پیشرفت بانوان ایرانی الگویی برای مقابله با مشکلات زنان است

معاون رییس جمهوری در امور زنان و خانواده با بیان اینکه اصلاحات قانونی برای بهبود وضعیت زنان در داخل کشور پس از انقلاب اسلامی همواره مد نظر بوده، گفت: الگوی پیشرفت بانوان ایرانی می‌تواند برای سایر زنان در مقابله با مشکلات قابل استفاده باشد.

به گزارش ایمنا، معصومه ابتکار در کنفرانس وزرای آسیا-اقیانوسیه که به مناسبت بیست و پنجمین سالگرد اعلامیه و برنامه عمل پکن در تایلند برگزار شد، به تشریح وضعیت زنان پس از اعلامیه پکن به ویژه در آسیا پرداخت و اظهار کرد: از ۱۹۸۵ که در سومین کنفرانس جهانی زنان نایروبی و ۱۰ سال بعد در پکن، حضور داشتم تا امروز که ۳۴ سال از آن تلاش‌ها می‌گذرد شاهد توسعه یافتگی وضعیت زنان در جهان و آسیا بوده‌ایم که توسط خود زنان، جامعه مدنی و دولت‌ها پیگیری شده است. به ویژه بر روی پیشرفت زنان در آسیا از جمله در کشورم ایران تاکید دارم.

وی خاطرنشان کرد: در همین حال مناقشات مسلحانه و درگیری‌های داخلی و مداخلات خارجی به جوامعی که در محروم‌ترین شرایط قرار دارند آسیب‌های قابل توجهی وارد کرده، از جمله اینکه حاشیه‌نشینی در کنار شهرها چهره آسیا را تغییر داده است. همچنین تغییر اقلیم و تخریب محیط زیست تاثیر منفی بر سرمایه‌های طبیعی این منطقه داشته است.  

معاون رییس جمهوری تاکید کرد: اگر فرآیندهای دموکراتیک و رشد اقتصادی به ویژه در غرب آسیا محقق شود می‌توان با ناامنی، اقدامات یک جانبه، جنگ و ترویسم مقابله کرد. به این منظور نیازمند همکاری برای توقف روندهای منفی هستیم.  

ابتکار با اشاره به تلاش‌ها پس از انقلاب اسلامی ایران برای بهبود وضع زنان و دختران، گفت: در ایران طی چهار دهه اخیر زنان شاهد نقاط عطفی در تلاش برای پیشرفت و ترقی در زندگی خود بوده‌اند؛ گرچه مانند سایر جوامع ممکن است با مشکلاتی روبه‌رو باشند که واقع گرایانه برای از میان برداشتن آنها تلاش می‌کنیم.  

وی با بیان اینکه آمارهایی، حضار را به مراجعه به بخش انگلیسی سایت آن معاونت دعوت کرده و افزود: گزارشی از وضعیت زنان ایران تحت عنوان «۴۰ در ۴۰» در این زمینه تهیه شده که نمایانگر تصویری عینی است و می تواند ابزاری برای برنامه ریزان و تصمیم گیران در جهت حل مشکلات است.

معاون رییس جمهوری ادامه داد: از جمله اینکه وضعیت سواد زنان از ۳۴ درصد در سال ۱۹۷۶ به ۸۹ درصد در ۲۰۱۹ افزایش یافته در حالی که در سال ۱۹۷۶ حدود ۳۸ درصد دختران ایران بازمانده از تحصیل بودند اکنون این رقم به حدود سه درصد در مناطق دورافتاده رسیده است؛ همچنین روندها در پیشرفت‌های تحصیلی زنان به آنجا رسیده که در سال‌های اخیر نسبت ورودی دختران و پسران به دانشگاه‌ها ۶۰ به ۴۰ افزایش ورود دختران را نشان می‌دهد.

وی تاکید کرد: ناگفته نماند که ایران در چهار دهه گذشته میزبان حدود سه میلیون پناهنده بوده که خدمات کیفی را به آنها ارائه داده، درست در زمانی که ایران گرفتار تحریم های ظالمانه از سوی جامعه بین الملل بوده است.  

ابتکار با اشاره به اینکه اصلاحات قانونی برای بهبود وضعیت زنان در داخل کشور پس از انقلاب اسلامی همواره مدنظر بوده، گفت: به طور مثال طی دو سال اخیر شش لایحه در این زمینه تهیه و به دولت ارسال شده که از جمله آن اعطای حقوق شهروندی به فرزندان حاصل از ازدواج مادران ایرانی با مردان خارجی بوده که به تصویب رسیده و در مسیر اجرا قرار دارد. لایحه تامین امنیت زنان در مقابل خشونت نیز به طور جدی مورد پیگیری بوده و آخرین مراحل خود را نیز می‌گذراند در عین حال با ایجاد ۶۰۰ مرکز اورژانس اجتماعی در کشور که با شماره‌گیری آسان ۱۲۳ در اختیار همگان قرار دارد امکان مداخله در درگیری‌ها خانوادگی به صورت فوری وجود دارد.  

معاون رییس جمهوری در امور زنان و خانواده اظهار کرد: امروز ۲۵ سال پس از اجلاس پکن اگرچه زنان ما چالش‌هایی دارند، اما همچنین دارای تجربیات موفق بسیاری نیز هستند که در اختیار سایر زنان جهان قرار دهند، تا آنجا که الگوی پیشرفت زنان ایرانی می‌تواند برای سایر زنان در مقابله با مشکلات قابل استفاده باشد.

منبع: ایرنا

کد خبر 398465

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.