نبود مدیریت یکپارچه مانع بهره‌وری مدیریت شهری است

شهردار یزد با بیان اینکه اختیارات مدیران شهری در شهر بسیار کم است، گفت: مدیریت یکپارچه شهری در هیچ شهری اجرا نمی‌شود و شهرداران فقط باید پاسخگو باشند؛ در هیچ جای دنیا قوانین دست و پاگیر اینچنین وجود دارد که مانع بهره‌وری شهرها شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، جمال الدین عزیزی بندرآبادی امروز -چهارشنبه ۶ آذر ماه- در نخستین همایش ملی بهره‌وری در مدیریت شهری، اظهار کرد: شهر جهانی یزد نخستین شهر ثبت تاریخی در ایران است و از بزرگترین بافت تاریخی زنده در بین شهرهای ثبت شده در یونسکو بهره‌مند است و از این جهت می‌توان با دیدگاهی به خصوص بهره‌وری را در این شهر مورد مطالعه قرار داد.

وی افزود: همه ما می‌خواهیم که در حوزه مدیریت شهری به بهره‌وری برسیم؛ شاخص‌های مدیریت شهری ما مطابق با شاخص‌های جهانی نیست، اما با در نظر گرفتن محدودیت‌ها و متغیرهای موجود می‌توان گفت ما شهرهایمان را با بهترین بهره‌وری  اداره می‌کنیم.

شهردار یزد گفت: اختیارات مدیران شهری در شهر بسیار کم است؛ مدیریت یکپارچه شهری در هیچ شهری اجرا نمی‌شود و شهرداران فقط باید پاسخگو باشند. کجای دنیا قوانین دست و پاگیر اینچنینی وجود دارد که مانع بهره‌وری شهرها می‌شود؟ کجای دنیا فاضلاب شهری توسط مجموعه دیگری تصفیه می‌شود و پساب آن در بیابان‌ها رها می‌شود؟

عزیزی بندرآبادی افزود: طرح  تفصیلی در شهرها تهیه شده، اما تغییراتی که در شهرها وجود دارد اجازه رعایت این طرح‌ها را نمی‌دهد، شهر بهره‌ور، شهروند بهره‌ور و شهرداری بهره‌ور باید همزمان وجود داشته باشد تا بتوانیم به بهره‌وری کامل در شهرها برسیم.

وی اضافه کرد: باید ویژگی‌های بهره‌وری را در شهر که همواره دارای پویایی و تغییرات پی در پی است مورد بررسی قرار دهیم، شهر هر آن متاثر از تغییرات محیطی در داخل و متغیرهای کشور است، توجه به این تغییرات در طراحی سیستم بهره‌وری اهمیت زیادی دارد.

شهردار یزد گفت: شهرها دارای ورودی‌ها و خروجی‌های زیاد غیرقابل کنترلی هستند که سیستم بهره‌وری را دچار مشکل می‌کند، مدیریت شهری ما اکنون یکپارچه نیست، واقعیت این است که باید توجه داشته باشیم وظایف شهرداری‌ها بسیار زیاد و نامتجانس است، طراحی یک سیستم بهره‌وری که همه این مسائل را در کنار یکدیگر ببیند بسیار مهم است.

عزیزی افزود: بعضا سرمایه‌گذاری‌هایی را به امید حل مشکلات شهری انجام می‌دهیم، اما عملا این سرمایه‌گذاری‌ها نتیجه مورد نظر را نمی‌دهد، پیش‌بینی نتایج حاصل از اجرای فعالیت‌ها در حوزه شهری اهمیت بسیاری دارد.

وی در توضیح عوامل موثر در بهره‌وری شهری گفت: هماهنگی و همراهی سازمان‌های تاثیرگذار در شهر، تعریف صحیح پروژه‌ها، تغییر تفکر مدیریت شهری از تعریف پروژه‌های کلان به پروژه‌های خرد، توجه به نیازهای واقعی مردم شهر، توجه به روش‌ها، فعالیت‌ها و فرآیندهای جدیدی که در دنیا وجود دارد، توجه به قیمت تمام شده فعالیت‌ها و عوامل تاثیرگذار بر آن، بهره‌وری مدیریت شهری را افزایش می‌دهد

شهردار یزد گفت: فعالیت‌های مدیریت شهری باید به افزایش کیفیت زندگی مردم منجر شود؛ صرف انجام فعالیت‌های عمرانی و ... نشان دهنده عملکرد خوب یک مجموعه مدیریت شهری نیست، مدیران شهری باید بدانند فعالیتی که انجام می‌دهند در کجای شهر تاثیر می‌گذارد.

بندرآبادی با بیان اینکه شهرداری‌ها باید موضوع بهره‌وری را عملیاتی کنند، تصریح کرد: شهر یزد در دو حوزه برق و فاضلاب  پیشنهاداتی را به وزارت نیرو داده‌ایم تا در این دو حوزه مدیریت یکپارچه داشته باشیم که با محوریت شهرداری اداره شود.

وی اضافه کرد: عمل کردن به این موضوع به مدیریت استان‌ها نیز باز می‌گردد؛ باید نشان دهیم که اثرات یکپارچگی مدیریت شهری بسیار دربهره‌وری مدیریت شهری موثر خواهد شد، ساده‌ترین روش افزایش بهره‌وری استفاده از تجربه دیگران است.

کد خبر 398466

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.