عبور شاخص کل بورس از سقف روانی ۶ هفته ای

روز چهارشنبه سرانجام بازار سرمایه دل یک دله کرد و پس از شش هفته بازی نوسانی در بازه ۳۰۰ تا ۳۱۰ هزار واحدی شاخص کل، آستانه بالا را رد کرد و در پایان وقت این روز با اندکی بیش ازدو درصد افزایش نسبت به پایان هفته قبل به رقم ۳۱۱ هزار و ۲۳۰واحد رسید. رشد شاخص هم وزن در همین هفته بیش از ۵.۵ درصد بوده است.

این هفته و با آغاز ماه آذر، شرکت ها اقدام به انتشار گزارش فعالیت هشتمین ماه سال نمودند. گروه شرکت های تولید کننده سنگ آهن شرکت آهن و فولاد ارفع عملکرد خوبی در ماه گذشته از خود به نمایش گذاشت. آهن و فولاد ارفع با فروش ۴۵۰۸ میلیارد ریال در آبان ماه بسیار نسبت به ماه های گذشته داشت. میانگین فروش ارفع در هفت ماه ابتدای سال ماهانه ۲۲۶۶ میلیارد ریال بوده است. در این گروه صنعتی و معدنی صبا نور، نسبت به میانگین هفت ماه گذشته با افت فروش همراه بوده و فروش هشت ماهه آن به ۴۶۵۰ میلیارد ریال رسیده است.

در بازارهای جهانی نیز در این هفته قیمت سنگ آهن با رشد همراه بود و روز دوشنبه، قیمت هر تن سنگ آهن ۶۲ درصد در بنادر چین از مرز ۹۰ دلار عبور کرد.

در گروه فلزات غیر آهنی، برخی از پایگاه های خبری از قول وزیر صنعت به شرکت های فعال در این حوزه معدنی برای لغو عوارض ۲۵ درصدی صادرات مواد معدنی غیرآهنی و جایگزینی عوارض هشت درصدی خبر دادند. البته تا زمان تنظیم این یادداشت، نامه مربوط به این تصمیم منتشر نشده است و واکنش بازار به این خبر نیز همراه با احتیاط بود. به گونه ای که به‌رغم رشد قیمت سهام در اکثر گروه‌ها، معاملات در بیشتر شرکت‌های تولید کننده روی و همچنین ملی صنایع مس متعادل بود و نسبت به هفته گذشته تغییر زیادی مشاهده نمی شد.

آمار فروش در گروه تولید کنندگان روانکار نسبت به ماه های گذشته چندان دلگرم کننده نبود. در این گروه نرخ فروش انواع روانکار در سه شرکت از چهار تولید کننده بزرگ این محصول، در آبان ماه نسبت به میانگین هفته ماه گذشته کاهشی بود و تنها نفت بهران در این ماه موفق به افزایش نرخ روانکار خود شده است. در این گروه اختلاف نرخ روانکارهای نفت بهران با شرکت های دیگر نیز قابل تأمل است به گونه ای که در شرایطی که میانگین نرخ فروش سه شرکت دیگر ۵۷ میلیون ریال به ازای هر تن روانکار است این نرخ برای بهران بیش از ۸۷ میلیون ریال (بیش از ۵۲ درصد بالاتر) است که حاکی از تولید محصولات با ارزش‌تر توسط این شرکت است. این موضوع خود را در حاشیه سود ناخالص بهران نسبت به سه شرکت دیگر نیز نشان می‌دهد. در شرایطی که حاشیه سود ناخالص نفت بهران در گزارش شش ماهه بالغ بر ۳۳ درصد بوده این نسبت برای شرکت های ایرانول ۱۲ درصد، نفت پارس ۲۴ درصد و نفت سپاهان ۲۶ درصد است.

در حاشیه بازار، بزرگترین صندوق سرمایه گذاری جسورانه بازی های رایانه ای با همکاری یکی از شرکت های گروه مالی پاسارگاد، شرکت مبین وان کیش و کارگزاری دیدگاهان نوین با همکاری بنیاد بازی های رایانه ای معرفی شد و آغاز به کار کرد. سرمایه این صندوق ۳۰۰ میلیارد ریال بوده و دوره عمر در نظر گرفته شده برای آن هفت سال است. بنا بر اظهارات مدیرعامل کارگزاری دیدگاهان، قرار است پذیره نویسی این صندوق در طول یک ماه آینده در فرابورس انجام پذیرد که اولین صندوق از این نوع است و پذیره نویسی آن در فرابورس صورت می گیرد.

تأسیس صندوق های جسورانه برای سرمایه گذاری در حوزه ایده های نوین که پر ریسک و با انتظار بازدهی بالا است که صورت می پذیرد. در صورت موفقیت این صندوق افزایش درآمد مبین وان متصور است. جدا از سود و زیان صندوق مورد ذکر انتظار می رود مبین وان درآمد مناسبی نیز از محل ارائه خدمات به کاربران بازی های رایانه ای تولید شده با سرمایه این صندوق داشته باشد.

با توجه به اینکه میزان سرمایه گذاری مبین وان و نحوه عمل صندوق مشخص نیست، نمی توان برآورد دقیقی از آثار درآمدی آن داشت. در ماه گذشته نیز مبین وان اقدام به انعقاد تفاهم نامه ای با باشگاه پرسپولیس کرد که نشان از تلاش مدیریت این شرکت برای افزایش حوزه های درآمدی دارد.

به‌رغم اینکه بازار هفته خوبی را پشت سر گذاشت اما رشد ۲.۹ برابری شاخص هم وزن نسبت به شاخص کل در این هفته نشان از توجه بیشتر بازار به شرکت های کوچک و متوسط داشت و هنوز سهام شرکت‌های بزرگ و با بنیاد مناسب آنچنان که باید مورد توجه بازار نیست.

اگر چه قیمت سهام بسیاری از این شرکت‌ها مناسب و تا حد زیادی بی خطر است اما با نزدیک شدن به ماه‌های پایان سال و به‌ویژه بررسی بودجه جنجالی سال آینده در حال حاضر نمی توان انتظار رشد شتابان ارزش بازار را داشت.

قابل توجه است که این نوشته حاوی هیچ توصیه ای برای هرگونه تصمیم سرمایه گذاری شامل خرید و فروش نبوده و صرفا بیان رویدادهای مرتبط با بازار سرمایه و نظر شخصی نگارنده است بنابراین مسئولیت هرگونه تصمیم بر عهده سرمایه گذاران خواد بود.

** کارشناس ارشد مدیریت مالی، فعال و تحلیل گر بازار سرمایه و بورس

کد خبر 398504

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.