تقویت  سرمایه اجتماعی راه حلی برای تمکین مردم به قوانین شهروندی

یک کارشناس برنامه‌ریزی شهری‌ گفت: تقویت‌سرمایه‌اجتماعی، اعتمادسازی، شفافیت‌ و برقراری‌ ارتباط‌ نزدیکتر مسئولان‌با مردم، سبب تمکین بیشتر مردم به قوانین شهروندی‌ و حقوق مدنی‌ می‌شود.

لیلاسلطانی‌ در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: واقعیت این‌ است که مردم به‌طور کامل پایبند به قوانین شهروندی نیستند و این ریشه‌ در تاریخ‌ یکصد ساله‌ سیاسی‌، اجتماعی‌ ایران‌ دارد که‌ مانع‌از شکل‌گیری‌ کامل‌مفهوم شهروندی شده‌ است.

وی با بیان اینکه از زمان انقلاب مشروطیت پایه های مدرنیته در ایران شکل گرفت، تصریح کرد: اولین نشانه های آگاهی‌ و آشنایی با حقوق مدنی در جامعه ایران از همین دوران و بعد از اعزام دانشجو به خارج از کشور نمایان شد.

این کارشناس برنامه ریزی شهری گفت: در جوامع اروپایی، تغییرات نظام مدرنیته بسیار آرام اتفاق افتاد و مردم‌ فرصت انطباق خود با تحولات اجتماعی را پیدا کردند بنابراین ایمان آوردند که رعایت قوانین باعث زندگی بهتر آنها می‌شود، اما در ایران، شتاب فرایند مدرنیسم باعث شد قانون آسیب ببیند و مردم با مسئله پذیرش قانون مشکل پیداکرده و به راحتی‌آن‌ را نقض‌کنند.

وی عنوان کرد: متاسفانه این ساختار غلط فکری تا زمان حاضر تداوم یافته و باعث ایجاد رقابت منفی اجتماعی در مردم برای دور زدن قوانین شهروندی شده است امروزه مردم حتی در رعایت قوانین ساده راهنمایی و رانندگی هم مشکل دارند و اگر پلیس و بحث جریمه نباشد به راحتی خلاف قانون عمل می‌کنند.

سلطانی خاطرنشان کرد: تنها راه‌حل‌ قانون‌ پذیرتر شدن‌ مردم، تقویت‌ سرمایه‌اجتماعی، اعتماد سازی، شفافیت و برقراری ارتباط نزدیکتر مسئولان‌ با مردم است.

وی اضافه کرد:مشارکت مردم در تصمیم‌گیری ها، ایجاد شفاقیت در عملکرد و جلب اعتماد مردم، نگاه از پائین به بالا در برنامه ریزی ها، نزدیکتر شدن مسئولان به مردم و درک‌ عمیق‌ مشکلات و دغدغه‌های آنها باعث ایجاد حس تعلق خاطر شهروند به‌ شهرخود شده و مانع قانون گریزی بیشتر می شود.

کد خبر 398416

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.