گرانی چاپ ناشران را راهی دیگر استان‌ها کرده است

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی خوانسار گفت: با وجود صدور دو سه مجوز انتشارات به دلیل اینکه هزینه چاپ کتاب در شهرستان‌های کوچک گران است ناشران برای چاپ کتاب به تهران و قم مراجعه می‌کنند و به این دلیل هیچ گونه سرانه انتشار کتاب به شهرستان تعلق نمی‌گیرد.

محمد جواد عصاری در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در خصوص فعالیت‌های فرهنگی این شهرستان اظهار کرد: ۵۱ کانون فرهنگی در این شهرستان وجود دارد که فقط ۳۲ کانون فعال است، تعداد دیگر کانون‌ها به دلیل موقعیت مسجد، هیئت امنا و نداشتن امام جماعت نیمه فعال هستند.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی خوانسار ادامه داد: امسال کانون‌های مساجد با یک رویکرد جدید با عنوان "بچه‌های مسجد" در سامانه‌ای که طراحی شده است بدون محدودیت در زمینه‌های نوآوری، خلاقیت، برنامه‌های ورزشی و... فعالیت می‌کنند.

عصاری با اشاره به اینکه پایتخت فرهنگ و هنر مساجد ایران با عنوان "فهما" فضای رقابتی با تمام استان‌ها برقرار کرده است، گفت: در استان اصفهان بیش از یک هزار و ۹۰۰ کانون فرهنگی وجود دارد که اگر تمام این کانون‌ها فعال بودند استان اصفهان به عنوان پایتخت هنر و مساجد ایران انتخاب می‌شد.

وی تصریح کرد: امسال از محل تملک دارایی شهرستان ۲۰۰ میلیون تومان اعتبار برای مساجد تخصیص یافته که این رقم نسبت به سال گذشته افزایش داشته است، سال گذشته فقظ ۴۰ درصد اعتبارات تملک دارایی تخصیص یافت که با این مبلغ رایانه و دوربین برای کانون‌ها خریداری شد.

فرهنگسرا از ابتدا در چهارچوب قانون فعالیت کند

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی خوانسار با بیان اینکه ساختمان اداره فرهنگ و اراشاد اسلامی خوانسار استیجاری است، گفت: از سوی راه و شهرسازی جهت احداث ساختمان اداری قطعه زمینی به مساحت چهار هزار متر مربع واگذار شده است.

عصاری افزود: نقشه ساختمان اداری تکمیل و جهت اخذ پروانه ساخت به شهرداری تحویل داده شده است، امسال از سوی دولت اجرای پروژه جدید تعریف نشده و از خیرین فرهنگی درخواست داریم که همکاری لازم جهت احداث ساختمان این اداره را انجام دهند.

وی با اشاره به اینکه طرح ساخت فرهنگسرا به صورت مجتمع نیست، افزود: مجتمع یک موضوع کلی است به صورتی که تمام فعالیت‌های آن با مجوز و اعتبار فرهنگی همراه است و از طرفی برخی فعالیت‌های درون آن فقط موجب اتلاف وقت متقاضیان است و گواهینامه‌ای صادر نمی‌شود بنابراین توصیه می‌شود که از ابتدای کار در چارچوب قانون فعالیت کند.

سرانه انتشار هیچ کتابی به شهرستان تعلق نمی‌گیرد

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی خوانسار گفت: با وجود صدور دو سه مجوز انتشارات به دلیل اینکه هزینه چاپ کتاب در شهرستان‌های کوچک گران است ناشران برای چاپ کتاب به تهران و قم مراجعه می‌کنند و به این دلیل هیچ گونه سرانه انتشار کتاب به شهرستان تعلق نمی‌گیرد.

عصاری تصریح کرد: فرهنگ و ارشاد به عنوان یک اداره نظارتی، هدایتی و حمایتی است اما در تمام فعالیت‌ها مجری است.

وی با اشاره به فعالیت مؤسسه ستاک دالان سبز به عنوان تنها مؤسسه چند منظوره در شهرستان، گفت: برای ثبت مؤسسه ادبی، مؤسسات قرآنی و فعالیت چندین آموزشگاه آزاد و سینما سیار کارهایی صورت گرفته است و یکی از هنرمندان پیگیر راه‌اندازی سینما سیار با اکران فیلم آنلاین همزمان با سینماهای کل کشور در شهرستان است.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی خوانسار با بیان اینکه همکاری لازم در زمینه فعالیت نگارخانه صورت نگرفته است، گفت: با همکاری شهرداری، میراث فرهنگی و افراد خبره قطعأ اقدامات فرهنگی، هنری شهرستان در شاخه‌های خوشنویسی، هنرهای تجسمی، صنایع دستی برند می‌شود.

وی تأکید کرد: هنرمندانی که رزومه هنری دارند نسبت به بیمه خود اقدام کنند و همچنین افرادی که مجوز رسانه چاپی برای آن‌ها صادر شده فعالیت خود را آغاز کنند.

کد خبر 398479

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.