همه ناوشکن های نداجا به موشک های عمود پرتاب مجهز می شوند

فرمانده نیروی دریایی ارتش از آغاز ساخت ناوشکن سنگین تحت پروژه نگین از سال ۹۹ خبر داد.

به گزارش ایمنا، دریادار خانزادی فرمانده نیروی دریایی ارتش در نشست خبری به مناسبت هفتم آذر روز نیروی دریایی گفت: هفتم آذر یادآور حماسه ورشادت نیروی دریایی در دفاع مقدس است. 

وی افزود: هنگامی که دشمن بعثی تجاوز سراسری را در ۳۱ شهریور ۵۹ آغاز کرد در ابتدای کار با یک مقاومت پیش بینی نشده مواجه شد. ۳۴ روز تکاوران نیروی دریایی در مرزهای کشور مقاومت کردند و استراتژی دشمن را برای فتح یک هفته ای تهران با شکست مواجه کردند. در همان فضا ۶۷ روز از جنگ کذشته بود که نیروی دریایی ارتش در اجرای طرح ذوالفقار خلیج را به عنوان منطقه جنگی مشخص کرد و در سه مرحله پیاپی ناوگان نیروی دریایی عراق را نابود کرد و سکوهای نفتی دشمن ساقط شد و تاپان جنگ دشمن توان استفاده از این سکوها را نداشت. نیروی دریایی در دوران جنگ ۱۰ هزار کشتی را اسکورت کرد و آمار بی سابقه ای از عملیات نظامی را در تاریخ نظامی جهان به جا گذاشت. 

فرمانده نیروی دریایی ارتش گفت: نیروی دریایی از سال ۸۸ ناوگان خودش را متوجه دریاهای شرق تنگه هرمز کرد. نیروی دریایی قبل از انقلاب برای عملیات در خلیج فارس طراحی شده بود اما جوانان انقلاب نیروی دریایی ناوگان نداجا را به شمال اقیانوس هند گسترش دادند. در همین فضا دزدی های دریایی شروع شد و نیاز بود نیروی دریایی در تنگه باب المندب وشرق اقیانوس هند ماموریت انجام دهد که تا امروز ۶۴ ناوگروه نیروی دریایی به ماموریت اعزام شده اند. از ماه های گذشته دریای سرخ صحنه  عملیات تروریستی شده و با تدبیر ستادهای بالاتر ناوگروه های نیروی دریایی در دریای سرخ اجرای ماموریت می کنند.

خانزادی ادامه داد: در فضای تحریم که از ابتدای انقلاب علیه نیروهای مسلح آغاز شده است نیاز به ساخت تجهیزات احساس شد. از سال های گذشته ساخت نام های توپدار شروع شد. بعد تحت پروژه موج ساخت ناوشکن ها آغاز شد و تا کنون سه فروند از این ناوشکن ها ساخته شده است. کار ساخت ناوشکن دماوند پس از سانحه ای که داشت تمام شده است و به آب انداخته شده است تست های شناوری آن طی شده و در حال نصب تجهیزات روی آن هستیم و دماوند باریک فناوری جدید در حوزه پیشران و سلاح تا پایان سال به بهره برداری خواهد رسید. دماوند نسل جدید ار شناور است که سطح مقطع راداری پایین تری برخوردار  بوده و چالاک تر است. 

وی افزود: انشا الله بهمن ماه شاهد خواهیم بود که ناوشکن دنا به نداجا ملحق خواهد شد. ناوشکن سهند سال گذشته به نیروی دریای ملحق شد و امروز ناوشکن سهند در حال آماده شدن برای ماموریت اقیانوسی است. ناو شکن تفتان کار ساخت کاسه آن به پایان  رسیده و امیدواریم ناوشکن تفتان  در سال ۹۹ به نیروی دریایی ملحق شود. 

فرمانده نیروی دریایی ارتش ادامه داد: زیر دریایی های غدیر به تسلیحات بومی و اژدر های بومی والفجر مسلح شده اند و ابن اژدر در تیراژ بالا در نیروی دریایی بکار گرفته می شوند. زیر دریایی کلاس فاتح که یک زیر دریایی نیمه سنگین است در اختیار نیروی دریایی است که امروز در ماموریت های نیروی دریایی از آن استفاده می شود. موضوع بعدی تسلیح زیر دریایی ها به موشک های زیر سطحی بود که سال گذشته این موشک تحت عنوان پروژه جاسک ۲ تست شد الیته این فناوری سال ها است که در اختیار وزارت دفاع است اما ما دقیق ترین موشک را انتخاب کردیم که می تواند با دقت بالایی اهداف را مورد اصابت قرار دهد.

خانزادی  تصریح کرد: امسال الحاق یک فروند ناومین شکار به نیروی دریایی را خواهیم داشت که توانایی بالایی در مینروبی دارد. پهپاد سیمرغ هم با مداومت پرواز ۲۴ ساعته و توانایی حمل انواع سلاح  و تجهیز به سیستم های جنگ الکترونیک و دوربین های شناسایی رونمایی می شود. هواپیماهای آموزشی نسل جدید هم که ساخت بخش خصوصی است به یگان هوادریای نیروی دریایی ملحق خواهد شد. 

وی اظهار کرد: ما به فناوری سیلوهای موشک عمود پرتاب دست پیدا کرده ایم که توانایی انهدام موشک کروز را هم دارند. نسل بعدی زیر دریایی فاتح به سیستم رانش مستقل از هوا مجهز خواهد شد که به پنهان کاری زیر دریایی کمک می کند. 

فرمانده نیروی دریایی ارتش عنوان کرد: کار ساخت ناوشکن سنگین تحت عنوان پروژه نگین کار ساختش از سال ۹۹ آغاز می شود که به پیشران الکتریکی مجهز خواهد بود. همچنین در آینده کار ساخت زیر دریایی سنگین بعثت شروع می‌شود  که ویژگی های خاصی دارد. شناور موج شش هم از نوع شناورهای تری‌ماران یا سه بدنه با وزن ۲۰۰۰ تن خواهد بود. همچنین در ناوهای جدید از رادار چشم عقاب که یک رادار آرایه فازی و ثابت است استفاده می شود. 

خانزادی گفت: به تجهیزات جنگ الترونیک خوبی دست پیدا کرده ایم. وسیله جدیدی که تاثیرات راهبردی برای نیروی دریایی دارد پهپاد جدید دریا پایه است که توسط محققان جوان نیروی دریایی ساخته شده است و رونمایی خواهد شد که یک پهپاد عمود پرواز است. پهپادهای دریایی ویژگی های پیچیده ای دارند چون اهداف در دریا متحرک هستند و تکنیک های بسیار پیشرفته ای در این پهپاد بکار رفته است. به زودی مجموعه جدیدی از تجهیزات اشراف اطلاعاتی ارائه خواهد شد و فناوری های جدید در حوزه ساخت بدنه نیز ارائه می شود.

وی خاطرنشان کرد: تا امروز با اقتداری که در نظام وجود داشته است آمریکایی ها به هیچ عنوان جرأت نمی کنند تهدیدات مستقیم را متوجه منطقه کنند و اقدامات آها بیشتر نیابتی است ‌سعی می کنند با ایجاد فضای نا امنی به اهداف خود برسند. آخرین اقدامات تروریستی که علیه نفتکش های ایران اتفاق افتاد در دریای سرخ بود و امروز این امنیت را دریای سرخ ایجاد کرده ایم و اگر آمریکایی ها دست از پا خطا کنند سیلی محکمی از مجموعه نیروهای مسلح ایران دریافت می کنند. به زودی رزمایش سه جانبه در منطقه شمال اقیانوس هند با شرکت کشورهای روسیه وچین خواهیم داشت. بعد از رزمایش سه جانبه رژمایش نیروهای دریایی حاشیه اقیانوس هند را در شمال اقیانوس خواهیم داشت.

منبع: تسنیم

کد خبر 398354

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.