بازاندیشی در اداره شهرها بر بازآفرینی شهری مقدم است

رییس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها گفت: در حوزه اداره شهرها به بازاندیشی و پس از آن به بازآفرینی نیاز داریم، باید به هویت و اصالت خود بازگردیم زیرا به رغم تکنولوژی‌های جدیدی که اکنون وجود دارد، توجه به ثروت‌های معنوی گذشته می‌تواند گذشته را احیا کرده و آینده را روشن کند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مهدی جمالی نژاد صبح امروز - چهارشنبه ششم آذرماه ۹۸ - در نخستین همایش ملی «بهره‌وری در مدیریت شهری» اظهار کرد: اگر بخواهیم در موضوع بهره وری ورود پیدا کنیم باید نگاهی به اسناد بالا دستی بیندازیم، سیاست‌های کلی نظام در زمینه اصلاح الگوی مصرف و سیاست‌های کلی نظام اداری با تکیه بر نهادینه کردن و اثر بخشی به فعالیت‌ها، بخش‌هایی از قوانین کشور است که عوامل موثر در بهره وری مدیریت شهری در این سیاست‌ها مطرح شده است.

وی با اشاره به عوامل داخلی و خارجی موثر بر بهره وری افزود: محیط و سیستم داخلی شهرداری و شورای اسلامی شهر از عوامل داخلی موثر بر بهره‌وری مدیریت شهری و مجموعه شهری و شهروندان نیز عوامل خارجی موثر در این زمینه است.

رییس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور، محورهای کلی در افزایش بهره وری را  توجه به سه عنصر اصلی نیروی انسانی، سرمایه و فناوری عنوان کرد و گفت: این عوامل مجموعا در شهر بهره‌وری ایجاد می‌کند، نیروی انسانی به عنوان ثروت اصلی مدیریت شهری است زیرا اگر نیروی انسانی بهینه نداشته باشیم تمام زحمات مدیریت شهری به نتیجه نمی‌رسد.

جمالی نژاد با بیان اینکه سرمایه برای رسیدن به بهره وری در مدیریت شهری موثر است، افزود: فناوری نیز در عصر جدید روز به روز توسعه می‌یابد، همچنین اصلاح فرایندها، روش‌های مدیریتی در نظام اداره امور شهر، آینده نگری و آینده پژوهی نیز عواملی است که در بهره وری مدیرت شهری موثر است.

وی با اشاره به نظر سنجی رضایتمندی در دستگاه‌های اجرایی که در سال جاری انجام شده است، گفت: این نظرسنجی نشان داد که رضایتمندی در حوزه مدیریت شهری، مثبت نبوده است که ساختارهای لابی رانتی و فرآیندهای پیچیده موجود در سیستم مدیریت شهری باعث به وجود آمدن این نارضایتی شده است.

رییس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور گفت: کنترل کیفی محصولات و خدمات در حوزه شهری نیز مهم است، شهرداری‌ها بیش از ۳۵۰ خدمات به مردم ارائه می‌دهند، تنوع خدمات شهری نیازمند کنترل کیفی خاصی است، هیچ دستگاهی همچون شهرداری‌ها از حیات تا ممات شهروندان را پوشش نمی‌دهد.

وی افزود: مسئولیت پذیری همه ارکان شهر در همه ماموریت‌ها و وظایف مدیریت شهری، توجه به محصول بهره وری در مدیریت شهری که رضایتمندی شهروندان است، نیز به افزایش بهره‌وری منجر می‌شود، اما هنوز نتوانسته‌ایم در این زمینه موفق عمل کنیم.

جمالی نژاد اضافه کرد: استقرار نظام شفافیت حداکثری برای پیاده سازی اصل حکمرانی خوب شهری، دانش محوری اقدامات شهرداری‌ها ، مدیریت دانش و استفاده از آن در تصمیم گیری‌ها توانمند سازی کارکنان، اتکا به آخرین دستاوردهای پژوهشی، استقرا نظام‌های انگیزشی که شهرداری‌ها باید سکان داری کنند و در اقدامات و ماموریت‌ها بیشتر نقش ناظر داشته باشند، به کار گیری روش‌های ابتکاری و نوآورانه و اصلاح فرهنگ سازمانی نیز از جمله عواملی است که بر بهره‌وری مدیریت شهری موثر است.

وی با بیان اینکه استفاده از اصول صرفه جویی و کاهش هزینه‌ها در بهره وری موثر است، گفت: به رغم کمبود منابع مالی کاهش هزینه‌ها را سرلوحه کار قرار نداده‌ایم.

استفاده از فناوری‌ها برای افزایش بهره وری

جمالی نژاد افزود: هوشمند سازی، استفاده از فناوری های نوین  و ... نیز روش‌هایی است که برای افزایش بهره وری مورد استفاده قرار می گیرد، اخیرا برخی از دانشمندان حوزه شهری به موضوعاتی همچون بهره وری سبز تلفیق بهبود بهره وری و حفاظت محیط زیست با تمرکز بر معماری سبز، انرژی‌های تجدیدپذیر، مدیریت آب زمین پسماند و توسعه فناوری سبز توجه کرده‌اند.

وی تاکید کرد: در حوزه بهره وری تمامی این مباحث می‌تواند موثر باشد، اما کشور همواره با یک مشکل اساسی مواجه بوده که به گذشته و اصالت خود بی توجه است.

رییس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها گفت: هر مجموعه و هر جامعه‌ای که گذشته خود را فراموش کند و میراث اصیل خود را به یاد نیاورد، در آینده نیز نمی تواند تصمیم گیری درستی داشته باشد.

وی افزود: در حال حاضر بسیار شتاب زده عمل می‌کنیم برای فکر کردن وقت زیادی نمی‌گذاریم، شهرسازی، معماری و برنامه ریزی‌ها از یک مکتب اصیل منشا نمی‌گیرد، ایدئولوژی حاکم بر شهرها باید بر معماری شهر موثر باشد که در حال حاضر اینگونه نیست، این در حالی است که در گذشته این موارد رعایت می‌شد.

جمالی نژاد اضافه کرد: اخیرا مباحثی با عنوان شهرها و تمدن اسلامی عنوان می‌کنیم، برخی از شهرهای گذشته معماری بسیار پایدار و سازگار با طبیعت داشته‌اند همچون سیستم‌های بادگیر یزد که کمترین هزینه‌ها را به شهر تحمیل  می‌کرد و به خصوص در مناطق کویری ایران سیستم‌های سبز شهری و سایر حوزه‌های اداره شهرها با بهره وری عجین بود، معماری ترکیبی و زمین پناه که بر اساس آن در زمستان گرم و در تابستان محیط زندگی خنک می‌شد از این جمله است.

باید به سمت شهرهای ایرانی اسلامی برویم

وی گفت: توجه ویژه به شهرهای ایران اسلامی سال‌ها است که در حال پیگیری است، اما متاسفانه نتوانسته‌ایم در این زمینه موفق عمل کنیم.

رییس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها افزود: حس تواضع، عزت تذکر، امنیت میانه رو و ... در شهرهای اسلامی وجود دارد و یقینا بهره وری نیز در این شهرها وجود دارد بنابراین باید به سمت شهرهای ایرانی اسلامی برویم.

کد خبر 398365

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.