نگرش‌های جدید در حوزه مدیریت شهری بهره‌وری را به دنبال دارد

شهردار تهران گفت: برای افزایش بهره‌وری مدیریت شهری نیازمند نگرش‌های جدیدی همچون استفاده بیشتر از انرژی خورشیدی، روش‌های جدید تفکیک و مدیرت پسماند و مدیریت مصرف انرژی هستیم.

به گزارش خبرنگار ایمنا پیروز حناچی، امروز -چهارشنبه ششم آذر ماه- در نخستین همایش ملی بهره‌وری در مدیریت شهری، اظهار کرد: ما معمولا در فضاهای مجازی به عقبه تاریخی خود می‌بالیم،  اما زندگی امروز ما هیچ تناسبی با این عقبه تاریخی ما ندارد؛  در منطقه بیستون کتیبه‌ای داریم که یکی از عجایب جهانی است، داریوش در این کتیبه دعا کرده است "خداوند این سرزمین را از خشکسالی و دروغ نجات دهد، " بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که از قدیم عارضه کم‌آبی در این سرزمین نمود داشته است.

وی افزود: شیوه مدیریت سرزمینی که خشکسالی اصلی‌ترین خصیصه آن است به طور ویژه‌ای متفاوت از سایر کشورها است، شاید به همین دلیل است که بیستمین اثر ثبت جهانی کشور، مجموعه قنات‌های شهر یزد است.

شهردار تهران با تاکید بر اینکه ایران سرزمینی خشک است که در آن باید از حداکثر ظرفیت سرزمینی استفاده شود، گفت: سال‌ها پیش شاهد آن بودیم که در منطقه جنوب خراسان رضوی درخواست تاسیس ذوب آهن داده شده بود که ما با آن مخالفت کردیم و این نشان‌دهنده رفتار ما با منابع کشورمان است.

حناچی با اشاره به نقش صرفه‌جویی در مصرف انرژی در بهره‌وری، افزود: ۳۳ درصد اتلاف انرژی عمدتا در شهرها اتفاق می‌افتد که روزانه معادل ۳۰۰ هزار بشکه نفت است که مدیریت شهری در اجرای ضوابط مبحث ۱۹ صرفه‌جویی در مصرف انرژی نقش ویژه‌ای دارد، اما در نظام مدیریتی ما و به خصوص مدیریت شهری تلاشی برای این مهم انجام نمی‌شود.

وی خاطرنشان کرد: لایحه در آمد پایدار مشخصا با هدف حل مشکل شهرداری‌ها به مجلس ارائه شده است؛  در نظام مدیریت شهری باید اداره بهینه شهرها را مدنظر قرار دهیم به این معنا که هر تصمیمی که می‌گیریم بر اساس این نگرش باشد.

شهردار تهران گفت: ژاپنی‌ها سیاستی جدید را در نظر گرفته‌اند که در آن هزینه امحاء جنس را در زمان خرید از مشتری دریافت می‌کند که تاثیر بسزایی در مدیریت پسماند در این کشور دارد.

حناچی اضافه کرد: در حوزه مدیریت شهری، گرفتن انرژی از حرکت اتوبوس‌های شهری در کشورهایی همچون آلمان انجام می‌شود، میزان شدت خورشید در آلمان یک دهم ایران است، اما بخش زیادی از انرژی مورد نیاز ساختمان‌ها در این کشور از انرژی خورشیدی تامین می‌شود.

وی با بیان اینکه این نگرش‌ها باید در کشور ما نیز اجرا شود، گفت: سیاست عمومی دولت، حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان است و توانسته این فضا را فراهم کند تا بتوانیم در این مسیر قدم برداریم، نیروی انسانی نیز موضوعی است که همه شهرداری‌ها با آن درگیر هستند.

شهردار تهران اظهار کرد: شهرداری تهران در گذشته ۲۴ هزار نیرو داشت و اکنون ۶۵ هزار نیرو دارد و این در حالی است که شهرداری‌ها خدمات ویژه‌تری را ارائه نمی‌دهند.

کد خبر 398451

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.