مصرف روغن زیتون مانع  زوال عقل می‌شود

نتایج تحقیقات اخیر روی موش‌ها نشان می‌دهد که پیروی‌کردن از رژیم غذایی سرشار از روغن زیتون، مانع بروز زوال عقل می‌شود.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، روغن زیتون دارای اسیدهای چرب اشباع‌نشده است؛ بنابراین نقش موثری در کاهش خطر ابتلا به بیماری قلبی و کلسترول بالا دارد. نتایج چندین مطالعه نشان داده است که زیتون بکر (virgin olive oil) به بهبود عملکردهای شناختی و عصبی کمک می‌کند. ممکن است دلیل آن وجود مقادیر بالای نوعی آنتی‌اکسیدان بسیار قوی به نام پلی‌فنول در روغن زیتون بکر باشد که می‌تواند اختلالات حافظه و یادگیری مرتبط با سن و بیماری‌های خاص را بهبود بخشد.

گروهی از محققان آمریکایی به منظور بررسی فواید روغن زیتون بکر مطالعه جدیدی انجام دادند. آن‌ها برای نیل بدین هدف، تاثیر مصرف این روغن را بر موش‌های مبتلا به اختلال "tauopathies" بررسی کردند؛ این اختلال  شناختی اغلب به دلیل کهولت سن و زمانی که پروتئین‌های تاو بیش از حد در مغز تجمع می‌کنند، ایجاد شده و زمینه بروز انواع زوال عقل را فراهم می‌کند. سطح طبیعی پروتئین‌های تاو در مغز سالم به ثبات ریزلوله‌های مغز که محافظت از نورون‌ها را بر عهده دارند کمک می‌کند.

پژوهشگران در این مطالعه ژن موش‌های مبتلا به tauopathy را دستکاری کردند تا پروتئین تاو بیش از حد معمول در مغز آن‌ها تجمع کند. برای این موش‌ها از سن شش ماهگی نوعی رژیم غذایی در نظر گرفته شد که سرشار از  روغن زیتون بکر بود. موش‌های گروه کنترل نیز به  tauopathy مبتلا بودند، اما از رژیم غذایی معمولی پیروی کردند. یک سال بعد مشخص شد پروتئین تاو در مغز موش‌هایی که روغن زیتون بکر مصرف کردند حدود ۶۰ درصد کمتر از بقیه موش‌ها تجمع پیدا کرده است.

علاوه بر این، این موش‌ها در تست حافظه عملکرد بهتری نسبت به گروه کنترل داشتند. نمونه بافت مغز موش‌هایی که این نوع روغن را مصرف کردند نشان داد عملکرد سیناپس این موش‌ها بسیار بهتر از موش‌های دیگر است؛ بنابراین به گفته محققان، روغن زیتون بکر می‌تواند از مغز انسان در برابر انواع زوال عقل محافظت کند.

نتایج این مطالعه در مجله Aging Cell منتشر شده است.

کد خبر 398474

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.