بازیافت پلاستیک‌های بدبو به شیوه جدید

محققان دانشگاه "الیکانته" اسپانیا با ابداع یک روش جدید، از بخار برای بازیافت کردن پلاستیک‌های بدبو استفاده کردند.

به گزارش ایمنا، اگرچه مواد شیمیایی، مواد غذایی و سایر مواد دارای بو اغلب در ظروف پلاستیکی قابل بازیافت فروخته می‌شود، اما گاهی بوی جذب‌شده توسط پلاستیک باعث می‌شود که این مواد برای بازیافت مناسب نباشند. محققان دانشگاه الیکانته(Alicante)  اسپانیا با استفاده از بخار آب، روش جدیدی برای از بین‌بردن بوی بد این پلاستیک‌ها و قابل بازیافت‌کردن آن‌ها ابداع کرده‌اند.

این روش ترکیبات آلی فرار(VOC) را که توسط یک محفظه پلاستیکی ساطع شده و به وسیله ماتریس پلیمری آن جذب می‌شود، از بین می‌برد. به گفته محققان در حال حاضر فرآیند دفع بو از طریق روش‌های معمول شستشو و بازیافت غیرممکن است.

روش جدید با مرتب سازی، جداسازی و پیش آماده‌سازی ظروف پلاستیکی آغاز می‌شود. پس از آن پلاستیک‌ها به ذرات ریز تبدیل شده، با یک صابون مخصوص با مواد شیمیایی و آب شسته و سپس خشک می‌شود. مرحله آخر تقطیر بخاری(Steam distillation) است که حذف بوی واقعی در آن صورت می‌گیرد.

تقطیر بخاری شامل عبور بخار از یک ماده در یک ستون است؛ با افزایش جریان بخار "ترکیبات آلی فرار" که در مواد موجود است با بخار همراه می‌شود؛ سرانجام هنگامی که بخار درون یک فلاسک متراکم می‌شود، می‌توان "ترکیبات آلی فرار" را از مایع جدا و آن را دفع کرد.

تقطیر بخاری نوع خاصی از تقطیر برای مواد حساس به دما است؛ بسیاری از ترکیبات آلی تمایل به تجزیه در دماهای بالا دارند، بنابراین جداسازی به وسیله تقطیر معمولی، گزینه خوبی نیست. به همین جهت در دستگاه تقطیر از آب یا بخار آب استفاده می‌شود. 

به گفته محققان با اضافه‌کردن آب به بخار، نقطه جوش ترکیبات کاهش یافته و امکان تبخیر در دمای کمتر فراهم می‌شود؛ این دما کمتر از دمایی است که در آن خراب‌شدن ماده قابل توجه است. روش محققان دانشگاه الیکانته اخیراً ثبت اختراع شده و پنج شرکت هم اکنون علاقه‌مند به تجاری‌سازی این فناوری هستند.

منبع: ایسنا

کد خبر 398517

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.