جمع شدن ۴۸ ساعته آشوب‌ها در مخیله آمریکا نمی‌گنجید

رئیس جمهور گفت: حضور همیشگی مردم در صحنه که روزهای گذشته نمونه روشن آن را در شهرهای مختلف کشور دیدیم، دنیا را تکان می دهد و در برابر عظمت و بزرگی این مردم ما هرچقدر خدمت کنیم ناچیز است.

به گزارش ایمنا، حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی در سخنان خود در جمع مدیران استان آذربایجان شرقی با بیان اینکه دشمنان از اواخر سال ۹۶ با آموزش و ارسال تجهیزات در کنار فشار سهمگین اقتصادی سرمایه‌گذاری عظیمی برای بهم ریختن اوضاع کشورمان انجام داده بودند، اظهار کرد: مردم انقلابی ایران با هوشیاری و وقت ‌شناسی همیشگی خود برای حفظ امنیت، ناموس، استقلال و عزت خود فداکارانه به صحنه آمدند و با همه وجود دشمن را مأیوس کردند.

روحانی با اشاره به بازدید خود از مناطق زلزله زده به عنوان هدف اصلی سفرش به این استان، اظهار داشت: از زمان وقوع زلزله اخیر به طور مرتب شرایط زلزله زدگان را پیگیری می‌کردم و می‌خواستم از نزدیک با مردم ملاقات کرده و شرایط آنان را مورد بررسی قرار دهم.

رئیس جمهور با بیان اینکه اقدامات خوبی برای رسیدگی به امور زلزله زدگان انجام شده است، گفت: تقریباً پس از گذشت نیم ساعت از وقوع زلزله اولین گروه امداد در ساعت ۳ صبح وارد منطقه شده و کمک رسانی را آغاز کرد و این به معنای تلاش، آمادگی، فداکاری مردم و مسئولین است و جا دارد از تمام مسئولین و نهادها بویژه هلال احمر، بنیاد مسکن، وزارت کشور، استانداران، نیروی انتظامی، سپاه، بسیج و همه مردم که وارد عرصه امداد رسانی شدند، تشکر و قدردانی کنم.

وی با قدردانی از حضور پرشور مردم تبریز در راهپیمایی پس از اغتشاشات، اظهار داشت: دیروز خدمت مقام معظم رهبری بودم، ایشان فرمودند که مردم تبریز راهپیمایی بسیار شکوهمندی انجام دادند که انصافاً جای سپاسگزاری و قدردانی دارد و این راهپیمایی‌ها از تبریز و زنجان آغاز شد و در تمام شهرها و حتی روستاهای کشور برگزار گردید.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: دشمن از ۲ سال پیش یعنی از اواخر ۹۶ آموزش، پول و تجهیزات فراوانی بکار گرفته بود و در کنار فشار و تحریم اقتصادی به دنبال آن بود که مردم را عصبانی کند و با اینگونه اقدامات تصور می‌کرد اگر حادثه‌ای پیش بیاید دیگر کار نظام تمام شده است.

روحانی اضافه کرد: پس از اصلاح قیمت‌ها تقریباً از غروب جمعه برخی از حرکت‌ها آغاز شد و از روز شنبه با همه توان وارد عمل شدند و فکر می‌کردند تحرکات آنها ماه‌ها طول می‌کشد و کشتار و جنگ داخلی را به دنبال خود خواهد داشت.

وی افزود: آنان تصور می‌کردند که اگر بانک‌ها و خانه مردم را آتش بزنند می‌توانند استقلال و آزادی را از مردم بگیرند و مردم را تسلیم کنند. اما مردم با عمل خود به صراحت به دنیا نشان دادند که در برابر توطئه خارجی تسلیم نشده و ایستادگی خواهند کرد.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: البته ممکن است مردم انتقاد و انتظاراتی داشته باشند، اما اجازه نمی‌دهند عده‌ای از شرایط موجود سوء استفاده کرده و امنیت مردم را به خطر بیندازند. اغتشاشگران حتی به کودکان و مدرسه دخترانه نیز رحم نکرده و آنان را مورد حمله قرار دادند.

روحانی تصریح کرد: وقتی عده‌ای وابسته و اوباش اینچنین وحشیانه عمل می‌کنند، آحاد مردم با حضور مقتدرانه خود می‌توانند بهترین پاسخ را به آنان بدهند که اینچنین هم کردند.

وی گفت: اگر چه نیروهای انتظامی و امنیتی در صحنه بودند ولی مشت گره‌ کرده‌ای که قدرت ملت را به رخ دشمنان و آشوبگران کشید، حضور باشکوه مردم در اجتماعات و راهپیمایی‌ها بود. لذا جا دارد از مردم تبریز و آذربایجان و نماینده ولی فقیه در استان و همه مسئولین استانی که مردم را برای این حرکت بزرگ تشویق کردند و از خود مردم که خالق این حرکت بزرگ بودند تشکر و سپاسگزاری کنیم.

روحانی در ادامه افزود: به قول استاد شهریار هم آزادی ایران و هم آبادانی ایران از آذربایجان است و هر زمان که مشکلی برای کشور بوجود آمده مردم این خطه با دل و جان به صحنه آمده و فداکاری نشان دادند.

رئیس جمهور گفت: بی‌تردید هر چقدر بتوانیم به این مردم بزرگ خدمت کنیم در برابر عظمت آنان بسیار ناچیز است.

روحانی با اشاره به طرح‌هایی که امروز در آذربایجان شرقی افتتاح شد، اظهار داشت: راه‌آهن یکی از طرح‌های مهم افتتاح شده بود و از مسئولین مربوطه می‌خواهم که تلاش کنند تا خط آهن در سال آینده به تبریز برسد و مردم بتوانند با صرف ساعات کمتری به مقصد خود برسند.

رئیس جمهور با بیان اینکه اقدامات خوبی در حوزه راه‌آهن طی سال‌های اخیر در کشور انجام شده است، گفت:‌ اتصال خطوط راه‌آهن همدان، کرمانشاه، ارومیه، رشت و بستان‌آباد به خط آهن سراسری می‌تواند تحولی در این مناطق ایجاد کند و اینها پروژه‌هایی بود که اجرای آن را به مردم وعده داده بودم.

روحانی افزود: ۲ پروژه مهم دیگر در زمینه خط آهن در دستور کار قرار دارد که تلاش می‌کنیم هر چه زودتر به بهره‌برداری برسد. یکی از این طرح‌ها، راه‌آهن رشت به آستارا و دیگری راه‌آهن چابهار به زاهدان است که از لحاظ ترانزیتی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار هستند و در حقیقت شرق آسیا و کشورهای آفریقایی را از طریق دریای عمان و اقیانوس هند به آسیای میانه و اروپای شرقی و اروپای مرکزی و چین متصل می‌کند.

رئیس جمهور گفت: راه آهن یکی از طرح‌هایی است که از ابتدای دولت یازدهم نسبت به اجرای آن تأکید داشتم و الان هم آن را با جدیت پیگیری می‌کنم چرا که برای ترانزیت، مسافرت و نقل و انتقال کالا بسیار مهم است.

روحانی در ادامه با بیان اینکه برخی تصور می‌کنند که دولت تدبیر و امید فقط در حوزه مذاکرات سیاسی فعال است، اظهار داشت: این تصورات در حالی است که بزرگترین طرح بهداشت و درمان در تاریخ کشور در طی این دولت انجام شده است. اجرای طرح تحول سلامت به گونه‌ای بود که شگفتی دنیا را به دنبال داشت.

رئیس جمهور با اشاره به اقدامات دولت در حوزه محیط زیست، گفت: دولت یازدهم و دوازدهم را می‌توان دولت محیط زیست دانست و توسعه خطوط راه‌آهن، احداث پالایشگاه برای تولید بنزین یورو ۴ و ۵ و اقداماتی که برای احیاء دریاچه ارومیه انجام شده همه در راستای توجه دولت به محیط زیست است و به واسطه اقدامات دولت ارتفاع دریاچه ارومیه نسبت به پارسال ۹۳ سانتیمتر بالا آمده و وسعت آن هزار کیلومتر بیشتر شده است.

وی افزود: با تلاش‌ها و اقدامات دولت در توسعه زیرساخت ها، حتی روستاها به اینترنت متصل شده اند و مردم بسیاری از امور خود را از طریق فضای مجازی انجام می‌دهند و همگان می‌بینید که در چند روز اخیر فیلتر اینترنت که بخاطر مسایل امنیتی انجام شده، چقدر مردم را دچار مشکل کرده است. البته امروز وصل مجدد اینترنت بخش بزرگی از کشور انجام شده و بقیه نیز به زودی انجام خواهد شد.

رئیس جمهور خاطر نشان کرد: با توسعه فضای مجازی تحول بزرگی در زیربنای کسب و کار انجام شده است و امروز بیش از ۶۰۰ هزار نفر در فضای مجازی و سایبری مشغول اشتغال و کسب و کار هستند و بدون تردید این سیستم تحول بزرگی در زندگی و اشتغال مردم ایجاد خواهد کرد، به گونه‌ای که زندگی مردم به طور کامل متحول خواهد شد.

روحانی گفت: البته در کنار هر کار جدیدی مشکلاتی هم است که باید مراقبت بیشتری داشته باشیم و در این زمینه قوانین و مقررات مورد توجه جدی قرار بگیرد.

رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه مردم ایران در ۲ سال اخیر آزمایش بزرگی را پشت سر گذاشته و در حال گذراندن شرایط سخت هستند، اظهار داشت: خداوند در این آزمایش بزرگ پیروزی بزرگی را هم نصیب مردم ایران کرده است.

رئیس جمهور افزود: البته مردم سختی‌ها و مشکلاتی هم دارند که حتماً باید مورد توجه قرار بگیرد اما این مردم هیچگاه حاضر نیستند در برابر غرب و آمریکا تسلیم شوند و بدون تردید در برابر آنان تسلیم نخواهیم شد و این افتخار و قدرت بزرگی برای کشورمان است.

روحانی با بیان اینکه در شرایط سخت کنونی اقدامات مهم و جراحی‌های مهمی هم انجام شده است، اظهار داشت: البته در چنین شرایطی می‌توانستیم این جراحی‌ها را انجام ندهیم اما بی‌تردید دولت بعد دچار مشکل می‌شد. می‌توانستیم اصلاح قیمت سوخت نداشته باشیم و همان قیمت ادامه می‌یافت، اما نتیجه این می‌شد که در سال ۱۴۰۰ باید بنزین وارد می‌کردیم.

رئیس جمهور گفت: امروز در بنزین خودکفا هستیم و این دولت تولید بنزین را از ۵۲ میلیون لیتر به ۱۰۷ میلیون لیتر در روز رسانده است. یعنی بیش از ۲ برابر شده است درحالی که ابتدای دولت یازدهم بنزین و گازوئیل وارد می‌کردیم اما امروز آن را صادر می‌کنیم.

وی روحانی با اشاره به افزایش مصرف بنزین در سال جاری به ۹۷ میلیون لیتر در روز، گفت: با ادامه این روند به زودی واردکننده بنزین می‌شدیم و این کار در شرایط سخت اقتصادی کنونی فشار مضاعفی برکشور بود، چنانچه روند افزایش مصرف بنزین ادامه می‌یافت آیا مردم در سال ۱۴۰۰ به ما نمی‌گفتند که چرا برنامه‌ریزی نکردید تا به این شرایط گرفتار نشویم؟

رئیس جمهور با بیان اینکه ما بیشترین یارانه سوخت را در دنیا می‌پردازیم، اظهار داشت: محاسبات مراکز اقتصادی دنیا حاکی از آن است که ۲۶ میلیارد دلار در سال یارانه سوخت در کشور ما پرداخت می شود.

روحانی با طرح این سوال که آیا همه مردم به یک اندازه و به طور یکسان بنزین مصرف می‌کنند و آیا همه خودروی شخصی دارند، گفت: بنزین به عنوان یک سرمایه متعلق به همه مردم ایران است. با توجه به اینکه امروز هر لیتر بنزین را حدود ۶ هزار تومان صادر می‌کنیم، لذا با اصلاح قیمت بنزین هم به دنبال عدالت در جامعه و هم به دنبال خودکفایی بودیم.

رئیس جمهور در پاسخ به این سوال مطرح که چرا دولت یک مرتبه تصمیم به افزایش قیمت بنزین گرفت، اظهار داشت: سال ۹۵ مصمم بودم که تغییر کوچکی در قیمت بنزین بدهم، اما در دولت همه با آن مخالفت کردند، لذا بنده نیز منصرف شدم.

دکتر روحانی ادامه داد: در سال ۹۶ هم این موضوع در دولت مطرح شد که طرح اصلاح قیمت را به طور مشترک با مجلس ارایه دهیم و تصمیم مشترکی بگیریم، اما کمیسیون تلفیق مجلس به همراه رئیس مجلس عنوان کردند که اجرای این طرح را به عقب انداخته و در سال ۹۷ اجرا کنیم. در سال ۹۷ هم که با اعمال تحریم‌های شدید مواجه شدیم و گفتند در شرایط کنونی به صلاح نیست و باز هم اجرای آن را به تعویق انداختیم.

روحانی ادامه داد: وقتی خواستیم سال گذشته آن را اجرا کنیم، در دولت مطرح شد که تا ۲۲ بهمن صبر کنیم و بعد از آن اجرا کنیم، پس از ۲۲ بهمن نیز گفته شد که شب عید است و به بعد از عید موکول شود.

وی ادامه داد: اردیبهشت ماه امسال هم وقتی خواستیم اجرا کنیم، یک خبرگزاری روز سه‌شنبه اعلام کرد که دولت قصد دارد پنج‌شنبه در قیمت بنزین تغییر ایجاد کند و بلافاصله پس از آن صف‌های طولانی و کیلومتری در پمپ بنزین‌ها شکل گرفت و شلوغی به حدی بود که بنزین تمام شده و ارسال بنزین نیز امکان نداشت، لذا وزیر نفت تماس گرفت و خواستار لغو اجرای آن از روز پنج‌شنبه شد، لذا این تصمیم نیز لغو گردید.

رئیس جمهور با بیان اینکه نحوه و زمان اجرای سهمیه‌بندی بنزین را به وزیر کشور و شورای عالی امنیت ملی واگذار شده بود، اظهار داشت: به آنها گفتم که نحوه تبلیغات، برنامه‌ریزی و اجرای آن را خودتان مدیریت کنید. با صدا و سیما هماهنگ باشید و هر زمانی را که مناسب دیدید آن را اجرا کنید و تأکید کردم که حتی زمان اجرای آن را به من هم نگویید و خود من هم همزمان با مردم متوجه اجرای این طرح شدم.

روحانی گفت: هدف ما از اجرای این طرح کمک به مردم بود. چرا که از مدت‌ها قبل دنبال راهی بودم که بخاطر فشاری که بر دوش مردم قرار دارد، بتوانیم به آنها کمک کنیم. البته قرار نبود پولی به مردم پرداخت شود، بلکه قرار بود اعتبار بدهیم که مردم خرید انجام دهند. اما با توجه به اینکه تعداد فروشگاه‌ها به حد کافی نیست و ممکن بود مردم در خرید کالا دچار مشکل شوند، لذا پرداخت پول انجام گرفت.

رئیس جمهور گفت: محاسبات اینگونه بود که حدود ۲۴ میلیون خانوار در کشور وجود دارد که از این تعداد وضعیت ۷ میلیون خانوار مناسب است اما ۱۸ میلیون خانوار وضعیت متوسط و یا سطح پایینی دارند و باید به آنها کمک شود.

روحانی تصریح کرد: در طرح اجرای اصلاح قیمت انرژی هیچ چیزی نصیب دولت نمی‌شود و کل درآمد به مردم برگردانده می‌شود. البته این موضوع مغایر قانون بود به همین خاطر برای اجرای آن از رهبری اجازه گرفتیم و ایشان اجازه دادند که کل پول به مردم برگردانده شود و هر مقدار درآمد حاصل شود آن را به خانوارها خواهیم داد. ضمن اینکه آمار و ارقام را به طور دقیق به مردم گزارش می‌دهیم.

رئیس جمهور با بیان اینکه دولت از انتقاد مردم و صاحبنظران در اجرای این طرح استقبال می‌کند، اظهار داشت: اگر منتقدین و صاحبنظران انتقادی داشته باشند، بدون تردید در روند اصلاح آن تردیدی نخواهیم داشت.

روحانی خاطر نشان کرد: دشمنی که ۲ سال خودش را برای ایجاد آشوب آماده کرده بود، اجرای طرح اصلاح قیمت را فرصت مناسبی برای خود دانست، از این رو به آتش کشیدن مراکز درمانی و فروشگاه‌ها و حمله به مراکز نظامی، هیچ ارتباطی به قیمت سوخت ندارد.

رئیس جمهور گفت: از وزارت اطلاعات و کشور می‌خواهم تا به مردم توضیح دهند افرادی که دستگیر شده‌اند و در خانه‌هایشان سلاح‌های فراوانی پیدا شده و خانه‌های تیمی داشتند، چگونه ساماندهی شده بودند.

وی تصریح کرد: اصلاح قیمت انرژی یک موضوع ضروری بود اما اینکه شیوه‌ای که اجرا شد، دقیق بود یا نه به عنوان دولت آن را به شورای امنیت ملی واگذار کردیم و از نظر ما آنان نیز همه تلاش خود را بکار گرفتند.

رئیس جمهور با بیان اینکه طرح اصلاح قیمت‌ بنزین با حضور سران سه قوه، تصویب شده است، گفت: وقتی آن را خدمت مقام معظم رهبری ارایه کردم، ایشان فرمودند آیا سران هر سه قوه با آن موافقید؟ و مصوبه‌ای که هر سه آن را امضاء کرده بودیم، به ایشان نشان دادم و ایشان نیز آن را پذیرفتند.

روحانی گفت: دشمن تصور می‌کرد بهترین فرصت ایجاد شده و همه توان خود را به کار گرفت، اما فقط ۴۸ ساعت توانست در زندگی مردم و وضعیت خیابانها اخلال ایجاد کند در حالی که در مخیله‌شان نمی‌گنجید که اگر همه توان و افرادشان را به خیابان بیاورند پس از ۴۸ ساعت همه آنها جمع خواهند شد، این موضوع در مخیله آمریکا نمی‌گنجید.

رئیس جمهور گفت: البته مردم خسارت دیدند و نگران شدند، اما در نهایت یک پیروزی ملی بزرگی در برابر ابرقدرت‌ها و آمریکا به دست آوردیم و دشمنان دچار یأس بزرگی شدند.

روحانی در بخش دیگری از سخنان خود با تبریک هفته بسیج، اظهار داشت: بسیج در همه قضایا نقش بسیار ارزشمندی ایفا کرده است، در دوران جنگ تحمیلی بسیج به جای اینکه از ارتش و سپاه حمایت کند، وارد خط مقدم شد و به ایفای نقش و فداکاری پرداخت.

رئیس جمهور با بیان اینکه بسیج یک فرهنگ و تفکر است، گفت: بسیج افراد خاصی نیستند و در عنصر بسیج آنچه اهمیت دارد، تفکر بسیج است. اینکه یک فرد همه توان خود را داوطلبانه به میدان بیاورد و بسیجی به معنای داوطلبانه کار کردن است.

روحانی تصریح کرد: در حوادث اخیر کشور نیروی انتظامی، سپاه پاسدارن و بسیج بودند که توانستند ۴۸ ساعته اوضاع را جمع کرده و صحنه را آرام سازند و البته در این جریان کار اصلی را مردم انجام دادند و حضور باشکوه مردم، دنیا را تکان داد.

رئیس جمهور گفت: بسیجیان همیشه به عنوان پیشتازان صحنه‌های دشوار بودند و هر جا مشکلی بود، آنان حضور یافته و غائله را خاتمه داند، لذا از همه بسیجیان تشکر و سپاسگزاری می‌کنم.

وی در ادامه سخنان خود طرح‌هایی که برای عمران و آبادانی استان آذربایجان شرقی اجرا شده، را مورد اشاره قرار داد و گفت: این حجم از طرح‌هایی که امروز و چند ماه قبل در جریان سفر به این منطقه در سطح استان به اجرا درآمد، به معنای حرکت عظیم ملی برای عمران و آبادانی هر چه بیشتر استان و تبریز عزیز است.

رئیس جمهور خاطر نشان کرد: کار اقتصادی صرفاً، درآمد، رفاه و صادرات نیست، بلکه باید موجب ایجاد اشتغال برای جوانان ‌شود و این موضوع بسیار مهمی است که باید در اجرای طرح‌ها به آن توجه داشت. لذا هر طرحی که افتتاح می‌شود به معنای آن است که ده‌ها نفر به طور مستقیم و غیرمستقیم وارد عرصه اشتغال می‌شود.

در این مراسم نماینده ولی فقیه و تعدادی از نمایندگان استان در سخنانی با قدردانی از اهتمام جدی و ویژه دولت در توسعه و آبادانی روز افزون استان آذربایجان شرقی، طرح‌هایی را که این دولت در امور زیربنایی استان بویژه راه و راه‌آهن به اجرا گذاشته است، قابل تقدیر دانستند.

کد خبر 398478

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.