ساختمان‌ها در مناطق سیل‌خیز باید چگونه طراحی شود؟

از آن‌جا که خطرات ناشی از سیل جان بسیاری از انسان‌ها را تهدید می‌کند، بنابراین اقدامات لازم در جهت پیشگیری از خطرات و خسارات حاصل از این حادثه طبیعی یکی از اصول مهمی است که معماران باید در هنگام طراحی شهرهای سیل‌خیز در نظر بگیرند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، فراوانی وقوع و قدرت تخریب سیل در سال های اخیر حاکی از آن است که شناسایی اصولی مناطق خطرساز و سیل خیز در داخل حوضه آبخیز از جمله مقدمات بسیار مهم در کنترل سیل و کاهش خسارات ناشی از آن محسوب می شود.

یکی از اصولی که در هنگام طراحی شهری در مناطق سیل‌خیز می‌تواند به کاهش خطرات و آسیب‌های ناشی از سیل کمک کند، ساختن سازه‌ها با ارتفاع کافی از سطح زمین است. منظور از ارتفاع کافی این است که سازه بالاتر از الگوی ارتفاع سیل در مناطق سیل‌خیز احداث شود که الگوی ارتفاع سیل نیز به ارتفاع نسبی مشخص شده در یک منطقه سیل‌خیز اشاره دارد.

تنها در صورتی می‌توان پارکینگ‌ها، ورودی‌های ساختمان‌ها و انبارها را در زیر الگوی ارتفاع سیل احداث کرد که محیط بسته شرایط محیط‌های مناسب برای منطقه سیل‌خیز ویژه را داشته باشد. سازه‌ها و بخش‌های غیر مسکونی را نیز می‌توان در طبقات پایین یک ساختمان و در زیر الگوی ارتفاع سیل بنا کرد مشروط بر اینکه تمام اقدامات و تجهیزات لازم برای ساخت آن‌ها به کار گرفته شود تا سازه‌ای ضد آب به‌وجود آید.

ملزومات اساسی برای احداث سازه‌های مقاوم در مقابل سیل پایه‌های یک ساختمان باید به‌گونه‌ای طراحی شود تا در مقابل سیل از خود مقاومت کافی نشان دهد؛ سازه‌ای که به خوبی طراحی شده باشد در مقابل شناورشدن در هنگام سیل از استحکام کافی برخوردار است، حتی در مواجه با سیل‌های شدید فرو نمی‌ریزد و به راحتی به سمت اطراف حرکت نمی‌کند.

علاوه‌براین، خواص ژئوتکنیکی خاک و لایه‌هایی که در زیر پایه‌های یک ساختمان مقاوم در مقابل سیل قرار می‌گیرد، به طور چشمگیری مقاومت سازه را تحت تاثیر قرار می‌دهد. ناپایداری و کاهش ظرفیت ساختاری یک سازه که ممکن است در نتیجه ساخت‌وساز، آبگونه‌سازی، فرسایش و فرونشست اتفاق بیفتد نیز از جمله موارادی است که باید در طراحی پایه‌های یک ساختمان مقاوم در مقابل سیل در نظر گرفته شود.

استفاده از خاکریز

خاکریز باید زمانی برای یک ساختمان مورد استفاده قرار گیرد که باعث افزایش مقاومت سازه در مقابل حوادث ناشی از جاری شدن سیل، نظیر سائیدگی و فرسایش، افزایش سطح جریان سیل و طغیان رودخانه‌ها شود. استفاده از خاکریز در مناطق سیل‌خیز مجاز است مگر این‌که سازندگان پیش‌بینی کنند که کاربرد این ماده باعث افزایش سطح جریان سیل می‌شود یا پیامدهایی نظیر جاری شدن سیل یا انحراف مسیر آن را به دنبال دارد.

آنکراژ و اتصالات

آنکراژ و اتصالات یک ساختمان مقاوم در مقابل سیل باید به گونه‌ای طراحی شود تا در مقابل تاثیر بارهای عمودی، نیروهای بالابرنده و بارهای جانبی از استحکام کافی برخوردار باشد.  زمین مهار یا آنکراژها، استرندهایی هستند که در خاک و سنگ برای مهار و کنترل المان‌های سازه‌ای مانند دیوار (نگهداری گود) استفاده می‌شود.

روش پایدارسازی انکراژ از جمله روش هایی است که بطور روز افزون به جهت تامین پایداری در اجرای گودبرداری های شهری مورد استفاده قرار می گیرد. در دسترس بودن مصالح مورد نیاز، ایجاد دیواره قائم و پایدار باعث شده بکارگیری این نوع سازه نگهبان در بین مهندسان از اقبال خوبی برخور دار باشد.

کد خبر 398385

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.