نقالی اساس نمایش در ایران است

یک نقال پیشکسوت گفت: هنر نقالی مادر و اساس نمایش در ایران است و قرن‌ها پیش در ایران و در کشورهای دیگر جهان به وجود آمده است همچنین در کشور ما این هنر جایگاه ویژه ای دارد.

مسعود شاهنگی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا در خصوص هنر نقالی اظهار کرد: هنر نقالی مادر و اساس نمایش در ایران است و قرن‌ها پیش در ایران و در کشورهای دیگر جهان به وجود آمده است همچنین در کشور ما هنر نقالی جایگاه ویژه ای دارد.

وی افزود: این هنر در زمان های گوناگون به صورت نقالی مذهبی، حماسی و دیگر گونه های نقالی در اجرا، متفاوت بوده چراکه گاهی در دربار شاهان گاهی در قهوه خانه‌ها و گاهی در تکیه‌ها و سر گذرها نقالی و پرده خوانی در مجامع عمومی اجرا می‌شده است.

این نقال پیشکسوت با اشاره به جایگاه نقالی در زندگی امروز مردم اضافه کرد: هنر نقالی هم در گذشته و هم امروز با اقبال خوبی از سوی مردم روبرو بوده است، در گذشته بسیاری از کارگران زحمت‌کش شب ها خستگی‌شان را پای هنر نقالی سپری می‌کردند که این نشان از علاقه و توجه‌ آن‌ها به این هنر بوده است.

وی افزود: امروز در اجراهای مختلف چه در سالن ها و چه در نقالی میدانی در بین مردم نوجوانان، جوانان و خانواده ها نیز علاقه نشان می‌دهند.

این نقال ادامه داد: جوانان و نوجوانان به علت ویژگی میهن پرستی و دین مداری که در قصه های شاهنامه و دیگر قصه های وجود دارد علاقه نشان می‌دهند، همچنین شاهنامه به خاطر ارائه روحیه مردانگی، جوانمردی، درستی، پاکی و اصالت و رد رذالت که نقال در اجرای نقل خود دارد باعث توجه عموم مردم به نقالی است.

شاهنگی با بیان اینکه قصه امیرارسلان نامدار هر شب برای ناصر دین شاه گفته میشده و اوگوش فرا میداده است، گفت: سال ها پیش بعضی از محافل جایگاه نقالی بوده اما امروزه مجامع مختلف فرهنگی هنری ومناسبت‌های مختلف بیست و دو بهمن اعیاد ائمه و شب یلدا که اوج توجه به هنر نقالی است و در هتل ها دربین مردم و مکان های مختلف اجرا داریم.

وی با اشاره به استقبال از هنر نقالی خاطرنشان کرد:با توجه به آموزش های مختلف در سراسر کشور که برای نوجوان است و آنها با عشق و علاقه اشعار را به خاطر می‌سپارند تا ایجاد شگفتی کنند و توجه عموم مردم را به خود جلب کنند و الان هنر نقالی فقط در قهوه خانه ها مخاطب ندارد و در محافل مختلف با استقبال فراوانی روبرو است.

کد خبر 398375

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.