شهرهای آینده برای جذب جامعه خلاق رقابت می‌کنند

معاون برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهردار مشهد گفت: شهرهای آینده تلاش می‌کنند جامعه خلاق بیشتری در خود جذب کنند و رقابت در جذب جامعه خلاق دارند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، شهریار آل‌شیخ در اولین همایش ملی بهره‌وری در مدیریت شهری اظهارکرد: در فقدان قوانین کارآمد مدیریت شهری در کشور، به شدت به لحاظ زمانی و ساختاری این قوانین نیاز به بازنگری دارد.

وی افزود: قوانین مدیریت شهری از دهه ۴۰ تاکنون به روز نشده و مدیریت یکپارچه شهری که آن زمان درقانون پیش‌بینی شده، با الحاقات بعدی در قانون از بین رفته است؛ در حال حاضر نیز موضوع مدیریت هماهنگ شهری را در غیاب ساختارهای  قانونگذاری در شهرها دنبال می‌کنیم.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهردار مشهد تصریح کرد: با مکانیزم‌های به روز می‌توان موضوع  بهره‌وری را به شکل بهتری تبیین کرد.

وی با بیان اینکه موضوع بهره‌وری در شهرها را می‌توان از چند منظر نگاه کرد، گفت: منظر کلی اقتصاد شهری است زیرا بهره‌وری شهر در پویایی اقتصادی اثرگذار است.

آل‌شیخ ادامه داد: شهر یک نهاد اقتصادی پویا است و از این لحاظ شهرها در رقابت با یکدیگر هستند، در واقع شهرهای آینده تلاش می‌کنند جامعه خلاق بیشتری در خود جذب کنند و رقابت در جذب جامعه خلاق دارند.

وی تصریح کرد: منظر دیگر بهره‌وری در شهرها سازمان شهرداری‌ها است، شهرها در این منظر سازمان‌هایی هستند که منابع را مدیریت می‌کنند که بخشی از آن زمین، منابع انسانی، منابع طبیعی، منابع مالی و ... است و مدیریت منابع، موضوع  بهره‌وری در شهرداری ها است.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهردار مشهد با اشاره به نقش مدیریت زمان در بهره‌وری شهرها، گفت: در شهرداری‌ها اثرگزاری فرایند زمان بسیار قابل توجه بوده و در پویایی اقتصاد شهری بسیار تاثیرگذار است.

وی اظهارکرد: گام‌های راه‌اندازی یک مجموعه هوشمند در فرایند شهری، احصاء کل فرایندهای حوزه شهری است که به شهروندان ارایه خدمت می‌کند، از این رو ۵۴ خدمت اصلی در مناطق شهرداری مشهد که شهروندان بابت آن به شهرداری مراجعه حضوری داشتند، از سال ۹۶ احصاء و نسبت به زمان‌های متعارف در حوزه‌های مختلف زمان سنجی شد و در ادامه به عنوان یک مبنا مورد مطالعه قرار گرفت و با اصلاح فرایندهای اجرایی دریافتیم که در فرایندهای اجرایی با نوعی گسستگی مواجه هستیم که باید مورد بازنگری قرار گیرد.

آل‌شیخ ادامه داد: در شهرداری مشهد ۷۰۰ فرم در گردش مناطق مورد بازنگری قرار گرفت و در نتیجه این بازنگری، ۱۴۹ فرم باقی ماند و در گام نخست بهینه و در گام بعدی ۴۲ درصد امضاء‌های موجود در گردش کارحذف شد.

وی افزود: در مرحله بعد مجموعه فرایندهای احصاء شده را از طریق درگاه یکپارچه بعضی از مناطق اجرایی کردیم که در این راستا منطقه ۱۲ شهرداری مشهد به عنوان نمونه پایلوت انتخاب شد و با برگزاری دوره‌های آموزشی برای کارکنان و حتی شهروندان از سه ماه گذشته مراجعات شهروندان به شهرداری منطقه ۱۲ در فضای الکترونیک انجام می‌شود.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهردار مشهد خاطرنشان کرد: مشهد در این پروسه به سرویس‌های متعددی متصل شد و در نهایت بسیاری از احراز هویت‌ها، دریافت تعهد از شهروندان در بستر الکترونیک انجام می‌شود.

کد خبر 398489

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.