مدیریت یکپارچه شهری پویا لازمه ارتقاء بهره‌وری است

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: اگر بخواهیم مدیریت شهری که باید صفت یکپارچگی را نیز داشته باشد، محقق کنیم نیازمند مرجع نظارت و قانون‌گذاری هستیم که همان پارلمان‌های شهری است.

به گزارش خبرنگار ایمنا محمدرضا عارف، صبح امروز -چهارشنبه ششم آذر ماه- در نخستین همایش ملی بهره‌وری در مدیریت شهری، اظهار کرد: دولت‌ها مجاز هستند تا دروازه‌های شهر بیایند و دولت باید اجازه دهد درون هر شهر همه امور از طریق پارلمان‌های شهری پیش برده شود، برای این هدف مانع قانونی وجود ندارد، بنابراین باید به طور جدی برای تثبیت مدیریت یکپارچه شهری و رابطه این سازمان با دولت و مراجع حاکمیتی مشخص شود.

وی با بیان اینکه امروزه بحث مدیریت شهری فقط با عنوان مدیریت یکپارچه شهری می توان محقق کرد، گفت: تغییر در بافت شهری و جمعیتی می‌تواند یک تهدید ملی باشد؛ جمعیت شهری امروز به ۷۵ درصد رسیده و این رشد ادامه دارد و با این تغییرات باید به بسیاری از روستاها نیز عنوان شهر بدهیم.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی افزود: برای تحقق مدیریت یکپارچه شهری با چالش‌های جدی روبه‌رو هستیم، اما در قانون اساسی و اسناد بالا دستی موارد خوبی در این بخش وجود دارد؛  از برنامه سوم توسعه بحث جدی واگذاری مسئولیت‌ها دنبال شده است اگر چه نگاه دولتی ما همواره یک نگاه تمرکز گرا بوده و احساس یک مدیر دولتی این است که اگر یک کاری را خوب انجام بدهند خودشان خوب هستند و دیگران بد که این نگاه باید اصلاح شود.

عارف افزود: مهم ترین مانع در این مورد تفسیری بود که از اصل ۴۴ انجام می‌شد، به خصوص در بخش‌های عمومی و به خصوص شهرداری‌ها، با تصویب سیاست‌های کلی اصل ۴۴ امروز این مشکل حل شده و بهانه‌هایی که در بحث مدیریت یکپارچه شهری مطرح بود کمتر عنوان می‌شود.

وی اضافه کرد: اگر بخواهیم مدیریت شهری که باید صفت یکپارچگی را نیز داشته باشد، محقق کنیم نیازمند مرجع نظارت و قانون‌گذاری هستیم که همان پارلمان‌های شهری است.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: بهره‌وری در مدیریت شهری نیازمند کار مستمر است اما در کشور ما همه افتتاح‌ها برای نخستین‌بار در کشور دنیا و یا خاورمیانه است اما همواره در همان مرحله اول باقی می‌ماند، امیدوارم با تشکیل یک دبیرخانه، این همایش از این قاعده مستثنا شده و مستمر شود.

عارف اضافه کرد: در مجلس دهم انتظار می‌کشیدیم دولت لایحه بازنگری در قانون شهرداری‌ها را به مجلس ارائه دهد، اکنون نیز دو لایحه درآمد پایدار برای شهرداری‌ها و مالیات بر ارزش افزوده به مجلس ارائه شده است که امیدوار هستیم در حل مشکل شهرداری‌ها موثر باشد.

وی خاطرنشان کرد: پیوند نامطلوبی که بین شهرسازی و در آمد در شهرها ایجاد شده، فاجعه به وجود آورده که برای جلوگیری از آن نیازمند تصویب دو لایحه در آمد پایدار شهرداری‌ها و مالیات بر ارزش افزوده هستیم.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: آلودگی هوا و مسائل زیست‌محیطی، حمل و نقل عمومی، مدیریت بحران، مدیریت پسماند، حاشیه‌نشینی که تهدیدی برای امنیت ملی است که در حوادث اخیر نیز نقش آن را دیدیم و بافت فرسوده چالش‌هایی است که بهره‌وری به معنای رضایت شهروندان از زندگی در شهر در صدر آن است.

عارف با بیان اینکه امروز مدیریت بحران علم است، افزود: حاکمیت علمی بر مدیریت بحران موضوعی است که به آن نیازمند هستیم زیرا همواره در مدیریت بحران ضعیف عمل کرده‌ایم.

وی ادامه داد: سهم بهره‌وری در رشد اقتصادی در کشورهای پیشرفته به بیش از ۵۰ درصد رسیده است؛  در کشور ما نیز روی کاغذ این سهم به ۳۵ درصد رسیده است، اما در عمل سازمان ملی بهره‌وری در دو دهه‌ای اکه از عمر تاسیس آن گذشته نتوانسته است این موضوع را سازماندهی کند.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: بهره‌وری و ارتقاء آن در مدیریت شهری نمود بیشتری دارد؛  این امر نیازمند عزم ملی است که در نتیجه آن نشاط، شادابی، کاهش سفرهای غیر ضروری و سلامت جسمی مردم می‌شود.

عارف اظهار کرد: بازنگری در قوانین و مقررات و بروکراسی شهرداری‌ها و نهادهایی که در مدیریت شهری درگیر هستند، استفاده از تجربه موفق سایر کشورها، آموزش و اطلاع‌رسانی شهری به شهروندان، واگذاری امور به مردم، هوشمندسازی و توسعه دولت به خدمات الکترونیک، ثبات مدیریت و پرهیز از اقدامات سلیقه‌ای راهکارهای افزایش بهره‌وری در مدیریت شهری است.

کد خبر 398444

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.