نگهداری خون‌های نادر تا ۱۰ سال

مدیرکل سازمان انتقال خون استان اصفهان گفت: گلبول‌های قرمز گروه‌های خونی نادر را می‌توان در دمای منفی ۲۰ درجه سانتی‌گراد برای ۱۰ سال منجمد و نگهداری کرد و این در حالی است که خون‌های معمولی برای ۴۰ روز و در دمایی بین دو تا هشت درجه نگهداری می‌شوند.

مجید زینلی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه اگر بین هر ۱۰ هزار نفر جمعیت از یک گروه خونی یک مورد پیدا شود جزء گروه‌های خونی نادر محسوب می‌شود، اظهار کرد: چهار گروه خونی مشخص و شناخته شده در انسان‌ها وجود دارد، اما گاهی زیر مجموعه‌های خونی نادر نیز بین آن‌ها به وجود می‌آید و تا کنون در جهان بیش از ۱۵۰ مورد گروه خونی نادر کشف شده است که برخی از آن‌ها در دنیا تنها متعلق به چند نفر محدود است.

وی ادامه داد: شیوع برخی گروه‌های خونی نادر مانند گروه خونی بمبئی نسبتا بیشتر از بقیه گروه‌های نادر است و در استان اصفهان نیز گروه خونی بمبئی شایع‌تر است که حدود شش نفر است که دو نفر از آن‌ها زن و چهار مرد هستند، سایر گروه‌های خونی نادر هم در استان شناسایی شده که تعداد آن دو نفر و تنها از جامعه اهداکنندگانی که برای اهدا  خون به سازمان مراجعه کرده‎‌اند، مشخص شده است.

زینلی اضافه کرد: به طور کلی آمار مشخصی در دست نیست که چه تعداد افراد در کشور گروه خونی خاص دارند، چرا که همه مردم اقدام به آزمایش خون تخصصی برای تعیین گروه خونی نمی‌کنند و آمارهای موجود نیز از بین افراد اهدا کننده است نه همه مردم! در سال‌های اخیر تعداد افراد با گروه خونی نادر افزایش چندانی نداشته و در چهار سال گذشته فقط یک نفر به آمار گروه خونی بمبئی اضافه شده است.

مدیر کل سازمان انتقال خون استان اصفهان با توضیح اینکه افرادی که گروه خونی نادر دارند، ویژگی خاصی ندارند و کاملا انسان‌های معمولی هستند، افزود: گروه‌های خونی بر اساس توالی ژنتیکی شناسایی می‌شوند و اگر این توالی بهم بخورد، سایر زیر مجموعه‌های خونی به وجود می‌آید و وجود آنتی‌ژن‌های خاص بر روی گلبول‌های قرمز آن‌ها را از سایرین متمایز می‌کند.

وی با اشاره به اینکه افراد با گروه خونی خاص تنها می‌توانند از هم‌گروه خود خون دریافت و یا اهدا کنند، تصریح کرد: در صورت دریافت خون از گروه‌های خونی دیگر بدن افراد با گروه خونی نادر واکنش شدیدی نشان خواهد داد که این اتفاق ممکن است مرگ فرد را به دنبال داشته باشد.

زینلی با تاکید بر اینکه تا زمانی که فرد برای تعیین گروه خونی آزمایش ندهد، مشخص نمی‌شود که دارای گروه خونی خاص است یا خیر و این اتفاق ممکن است در لحظه اضطراری که بیمار به هر دلیلی نیاز به دریافت خون دارد، با انجام آزمایش‌ در بیمارستان مشخص شود و در این صورت ممکن است، جان بیمار به خطر بیافتد، خاطرنشان کرد: تنها راه تشخیص گروه خونی نادر این است که فرد، گروه خونی خود را با آزمایش‌های تخصصی مشخص کند و با انجام آزمایش‌های معمول تشخیص گروه خون نمی‌توان آن را شناسایی کرد.

مدیر کل سازمان انتقال خون استان اصفهان اضافه کرد: گلبول‌های قرمز گروه‌های خونی نادر را می‌توان در دمای منفی ۲۰ درجه سانتی‌گراد برای ۱۰ سال منجمد و نگهداری کرد و  این در حالی است که خون‌های معمولی برای ۴۰ روز و در دمایی بین دو تا هشت درجه نگهداری می‌شوند.

کد خبر 398494

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.