بهره‌وری یک سوم رشد اقتصادی کشور را تامین می‌کند

رییس شورای عالی استان‌های کشور گفت: بهره‌وری باید در تمام اجزاء صنعت، خدمات، تولید و تجارت مورد توجه قرار بگیرد زیرا هیچ موضوعی همچون بهره‌وری نمی ‌واند یک سوم رشد اقتصادی کشور را محقق کنند که حتی از سهم ۲۲ درصدی نفت در شرایط قبل از تحریم نیز بالاتر است.

به گزارش خبرنگار ایمنا مرتضی الویری، امروز -چهارشنبه ۶ آذر ماه- در نخستین همایش ملی بهره‌وری در مدیریت شهری، اظهار کرد: شهر و شهرنشینی به عنوان خصیصه بارز رشد و توسعه یافتگی جوامع نقش مهمی در موفقیت دولت‌ها برای رسیدن به توسعه پایدار دارند و توسعه مستلزم به کارگیری و تخصیص منابع و داشتن نظام ارزیابی و نظارت صحیح است.

وی افزود:متاسفانه این دو عامل کلیدی یعنی تخصیص صحیح منابع و استقرار نظام ارزیابی و نظارت در فرایند اجرای برنامه توسعه در کشور ما مغفول مانده است به همین دلیل کیفیت و قیمت خدماتی که ارائه می‌شود در حوزه‌های مختلف از جمله حوزه مدیریت شهری و روستایی نسبت مطلوبی با هم ندارند.

رییس شورای عالی استان‌های کشور با بیان اینکه قیمت خدمات ارائه شده از سوی شهرداری‌ها بالا رفته و کیفیت راضی‌کننده نیست، گفت: بهره‌وری مانند مثلثی است که اضلاع آن کاهش هزینه، افزایش سرعت انجام کار و ارتقا کیفیت است که هرکدام از این موارد اگر به تناسب با دیگر اعضا نباشد باز از نقطه‌ای که باید به آن برسیم فاصله معناداری داریم.  

الویری تصریح کرد: بسیار تلخ و گزنده است که می‌بینیم رتبه ایران در بهره‌وری بر اساس سازمان آسیایی بهره‌وری (APO) جزء پنج کشور پایین این شاخص است؛  متاسقانه از نظر شاخص بهره‌وری نیروی انسانی در مقایسه با سایر کشورهای منطقه بسیار پایین هستیم.

وی افزود: در بهمن ماه سال ۹۷ میزان کار مفید در ایران ۱۵ ساعت در هفته است، در برنامه ششم توسعه و نیز برنامه پنج ساله سوم شهرداری تهران به مسئله بهره‌وری توجه ویژه‌ای شده است، بهره‌وری باید در تمام اجزاء صنعت، خدمات، تولید و تجارت مورد توجه قرار بگیرد زیرا هیچ موضوعی همچون بهره‌وری نمی‌تواند یک سوم رشد اقتصادی کشور را محقق کنند که حتی از سهم ۲۲ درصدی نفت در شرایط قبل از تحریم نیز بالاتر است.

رییس شورای عالی استان‌های کشور گفت: بهره‌وری در مدیریت شهری نقش مهمی دارد زیرا از سویی منایع انسانی و مالی مدیریت شهری محدود است و سوی دیگر با افزایش جمعیت شهرها توقع شهروندان افزایش یافته است.

الویری اضافه کرد: این جا است که مدیریت شهری با چالش مواجه می‌شود که نیازمند گردهمایی مدیران شهری و انتقال تجربیات افراد را نشان می‌دهد، با برگزاری این همایش درصدد هستیم توجه جامعه مدیریت شهری را به موضوع بهره‌وری در مدیریت شهری جلب کنیم.

وی خاطرنشان کرد: مشارکت در مدیریت شهری نیز موضوعی است که به آن باید توجه کنیم، در حوزه حجم زباله و تفکیک آن، جمع آوری زباله، امحاء زباله، مصرف انرژی، استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی، پرداخت به موقع عوارض و ... که به طور متوسط در ایران روزانه ۷۰۰ گرم زباله تولید می‌شود که دو و نیم برابر متوسط جهانی است، نخستین قدم در بهره‌وری بهینه کردن این میزان است.

رییس شورای عالی استان‌های کشور گفت: می‌توانیم با به کارگیری روش‌های صحیح، رشد پایدار داشته باشیم؛  برای اینکار باید آموزش هدفمند داشته باشیم.  بالا بردن تعداد تحصیل کرده‌ها بدون در نظر گرفتن این موضوع باعث شده است که تحصیل کرده‌های ما نتوانند در افزایش بهره‌وری موثر باشند، منایع ما محدودد است و نمی‌توانیم رشد اقتصادی با تکیه بر دلارهای نفتی داشته باشیم.

الویری ادامه داد: همچنین هوشمندسازی هزینه‌ها را کاهش می‌دهد و سرعت انجام کارها را افزایش می‌دهد، علاوه بر این از فساد نیز جلوگیری شده و کیفیت نیز ارتقاء می‌یابد، مشارکت نیز یکی از مهم‌ترین فاکتورهایی است که باعث افزایش بهره‌وری می‌شود.

وی اضافه کرد: به کارگیری و مشارکت مردم در امور مختلف چه نظرخواهی و چه تصمیم‌گیری مقوله‌ای است که کمتر به آن توجه کرده‌ایم؛ ما بیشتر مردم را در دوران انتخابات می‌بینیم و این در حالی است که اگر مردم مشارکت داشته باشند بسیاری از مشکلات حل خواهد شد، مشارکت مردم درآمدها و منابع شهرداری را افزایش می‌دهد همچنین نظارت بر پروژه‌های شهری توسط مردم بخش زیادی از هزینه‌های شهرداری را کاهش می‌دهد.

کد خبر 398459

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.