شیوه جدید برای کاهش خطر  پوکی استخوان

محققان اخیرا رابطه بین مصرف سلنیوم و خطر ابتلا به پوکی استخوان را بررسی کردند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، افراد زیادی در سراسر دنیا به پوکی استخوان مبتلا هستند؛ در صورت ابتلا به این بیماری، استخوان‌ها با گذر زمان ضعیف‌تر شده و بیشتر در معرض شکستگی قرار می‌گیرند. چندین عامل مانند جنسیت و افزایش سن، خطر ابتلا به این بیماری را افزایش می‌دهد، اما متخصصان معتقد هستند که با کنترل عوامل خطرآفرین قابل اصلاح مانند سیگار کشیدن و مصرف الکل، می‌توان خطر ابتلا به پوکی استخوان را کاهش داد.

به نظر می‌رسد کمبود برخی ترکیبات غذایی نیز نقش مهمی در ابتلا به این بیماری دارد؛ سلنیوم یک ماده معدنی کمیاب و در عین حال ضروری برای سلامت بدن است که در بسیاری خوراکی‌ها مانند ماهی، تخم مرغ، سیر، صدف، گوشت قرمز و جگر وجود دارد. مطالعات زیادی تاثیر کمبود سلنیوم بر بروز پوکی استخوان را نشان داده است.

گروهی از محققان چینی به منظور بررسی تاثیر مصرف سلنیوم بر کاهش خطر ابتلا به پوکی استخوان مطالعه‌ جدیدی انجام دادند. آن‌ها برای نیل بدین هدف اطلاعات پزشکی شش هزار و ۲۶۷ فرد را بررسی کردند. همه افراد شرکت‌ کننده در این مطالعه ۴۰ سال یا بیشتر سن داشتند، آن‌ها پرسشنامه‌ای در مورد مواد غذایی مصرفی خود تکمیل کردند.

پژوهشگران عوامل دیگر مانند مصرف الکل، سیگار کشیدن، شاخص توده بدنی (BMI) و فعالیت فیزیکی افراد را که ممکن است بر روند پوکی استخوان تاثیر بگذارد، ارزیابی کردند. به طور کلی ۹.۶ درصد شرکت‌ کنندگان شامل ۲.۳ درصد مردان و ۱۹.۷ درصد زنان به پوکی استخوان مبتلا بودند. محققان افراد را بر اساس مقدار مصرف سلنیوم به چهار گروه تقسیم کردند.

همانطور که انتظار می‎‌رفت خطر ابتلا به پوکی استخوان در میان افرادی که کمتر از بقیه سلنیوم مصرف کردند، بیشتر از سایرین بود. محققان دریافتند هرچه فردی سلنیوم بیشتری مصرف کند، خطر ابتلا به پوکی استخوان در او کاهش می‌یابد؛ این موضوع برای مردان و زنان به یک اندازه صحت داشت.  

نتایج این مطالعه در مجله BMC Musculoskeletal Disorders منتشر شده است.

کد خبر 398476

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.