افزایش بهره‌وری موجب رشد اقتصادی در شرایط کنونی می‌شود

معاون شهردار تهران گفت: در شرایطی که منابع مالی محدود است افزایش بهره وری به عنوان مهم ترین راهکار ها در افزایش رشد اقتصادی مطرح می شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا حامد مظاهریان، امروز -چهارشنبه ۶ آذر ماه- در نخستین همایش ملی بهره‌وری در مدیریت شهری، اظهار کرد: باید تلاش کنیم شهرنشینان ما "شهروند" باشند، شهروند کسی است که در تصمیمات شهر دخیل است و از پس این دخالت مدیریت شهری نیز حرکت می کند و می‌توان به بهره‌وری بیشتری دست یابد.

وی افزود: بهره‌وری به این معنا است که آیا هر کاری که انجام می‌دهیم می‌توانیم درست‌تر انجام دهیم؟؛  جواب این سوال همواره مثبت است،  کشور ما از نظر بهره‌وری وضعیت مناسبی در جهان ندارد ما همواره متکی به بودجه حاصل از منابع نفتی بوده‌ایم که می‌توانسته بسیاری از کاستی‌ها در مدیریت کشور را پنهان کند.

معاون شهردار تهران گفت: در شرایطی که منابع مالی محدود است افزایش بهره‌وری به عنوان مهم‌ترین راهکارها در افزایش رشد اقتصادی مطرح می‌شود.

مظاهریان افزود: در فرصت دو ساله‌ای که از مدیریت شهری تهران باقی‌مانده است توافقی بین مدیریت شهری و شورای شهر صورت گرفته است تا در جهتی حرکت کنیم که فعالیت‌های مدیریت شهری برای مردم ارزش آفرینی کند.

وی اضافه کرد: شاید بتوان میراث ۱۰۰ ساله‌ای را برای شهرهای ایران در نظر بگیریم و به یاد بیاوریم که همواره شهرداران در پی ساخت و سازهای بزرگ بوده‌اند اما بهتر است به جای پروژه‌های بزرگ تعداد زیادی پروژه کوچک را انجام دهیم که مستقیما در زندگی مردم شهر اثرگذار است.

معاون شهردار تهران با بیان اینکه باید پروژه‌ها را در مقیاس محلی تعریف کنیم،  گفت: اگر مسائل و مشکلات مردم شهر را در محله‌هایشان جویا شوید جنس مشکلات مردم با زمانی که به طور کلی این سوال را از آن‌ها می پرسیم متفاوت است.

مظاهریان افزود: مردم باید درباره این پروژه‌ها مستقیما اعلام نظر کنند مدیریت شهری باید زانو به زانوی مردم بنشیند و مسائل محله‌ها را با مشارکت و خواست آن‌ها حل کند.

وی اضافه کرد: تجربه‌های موفقی در این زمینه در کشور ما وجود دارد اما این تجربه‌ها نتوانسته شمول زیادی پیدا کند، مدیرانی هستیم که برای مردم تصمیم می‌گیریم، اما اکنون زمانی است که باید با مشارکت مردم تصمیمات لازم را بگیریم.

معاون شهردار تهران گفت: یکی از شروط موفقیت کار در محلات این است که مردم خودشان در پروژه‌های محلی مشارکت کنند، این مشارکت روش‌های مختلفی دارد، اینکه شهروند در زمان مقررعوارض پسماند را بپردازد، نوعی مشارکت است، اگر بتوانیم مردم را به این نوع مشارکت‌ها جلب کنیم خودشان نگهبان پروژه‌های در حال  انجام خواهند بود.

مظاهریان تاکید کرد: در بیشتر بخش‌های کشور نیروی انسانی متورم داریم، باید نیروی انسانی را توانمند کنیم و آن را در پروژه‌های شهری مشارکت دهیم، باید افراد تحصیل کرده کشورمان را در این زمینه شرکت دهیم تا همزمان به افزایش بهره‌وری بینجامد.

وی تصریح کرد: اگر بتوانیم کاری را که انجام می‌دهیم بهتر از آن نیز بهتر انجام دهیم؟ در بهره‌وری پاسخ این سوال همواره مثبت است.

معاون شهردار تهران گفت: بلاتکلیفی کلان مدیریت شهری اولین موضوعی است که شهرداری ها از آن رنج می برد هنوز نمی دانیم شهرداری یک نهاد خدماتی اس؟ یا نهاد خدماتی که دغدغه اجتماعی دارد؟ یا نهاد حکومتی شهری است؟

مظاهریان افزود: در برخی از دولت‌ها از شهرداری به عنوان یک دولت محلی یاد می‌شود، در چنین شهرهایی شهردار مستقیما توسط مردم انتخاب می شود و شهرداری حتی مرجع صدور ویزا است و می تواند امور دولتی را انجام دهد.

وی افزود: در مقابل این دیدگاه، شهرداری به عنوان یک نهاد خدماتی است، در طی زمان نشان می دهد که انتظار از شهرداری از یک نهاد خدماتی فراتر رفته است، واقعیت این است که متناسب با این نگاه اختیارات شهرداری افزایش نیافته است.

انضباط در مسائل مالی موجب بهره‌وری مدیریت شهری می‌شود

معاون شهردار تهران گفت: انضباط در مسائل مالی اقتصادی، کالبدی و سازمانی نیز یکی از مشکلات شهرداری‌ها است، شهر باید اداره شود و به مردم خدمت‌رسانی شود و منبع درآمد نیز در خود شهر تامین شود که منجر به بی‌انضباطی مالی می شود زیرا منابع تامین مالی و مناسب نبودن محیط‌های کاری در مباحث کلان کشور تعیین تکلیف نشده است.

مظاهریان افزود: عدالت شهری نیز موضوعی است که در شهرداری‌ها باید به آن توجه شود، فقر شهری چهره خشنی دارد، ممکن است در آبادی‌های کوچک چهره‌های متفاوتی از فقر را ببینید، اما چهره فقر شهری زشت است زیرا حاشیه‌نشینی‌ها و تضادی که بین آن و مرکز شهر وجود دارد.

وی اضافه کرد: این امر سابقه در شهرهای جهان دارد، یکی از مسائلی که در شهرها باید مور د توجه قرار بگیر برقراری عدالت شهری است به گونه‌ای که مردم حس کنند در همه مناطق شهری دیده  می‌شوند و مدیریت شهری به سمت برقراری این عدالت حرکت می‌کند.

معاون شهردار تهران گفت: با هوشمندسازی، آینده پژوهی و شفافیت سه فاکتور مهم ایجاد بهره‌وری در مدیریت شهری است، همه یافته‌های آینده پژوهی به ما می‌گوید آنچه از شهرها می‌فهیمیم در یک یا دو دهه آینده به کلی متحول می شود، مبانی چگونه کار کردن، مراجعه به مراکز خرید و دیگر اتفاقات شهری تا یک یا دو دهه آینده به کلی تغییر می‌کند و این تغییر غیرقابل انکار است.

کد خبر 398455

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.