پایداری‌ها به احمدی نژاد بازمی‌گردند؟

تحولات امروز، فعالیت و اظهار نظر چهره‌های سیاسی در خصوص اتفاقات جاری کشور و جهان را در بسته خبری سیاسی امروز ایمنا دنبال کنید.

خبرگزاری ایمنا، در بسته سیاسی خود به ارائه گزیده اخبار منتشر شده طی بیست و چهار ساعت گذشته می پردازد:

پشت پرده موج جدید استیضاح‌ها در مجلس از زبان یک نماینده

جلال میرزایی، نماینده ایلام و رئیس کمیته سیاسی فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی، با اشاره به هدف طرح استیضاح وزرای کشور، نفت و آموزش و پرورش در مجلس گفت: «هدف طرح این استیضاح اگرچه در ظاهر به اسم مردم و دغدغه مردم را داشتن مطرح می‌شود، اما در باطن به این شکل نیست.» او ادامه داد: «نمایندگان در آستانه انتخابات زیر فشارهایی هستند و تحت تاثیر فضا به استیضاح وزرا روی آورده‌اند و منطقی پشت آن نیست؛ برای مثال در مورد استیضاح وزیر نفت، سران قوا مسئولیت تصمیم‌گیری در خصوص مدیریت مصرف سوخت را بر عهده گرفته‌اند، اما آقایان زنگنه را استیضاح می‌کنند. از این موضوع باید پی برده باشید که نمایندگان استیضاح‌کننده به دنبال چه چیزی هستند.» این نماینده مجلس به استیضاح وزیر کشور اشاره کرد و بیان کرد: «انتقاداتی به وزیر کشور وارد است و ایشان مسئولیتی در تامین امنیت کشور داشته است. اما شاهد هستیم که مراکزی آسیب دیده‌اند و افرادی هم کشته شده‌اند. مسئول امنیت کشور وزیر کشور است و باید در این زمینه توضیحاتی بدهند، اما راه آن استیضاح نیست.»

وفادارانِ به احمدی نژاد در تکاپو برای رسیدن به پارلمان

بهاری ها و یاران وفادار مانده به احمدی نژاد، قصد ائتلاف با هیچ کدام از جناح های سیاسی را ندارند و در تلاش هستند برای برخی حوزه های انتخابیه به جز تهران کاندیدا معرفی کنند. به طوری که گفته می شود در برنامه ریزی هایشان برای رای آوری بیشتر روی شهرهای کوچک برنامه ریزی می کنند. در این بین در لیست کاندیداهای احتمالی نام برخی وزرا و معاونان احمدی نژاد دیده می شود. عباس امیری فر، گفته«بدون شک احمدی‌نژادی‌ها در این انتخابات حاضر می‌شوند که این حضور می‌تواند هم در قالب حلقه محدود نزدیکانش باشد و هم در قالب قرار دادن چهره‌های سفید در یک لیست انتخاباتی تحت حمایت احمدی‌نژاد.» امیری فر در دولت نهم، رئیس شورای فرهنگی و امام جماعت مسجد نهاد ریاست جمهوری بود و در دولت دهم نیز به عنوان مشاور فرهنگی نهاد ریاست جمهوری فعالیت می‌کرد و بعدها راهش را جدا کرد. او در این گفتگو، غلامحسین الهام را گزینه احمدی نژاد برای ریاست جمهوری می داند اما از مرتضی تمدن، عبدالرضا شیخ‌الاسلامی و علی ذبیحی به عنوان کاندیداهای اصلی احمدی نژاد در انتخابات مجلس یازدهم نام می برد.

تاکید مرکل بر "اهمیت حداکثری" ناتو برای منافع آلمان

 آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان در جمع قانونگذاران پارلمان کشورش گفت: حفظ ناتو امروز بیش از زمان جنگ سرد برای منافع ما ارزش دارد. چون اروپا امروز نمی‌تواند از خودش دفاع کند. مرکل همچنین از کشورهای اروپایی خواست تا با یک رویکرد مشترک در راستای رویارویی با چین و نسل شبکه موبایلی ۵جی (۵G) توافق کنند. برخی از قانونگذاران آلمانی به دنبال حذف هوآوی چین از قراردادهای ۵جی هستند که در نتیجه هشدارهای آمریکا درباره احتمال جاسوسی کردن چین از مکالمات و گفت‌وگوهای تلفنی است. اما شرکت هوآوی این اتهامات را رد می‌کند. مرکل به معیارهای امنیتی اشاره کرد و گفت: یکی از بزرگترین خطرات این است که کشورهایی در اروپا سیاست‌های خودشان را در قبال چین داشته باشند و سپس این سیگنال‌های مختلط را به بیرون ارسال کنند. این برای چین خطرناک نیست بلکه برای اروپا خطرناک است. ما در صورت گسترش ۵جی به استانداردهای امنیتی بالایی نیاز داریم. ما در عین اینکه از خودمان باید دفاع کنیم باید با سایر شرکای اروپایی نیز برای این منظور گفت‌وگو داشته باشیم.

 اس ۴۰۰ نخریدیم که در صندوق بگذاریم

مولود چاووش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه در نشست خبری با احمد عیسی عواد، همتای سومالیایی خود در آنکارا گفت: علاوه بر سیستم‌های دفاع هوایی اس۴۰۰، ترکیه به سیستم‌های دیگر و بیشتری نیاز دارد. وی همچنین به اظهارات دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا مبنی براینکه در صورت ضمانت آمریکا، ترکیه می‌تواند موشک‌های پاتریوت خریداری کند، اشاره کرد و گفت: اگر آمریکا رویکرد مثبتی درباره پاتریوت‌ها داشته باشد و ما بتوانیم تایید کنگره را بگیریم وارد مذاکره خواهیم شد. ما با قیمت و دیگر مسائل توافق کردیم. در واقع برای اولین بار در زمان دیدار اردوغان از واشنگتن آمریکایی‌ها رویکرد مثبتی در تولید مشترک و تکنولوژی نشان دادند. اما تضمینی داده نشد. حتی یک کلمه و ما مجددا این نیاز را از دیگر کشورها تامین کردیم. او درباره پروژه اف ۳۵ ها نیز تاکید کرد که ترکیه ۱/۴ میلیارد دلار بر روی این برنامه سرمایه‌گذاری کرد. دربدترین سناریو زمانیکه ما نتوانیم اف ۳۵ داشته باشیم زمان نیاز به جنگنده باید به جایگزین فکر کنیم. بهانه و این سخنان که "نمی شود از جای دیگری تامین شوید" معنی ندارد. وزیر خارجه ترکیه در پاسخ به انتقادها از خرید اس۴۰۰ توسط آنکارا گفت: نخریدیم که در صندوق بگذاریم. ترکیه به این سیستم نیاز دارد. رئیس جمهور اردوغان درسفرش به واشنگتن در این باره با دونالد ترامپ گفتگو کرد. نارضایتی آمریکا یکی از مسائلی است که تاثیر منفی بر روابط ما با آمریکا داشته است. وی افزود: پیرامون این سامانه‌ها به ایالات متحده تعهداتی نداده‌ایم و امکان ندارد که خط مشی دیکته کردن‌ را بپذیریم.

پیام‌های "مهم" اردوغان برای سران ناتو

ابراهیم کالین، سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه ضمن تاکید بر اهمیت نشست آتی سران ناتو خطاب به خبرنگاران گفت: پیام‌های مهمی وجود دارند که آنها را رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه در نشست آتی ناتو مطرح خواهد کرد. آنکارا دیدگاه‌های مختلف خود را مطرح می‌کند از جمله وضعیت ناتو در قرن ۲۱، رویکرد، مسؤولیت‌ها و اولویت‌های آن. کالین در ادامه افزود: این روزها شاهد حالتی از بحث و جدل درخصوص موضوعات مختلف مربوط به پیمان آتلانتیک مانند آینده، هویت و رویکرد آن هستیم. وی همچنین تصریح کرد: اردوغان طی نشست ناتو دیدگاه‌های مهم کشورش را با توجه به اینکه ترکیه دارای دومین ارتش بزرگ در ناتو است، ارائه خواهد داد. سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه خاطرنشان کرد: منطقه امن در شمال سوریه و مسائل مهاجرت موضوعاتی هستند که در اروپا از نزدیک دنبال می‌شوند ما پس از عملیات "چشمه صلح"، شاهد واکنش‌های برخی کشورهای غربی پس از پاکسازی مرزهایمان از "سازمان‌های تروریستی" بودیم. توجیهی برای آن نیست چرا که این عملیات علیه "سازمان‌های تروریستی" بود نه غیرنظامیان یا کردها یا اقلیت‌های دینی. ترکیه نهم اکتبر عملیاتی تحت عنوان "چشمه صلح" را در سوریه علیه نیروهای یگان‌های مدافع خلق کرد (ی‌پ‌گ) به راه انداخت که این عملیات با محکومیت بین‌المللی مواجه شد. پیش از آغاز این عملیات، آمریکا از خروج نیروهای آمریکایی از این منطقه خبر داد که چراغ سبزی برای آغاز عملیات ترکیه به حساب می‌آمد.

میشل عون: اجازه نمی‌دهیم لبنان به وضعیت جنگ کشیده شود

میشل عون، رئیس جمهور لبنان با اشاره به اتفاقات سه شنبه شب در این کشور و درخواست ورود ارتش و ممانعت از حمله به اشخاص و دارایی‌ها، تاکید کرد: ارتش باید اقدامات فوری را در این زمینه در پیش بگیرد. رئیس جمهور لبنان در ادامه تاکید کرد که هرگز اجازه نخواهد داد اتفاقات سه شنبه تکرار شوند و لبنان به وضعیت جنگ دوساله بازگردد. عون افزود: این مسایل برای همیشه کنار گذاشته می‌شوند. گزارش‌ها حاکی از زخمی شدن 33 نیروی امنیتی لبنان در جریان درگیری با معترضان طی روز سه شنبه است.

درخواست شیوخ و بزرگان عراقی از مرجعیت برای حل بحران این کشور

جمعی از شیوخ، افراد صاحب نفوذ و بزرگان مناطق مرکزی و جنوبی عراق از مرجع عالیقدر شیعیان درخواست کردند برای حل بحران این کشور وارد عمل شود و نسبت به وقوع جنگ داخلی هشدار دادند. به نقل از سومریه نیوز، در بیانیه مشترک شیوخ و بزرگان خطاب به آیت‌الله سید علی سیستانی، مرجع عالیقدر شیعیان آمده است: ما از ۲۰۰۳ تاکنون تمام درخواست‌های شما را لبیک گفته و همانند شمشیری در دستان شما عمل کرده‌ و فداکاری‌هایی زیادی برای کشور و شما داشته‌ایم از این رو امروز از باب شرعی و انسانی از شما درخواست می‌کنیم درخصوص وضعیت فروپاشی کشور، نبود قانون و باز بودن دست گروهک‌ها و گروه‌های مافیایی که در پوشش تظاهرات‌ها فعالند، موضعی اتخاذ کنید. در ادامه این بیانیه آمده است: می‌دانیم که سیاست‌مداران و احزاب آنها دست به فساد، ویرانی و گسترش فقر زده‌اند و شما به دنبال تأدیب آنها هستید و می‌خواهید که مردم حقوق خود را مطالبه کنند اما باید از نمایندگان و معتمدان خود بخواهید شما را در جریان واقعیت امر وضعیت استان‌های عراق قرار دهند، چرا که تأخیر بیش از این جایز نیست و از باب فقه و شرع با هدف حفظ نظم عمومی لازم است که شما مداخله کنید. شیوخ و بزرگان مناطق مرکزی و جنوب عراق در این بیانیه برای مقابله با طرف‌ها، احزاب و افراد فاسد و نیز دور نگهداشتن کسانی که به دنبال بهره‌برداری از تظاهرات برای کسب مناصب و درآمد هستند، اعلام آمادگی کرده و از آیت‌الله سیستانی خواستند فورا برای توقف نابسامانی‌های عراق وارد عمل شود. آنها همچنین نسبت به وقوع جنگ داخلی هشدار دادند.

کد خبر 398460

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.