده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان اظهار کرد: اگر سرزمین‌های شرقی اصفهان مورد کاووش قرار گیرد سیر تاریخ تمدنی ایران تغییر خواهد کرد. این بخش از ایران تمدنی ریشه‌دار دارد و اصفهان محور این حوزه تمدنی است. اصفهان با ظرفیت طبیعی زاینده رود نیز در ارتباط بوده و پیوندی بی نظیر بین این دو شکل گرفته است.

وی افزود: اصفهان محل عرضه و بروز عصاره تاریخی و تمدنی ایران بزرگ است، زیرا اصفهان با تمام تمدن‌ها ارتباط داشته و با پایه تمام تمدن‌های ایرانی شکل گرفته است.

الهیاری با بیان اینکه اصفهان در دوره‌های مختلف تاریخی کارکردهایی فراتر از یک‌ شهر یا یک‌ منطقه داشته است، تاکید کرد: اصفهان در دوره باستانی جایگاه مهمی داشته و بر اساس برخی روایت‌ها یک‌ پادشاه ساسانی عزم کرد که اصفهان را پایتخت خود قرار دهد، اما این اتفاق نیفتاد. اصفهان همواره محل خیزش‌های مهم تاریخی و اجتماعی در قواره ملی ایران‌ زمین بوده است. ایران مداری و ایران خواهی در اصفهان تبلور پیدا کرده و توانسته خود را نشان دهد و اصفهان در هر دوره تاریخی جایگاه ممتازی داشته است.

مدیرکل میراث فرهنگی اصفهان خاطرنشان کرد: توجه به اصفهان به منزله یک‌ هویت و فرهنگ، بسیار اساسی و مهم است. زمانی که اصفهان و اصفهانی بودن مطرح می‌شود فقط یک شهر و کالبد نیست، بلکه یک مفهوم فرهنگی است. اصفهان را باید فراتر از یک شهر دید و باید بازتعریفی دوباره از اصفهان داشته باشیم.

وی حال اصفهان امروز را به خوبی زمان‌های دور ندانست و گفت: در مراسم نکوداشت اصفهان باید به دنبال این باشیم که چه کنیم تا اصفهان جایگاه پیشین خود را به دست آورد. باید دنبال اشکال‌ها رفت و اصفهان را باید شناخت و درک کرد تا براساس این دریافت‌ها، برای آینده این شهر برنامه ریزی شود. 

الهیاری تصریح کرد: بسیاری کوشش‌ها در دیگر نقاط دنیا با بهترین شکل انجام شده است‌ و هرچقدر تلاش کنیم نمی‌توانیم اصفهان را آنگونه که در خور آن است در دنیا معرفی کنیم. امیدوارم با تحقیقات مفید،  بیشتر بتوانیم اصفهان را در دنیا معرفی و از آن بگوییم.

کد خبر 398531

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.