عیدی: ساختارهای رسمی به نفع فضای مدنی نحیف شود

معاون فرهنگی شهردار گفت: به دنبال مشارکت جویی اجتماعی هستیم و این بدان معنی است که شهروندان می‌توانند در تصمیم‌گیری‌ها مشارکت کنند. اما باید ساختارهای رسمی خود را به نفع فضای مدنی نحیف‌ کنیم تا امور اجتماعی قوی پیش رود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، محمد عیدی صبح امروز _پنجشنبه ۷ آذر ماه_ در دهمین همایش نکوداشت اصفهان که با شعار "اصفهان برای همیشه، اصفهان برای همه" برگزار شد، ضمن تسلیت فوت استاد محمد حسن عقیلی، پیشکسوت هنر اصفهان، سخنان خود را با پاسخ به این سوال که چرا اصفهان را باید نکوداشت؟ و اصولا چه چیزی باید نکوداشته شود؟ آغاز کرد و گفت: علمای فلسفه سه دلیل برای‌ نکوداشت یک‌شخص یا یک‌ چیز می‌آوردند، اول اینکه یاد آن موجب افتخار شما شود و وقتی یاد او را تصور می‌کنید حس دلپذیر درونی به شما دهد، دوم آن چیز یا آن‌ کس باید مبنای ذهنی و هویتی به شما دهد، سوم اینکه اگر کسی یا چیزی موجب می‌شود که به دیگران‌ غبطه بخورید پس لایق نکوداشتن است و اصفهان هر سه ویژگی را دارد که از زمان‌ صفوی نیز در تمام‌ گزارش ها به چشم می‌خورد. 

وی با طرح این سوال که «چه وقت شهری تبدیل به نشانه و نماد می‌شود؟» افزود: ناصرخسرو قبادیانی نکته‌ای را درباره اصفهان گفته که بسیار قابل تامل است و امروز آن‌ را باید درسنامه خود برای توسعه پایدار شهر قرار دهیم؛ او از واژه "شهر جامع" برای اصفهان استفاده می‌کند و به این تعبیر شهری جامع است که موازنه‌ای بین‌ انسان، محیط و کالبد خود ایجاد می‌کند. 

معاون فرهنگی شهردار اضافه کرد: دو نوع تلقی در مدیریت فرهنگی داریم که یکی از آن‌ها انسان را غالب می‌داند. این مفهوم می‌گوید فرهنگی بین انسان و زمین آفریده می‌شود. این یک دیدگاه سنتی نسبت به انسان است که بشر را قاهر بر همه چیز می‌داند. 

سهم اقتصاد فرهنگ در کشور تنها ۰.۲ درصد است

عیدی با بیان‌ اینکه «چگونه اصفهان در رشد فرهنگی خود در صورت و معنی جمع شد؟» خاطرنشان‌ کرد: یکی از ویژگی‌هایی که اصفهان را به این پایه رساند این بود که این شهر در بستر گفتگو و تعامل شکل گرفت. اصفهان در مسیر ابریشم در دو سطح مرکزی و پیرامونی موفق بود. بدین ترتیب اصفهان خود رشد کرد و پیرامون خود را نیز به خوبی به جهانیان معرفی کرد به همین دلیل تبدیل به "جهان شهر" شد. امروز معتقدیم‌ که پیرامون اصفهان مانند ورزنه و سمیرم به رشد شهر نیز کمک خواهد کرد.

وی تصریح کرد: اصفهان اقتصاد فرهنگی بسیار گسترده از چین و ماچین تا رم ایجاد کرد. اما امروز از این فضای گفتگویی بسیار فاصله گرفته ایم، روزی در راه ابریشم همه فارسی صحبت می‌کردند و اشعار سعدی را می‌خواندند. اما در همایش راه ابریشم که در چین‌ برگزار شد متوجه شدم که در کتابخانه‌های شانگهای هیچ کتابی درباره صنایع دستی اصفهان وجود ندارد و اطلاعات کمی از فرهنگ و تاریخ اصفهان موجود است.

رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان با بیان‌ این‌ نکته‌ که "با فرآیندی که پیش گرفتیم شهروندان اصفهان را مصرف کننده فرهنگ و نه مولد آن بار آوردیم"، توضیح داد: ساختارهای فرهنگی شهر جایگزین فضای مدنی شدند که‌ مولد فرهنگ در طول تاریخ‌ بودند. سهم امروز اقتصاد فرهنگ در کشور تنها دو دهم درصد و این درحالی است که سهم اقتصاد فرهنگ در آلمان از صنعت خودروسازی آن بیشتر است. 

فرهنگ هزینه‌بر نیست

عیدی ادامه داد: به دنبال مشارکت جویی اجتماعی هستیم و این بدان معنی است که شهروندان می‌توانند در تصمیم‌گیری‌ها مشارکت کنند. باید ساختارهای رسمی خود را به نفع فضای مدنی نحیف کنیم تا امور اجتماعی قوی پیش رود.

وی خواستار تقویت اقتصاد فرهنگ شد و اظهار کرد: در کشور ما تصور بر این است که فرهنگ هزینه‌بر است، اما اینگونه نیست.

معاون فرهنگی شهردار تاکید کرد: باید به حقوق فرهنگی شهروندان احترام گذاشت. تمام شهروندان حق دارند که در کمترین زمان و کمترین هزینه ممکن به امکانات فرهنگی دست پیدا کنند. امروز با معضلی به نام حاشیه نشینی مواجه هستیم، اما خود ما دلیل پدید آمدن این معضل هستیم و با توسعه مرکز پیرامون این مشکلات نیز حل خواهد شد. معتقدیم که باید ساختارهای بسته را باز کنیم و به شهروندان دو بال دهیم، آن‌ها خود پرواز را بلدند.

جاذبه‌های فرهنگی و طبیعی بزرگترین سرمایه مردم اصفهان برای توسعه

در ادامه این همایش رئیس انجمن دوستداران اصفهان نیز گفت: به خود می‌بالیم که در این پاییز زیبا برای شهر خود جشن گرفته‌ایم، اما چه غم انگیز است که آلودگی نفس ها را تنگ کرده و طلوع غبار آلود خورشید را به نظاره نشسته ایم.

سیروس شفقی اهداف تشکیل انجمن دوستداران اصفهان با شعار راهبردی "اصفهان برای همه‌، برای همیشه" را شناخت اصفهان دیروز و امروز به منظور طرح اصفهان آینده، تلاش برای اصفهان در بستر زیست بوم شهر، تلاش برای نیل اصفهان به جایگاه فرهنگی و هنری خود در سطح ملی و فراملی، کارشناسی در راستای حفظ منظر فرهنگی شهر با استفاده از نظرات فرهیختگان و آموزش آن به شخصیت‌های حقیقی و حقوقی، شناسایی و حمایت از استعدادهای موجود در زمینه‌های مختلف، برنامه ریزی و طراحی در زمینه‌های معماری و شهرسازی، فعالیت‌های فرهنگی و هنری، مشارکت در امور عمومی در راستای بهبود شرایط اصفهان، برشمرد.

وی افزود: معتقدیم که جاذبه‌های فرهنگی و طبیعی شهر و استان بزرگترین سرمایه مردم اصفهان برای توسعه است. خود را موظف می‌دانیم تا با برنامه‌ریزی‌های خوب، آن‌ها را معرفی و گردشگری را توسعه دهیم. گردشگران جهانی به غیر از میراث فرهنگی به صنایع دستی نیز توجه دارند و خوشبختانه اصفهان به عنوان‌یکی از کانون‌های مهم صنایع دستی در جهان توسط یونسکو به ثبت رسیده است.

رئیس انجمن دوستداران اصفهان تاکید کرد: این‌ انجمن در برابر ناپختگی‌های شهری هرگز محافظه کارانه عمل نمی‌کند و آگاهانه مشکلات را به مدیران شهری و استانی گوشزد می‌کند.

کد خبر 398507

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.