دستگاه تی بی ام (TBM) چیست؟ + عکس

احتمالا بارها نامی از دستگاه های تی بی ام شنیده اید. این دستگاه های به منظور حفاری تونل ها استفاده می شوند. دستگاه تی بی ام (TBM) نوعی ماشن غول پیکر به شمار می رود که برای حفر تونل های مختلف از آن استفاده می کنند.

به گزارش ایمنا دستگاه هایی که قادر هستند به حفر تونل بپردازند، به نام مول نیز معرفی می شوند. دارای مته هایی هستند که به صورت چرخشی حرکت می کنند. با این روش تونل را حفر می کنند و پیش می روند. برای حفر تونل هایی که قطری بیش از یک متر دارند از دستگاه تی بی ام (TBM) استفاده می شود. در زمان های قدیم از روش های سنتی برای حفر تونل استفاده می کردند. استفاده از انواع مواد منفجره، مته های مخصوص تونل زنی و… همگی این ابزارها به محیط زیست آسیب های جدی وارد می کرد. اما امروزه استفاده از این دستگاه ها باعث برطرف شدن مشکلات متعددی شده است. 

بیشتر بخوانید: محدودیت‌های ترافیکی ورود TBM به اصفهان اعلام شد

تجهیزات دستگاه تی بی ام( TBM) و عملکرد این دستگاه 

تمامی دستگاه های تی بی ام دارای بدنه، چنگ زنها، صفحه حفار، ابزار برش، و جک های رانش صفحه حفار می باشند. زمانی که اقدام به استفاده از دستگاه تی بی ام (TBM) برای حفاری تول می کنید، تمامی مراحل باید از پیش برنامه ریزی شده باشد. مراحلی از جمله تایید جهت و مسیر صحیح، انجام پروسه حفاری، پروسه تخلیه مصالح، تقویت دیواره، سیستم پایش هوایی و… را از پیش مورد بررسی قرار دهید تا بدانید طبق برنامه ریزی دقیق، باید در چه زمانی و از چه تجهیزاتی استفاده کنید. پس از مونتاژ کامل دستگاه و تست نهایی دستگاه آماده شروع حفاری خواهد بود. اما در ابتدا باید بستر حفاری آماده شود.

تاریخچه دستگاه‌های حفاری تونل

نخستین سپر محافظ تونل، توسط سر مارک ایزامبارد برونل در سال ۱۸۲۵ و برای حفاری تونل تِیمز ساخته شد. اگرچه این ابتکار تنها به منظور ساخت یک سپر بوده و شامل ساختن یک دستگاه حفاری تونل کامل نبود؛ اما عملیات حفر تونل‌ها نیاز داشت که با استفاده از روش‌های استاندارد حفاری به سرانجام برسد. مشهور است که نخستین دستگاه حفاری ساخته شده، هنری جوزف ماوس یک دستگاه برش کوه بوده‌است. این دستگاه در سال ۱۸۴۵ به سفارش پادشاه ساردینیا و به منظور حفر تونل ریلی فرجوس از میان رشته‌کوه‌های آلپ، بین دو کشور فرانسه و ایتالیا ساخته شده بود.

عملیات ساخت این دستگاه در یک کارخانه اسلحه‌سازی در نزدیکی تورین و در سال ۱۸۴۶ به پایان رسید. این دستگاه عبارت بوده‌است از بیش از ۱۰۰ مته کوبه‌ای که در قسمت جلویی دستگاهی به اندازه لوکوموتیو نصب شده بود که نیروی رانشی آن از ورودی تونل به صورت مکانیکی اعمال می‌شد.

بودجه این پروژه تحت تاثیر انقلاب سال ۱۸۴۸ قرار گرفته و تونل هنوز کامل نشده بود؛ تا اینکه با استفاده از روش‌های مبتکرانه و کم‌هزینه‌ای همچون استفاده از مته پنوماتیک، پس از ۱۰ سال به بهره‌برداری رسید. نخستین ماشین حفر تونل ساخته شده در ایالات متحده برای ساختن تونل هوساک در سال ۱۸۵۳ مورد استفاده قرار گرفت. این دستگاه، با چدن ساخته شده و به نام ماشین برش سنگ انحصاری ویلسون و به نام مخترعی به اسم ویلسون نام گذاری شد.

این ماشین، قبل از شکستن زمین سنگی، ۱۰ فوت را درون سنگ حفاری کرد. تونل مذکور سرانجام بعد از بیش از ۲۰ سال به پایان رسید. در ساخت آن همانند تونل ریلی فرجوس از روش‌های جاه‌طلبانه، کمتر استفاده شد. در اوایل دهه ۱۹۵۰، ف. ک. مایتری برنده مناقصه احداث سد انحرافی اوه واقع در پییر در ایالت داکوتای جنوبی شد که با مشاوره جیمز س. رابینز (بنیان‌گذار شرکت رابینز) حفاری زمین‌های سنگ رسی پییر شیل را که مشکل‌ترین عملیات حفاری زمین‌های سنگ رسی در آن زمان بود شروع کرد. شرکت رابینز دستگاهی درست کرد که قادر بود ۱۶۰ فوت از زمین‌های سنگ رسی را در بیست و چهار ساعت حفر کند که نسبت به روش‌های رایج در آن هنگام ۱۰ برابر سریع‌تر بود. چیزی که باعث شد ماشین‌های حفر تونل، کارآمد و مطمئن شوند، اختراع سر گردان آن‌ها بود که به صفحه برش نصب می‌شد.
در ابتدا، در دستگاه تی‌بی‌ام رابینز از چکش‌های فولادی چرخشی استفاده کردند که با حرکت دایره‌ای خود زمین پیش‌روی‌اش را حفر می‌کرد؛ اما او سریعاً متوجه این شد که این چکش‌ها، علیرغم محکم بودنشان کارآیی زیادی ندارند؛ زیرا به محض شکستن و کند شدن، باید مکرراً با چکش‌های جدید تعویض می‌شدند. این مشکل با جایگزین کردن صفحات برش بادوام‌تر به جای چکش، به طور قابل ملاحظه‌ای برطرف شد. در سال ۱۹۵۶ این طرح، برای اولین بار در تونل فاضلاب و رودخانه هامبر با موفقیت مورد استفاده قرار گرفت (فولی، ۲۰۰۹). از آن زمان تاکنون، در تمام حفاری‌هایی که در زمین‌های سخت، با توفیق همراه بوده‌است، از تی‌بی‌ام‌هایی با چرخ‌های برش گردان و صفحات برش مدور استفاده گردیده‌است.

کد خبر 398432

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.