راه‌آهن قدیمی به مسیر دوچرخه‌سواری و پیاده‌روی تبدیل شد

راه‌ آهنی متروکه در شهر هلسینکی به مسیری پویا و سبز برای دوچرخه‌سواری و پیاده‌روی تبدیل شد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، در سال ۲۰۰۸ بندری باربری در هلسینکی، پایتخت کشور فنلاند، از غرب شهر به مکان جدید خود در شرق منتقل شد. در نتیجه این اقدام، خط راه‌آهنی که بندر سابق را به ایستگاه مرکزی وصل می‌کرد، بدون استفاده باقی ماند. 

 در جای قدیمی بندر نیز توسعه یک منطقه مسکونی جدید طراحی شد که شهرک جدید نیازمند راه‌های ارتباطی مناسب با مرکز شهر هلسینکی بود. مسئولان به منظور ایجاد چنین ارتباطی وتوسعه حمل‌ونقل و دوچرخه‌سواری و کاهش استفاده از خودروهای شخصی، خط راه‌آهن سابق را به مسیری برای دوچرخه‌سواری و پیاده‌روی تبدیل کردند. این مسیر جدید که به زبان فنلاندی Baana به معنی "خط راه‌آهن" نامیده شد، به مناسبت بزرگداشت روز هلسینکی به بهره‌برداری رسید.

احداث مسیر اختصاصی برای دوچرخه سواران و عابران پیاده

مسیر راه‌آهن Baana در زمانی که برای حمل بار به وسیله قطارها استفاده می شد، فضایی تاریک و نامساعد پیرامون دو منطقه مجاور به‌وجود آورده بود. زمانی که بندر حمل بار به مکان جدید خود منتقل شد و راه‌آهن بدون استفاده باقی ماند، گروه برنامه‌ریزی شهری کلانشهر هلسینکی این مسیر کسل‌کننده را به مکانی برای پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری تبدیل کردند و برای این ‌کار تمام موانع را از میان برداشتند و امکان دسترسی به مناطق مجاور را افزایش دادند.

ایجاد امکانات ورزشی، فضاهای سبز زیبا و میزهای مخصوص تفریح و سرگرمی در مسیر جدید فضایی پویا ایجاد کرد و بنابراین باعث جذب بسیاری مردم به پیاده‌روی و دوچرخه ‌سواری در این مسیر شد. از آنجا که مسیر جدید پایین‌تر از سطح زمین قرار گرفته است، امکان دوچرخه‌سواری و پیاده‌روی ایمن را برای کاربران فراهم آورده است و این افراد را به طور کامل از گرفتاری در ترافیک خودروها حفظ می‌کند. استفاده از یک مکان متروکه برای ایجاد فضایی مفید نه تنها از سوی مسئولان شهری با مخالفتی مواجه نشد بلکه با استقبال زیادی از سوی همگان روبرو شد.

پیامدهای مثبت تغییر راه آهن به مسیر دوچرخه

تبدیل خط راه‌آهن قدیمی هلسینکی به مسیری برای دوچرخه‌سواری و پیاده‌روی فواید زیادی برای شهر و مردم داشت؛ دوچرخه‌سواران و عابران بدون نگرانی از ماندن در ترافیک می‌توانند با سرعت زیاد خود را از مسیر جدید به مرکز پایتخت فنلاند و ایستگاه قطار مرکزی برسانند که همین امر به کاهش خطرات ناشی از تصادفات منجر شده است.

درست در طول یک سال پس از افتتاح مسیر جدید دوچرخه‌سواری و پیاده‌روی، بیش از ۶۰۰ هزار دوچرخه‌سوار از مسیر فوق تردد کرده‌اند. هر ساله حدود ۱۰۰ هزار دوچرخه‌سوار به این تعداد اضافه شده است تا جایی که این تعداد در سال ۲۰۱۸ به حدود یک میلیون نفر رسید. از آنجا که شهرداری هلسینکی در فصل زمستان این مسیر را پاکسازی و ایمن‌سازی می‌کند، در فصل زمستان به میزان ۲۰ درصد بیش از سایر خطوط ایمن نشده نشده کاربر دارد.

محبوبیت روزافزون Baana باعث شد مسئولان شهر تصمیمات جدیدی برای گسترش شبکه دوچرخه‌سواری و پیاده‌روی از این مسیر به تمام نقاط شهر اتخاذ کنند. در سال ۲۰۱۷، شهرداری هلسینکی ۱۹ میلیون یورو صرف بهبود زیرساخت‌های دوچرخه‌سواری در شهر کرد. در همان سال، مسیری جدید  به طول یک کیلومتر و ۵۰۰ متر در بخش شمالی Baana به بهره‌برداری رسید و پس از آن ساخت‌وساز برای احداث مسیرهای جدید ادامه یافت. شهردار پایتخت فنلاند قصد دارد به زودی شبکه مسیر دوچرخه‌سواری را در سراسر هلسینکی گسترش دهد.

ترویج دوچرخه‌سواری و پیاده‌روی در سراسر جهان

پروژه بازسازی خط راه‌آهن قدیمی و تبدیل آن به یک مسیر دوچرخه‌سواری و پیاده‌روی پیامدهای مثبت زیادی داشت که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به ترویج دوچرخه‌سواری و کاهش استفاده از خودروهای شخصی اشاره کرد. ایجاد مسیر مخصوص دوچرخه‌سواران که در آن با سرعت بیشتر و اطمینان از ایمنی خود تردد می‌کنند برای ترویج فرهنگ دوچرخه‌سواری مؤثر و ضروری است.

فعالیت شهردار و مسئولان پایتخت فنلاند برای توسعه بیشتر این مسیر و گسترش آن در سراسر شهر بسیاری از طراحان شهری در سایر شهرهای جهان، نظیر نیویورک و بوئنوس آیرس، پایتخت آرژانتین، را به اتخاذ رویکرد مترقی شهرداری هلسینکی نسبت به دوچرخه‌سواری ترغیب کرده است.

بیشتر بخوانید:

مسیر دوچرخه‌سواری خورشیدی در کره جنوبی

روش های جالب آمریکا برای افزایش مسیرهای دوچرخه‌سواری

بزرگراه دوچرخه در کالیفرنیا ساخته می‌شود

احداث پلی مخصوص دوچرخه‌سواری و پیاده‌روی در دانمارک

کد خبر 398513

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.