باج دادن وزرا به نمایندگان

شرایط این روزهای دولت،اتفاقات اخیر پیرامون اصلاح قیمت بنزین و تاثیر آن را بر جریانات سیاسی و نوسان اخیر بازارهای اقتصادی از مهمترین عناوین روزنامه‌های امروز -چهارشنبه ۶ آذرماه- است.

مطبوعات و رسانه‌های آزاد و شفاف در هر جامعه‌ای، از ارکان توسعه و دموکراسی محسوب می‌شود، لذا خبرگزاری ایمنا، مرور بربخشی از عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه همدلی، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «بعضی از وزرا، باج دادن به نمایندگان عادت‌شان شده است» به بررسی  شرایط این روزهای دولت در گفت‌وگوی همدلی با «اکبر ترکان» مشاور عالی پیشین حسن روحانی پرداخت و نوشت: متاسفانه به نمایندگان محترم مجلس بیش از اندازه لازم اجازه مداخله در قوه مجریه داده می‌شود؛ به‌طوری که نمایندگان محترم در انتصاب فرماندارها و در انتصاب بخشدارها و انتصاب مدیران استانی مداخله گسترده‌ای دارند. هر کسی و هر نماینده‌ای که در انتخابات مجلس پیروز شده، بخشدار، فرماندار، مدیران و مسئولانی را که مدافع و طرفدار او نبوده‌اند حذف کرده است. یا فلان رئیس اداره‌ای را که درانتخابات مجلس از او حمایت نکرده است، کنار گذاشته است.

مشاور عالی پیشین رئیس‌جمهوری توضیح می‌دهد: این مداخلات منجر به این شده است که نمایندگان خارج از قوه مقننه، وارد قوه مجریه شدند. بعضی از وزرا نسبت به این موضوع مهم بی‌تفاوت هستند، اما بعضی از وزرا واکنش نشان می‌دهند و اجازه دخالت نمی‌دهند. بعضی از وزرا باج دادن جزو عادات‌شان شده است و معامله‌گری الان راه افتاده است.

ترکان ادامه می‌دهد: حالا اگر کسی روبه‌روی این ها بایستد و واکنش نشان دهد و معامله‌گر نباشد، تکلیفش چیست؟ معلوم است که حذفمی‌شود. به نظر من همه باید سرجای خودشان برگردند. یعنی قوه مجریه باید در مدیریت کشور عمل کند و قوه مقننه در قانون گذاری ونظارت. اینکه مدیرعامل فلان شرکت را نماینده مجلس تعیین کند، عضو هیات مدیره را نماینده مجلس تعیین کند و انتصابات مدیران قوهمجریه توسط نمایندگان قوه مقننه انجام شود، رویه اشتباهی است. این روند و رویه انتظارات زیاد و نابه‌جایی را برای بعضی درست کرده است که دیگر نمی‌توان جلوی آن را گرفت. نمی‌توان گفت که بعضی‌ها دخالت کنند و بعضی دخالت نکنند. نمایندگان فکر می‌کنند که اگر دخالت نکنند کلاه سرشان رفته است. وقتی نماینده کناری‌شان دخالت می‌کند آنها هم نمی‌توانند بی‌تفاوت بنشینند. این موارد منجر به یک ناهنجاری شده است که روابط بین قوه مقننه و قوه مجریه را به هم زده است.

روزنامه آرمان ملی، در صفحه نخست امروز با تیتر «ناامیدی عامل حوادث اخیر بود» در گفت و گو با صادق زیبا کلام به بررسی اتفاقات اخیر پیرامون اصلاح قیمت بنزین و تاثیر آن را بر جریانات سیاسی پرداخت و نوشت: من فکر می‌کنم در یک نگاه کلی نمی‌توانگفت که جریانات سیاسی درون نظام خیلی موفق یا ناموفق بودند. به‌نظر من تمام جریانات درونی متضرر شدند و از این یک هفته ناآرامی آسیب دیدند. منتها یک سری جریانات بیشتر و یکسری کمتر آسیب دیدند. بیشترین آسیب متوجه دولت آقای روحانی و در وهله بعدی اصلاح‌طلبان شد و در مرتبه سوم اصولگرایان و سپس جریانات دلواپس و تندرو آسیب دیدند.

البته می‌توانست آسیب خیلی بیشتری به دولت وارد شود و اگر به خاطر داشته باشید جمعه وقتی اعلام شد قیمت بنزین ۳ برابر شده همه تیغ از نیام برکشیدند و به سمت دولت آقای روحانی رفتند. مجمع تشخیص مصلحت نظام و برخی از چهره‌های وابسته به جریان اصولگرا این تصمیم را نادرست خواندند وجریانات تندرو برای هجمه به دولت آقای روحانی و بهره‌ برداری سیاسی از نارضایتی که قطعا این مساله به‌وجود می‌آورد بسیج شدند. البته فقط تندروها نبودند که این قضیه را محکوم کردند بلکه اصلاح‌طلبان نیز نسبت به آن واکنش نشان دادند. البته اگر نگوییم محکوم کردند می‌توانیم اصلاح‌طلبان را به۳ گروه تقسیم کنیم. دسته اول اصلاح‌طلبانی که تصمیم افزایش ۳ برابری قیمت بنزین را محکوم کردند،دسته دوم؛ آنهایی که سکوت کردند و دسته سوم اصلاح‌طلبانی که از افزایش قیمت بنزین حمایت کردند که از جمله حامیان این طرح مشخصا می‌توان به کارگزاران سازندگی اشاره کرد که قرص، محکم و صریح از این تصمیم دفاع کردند. روزنامه گارگزاران سازندگی از همان صبح شنبه به‌رغم ناآرامی‌هایی که به‌ وجود آمده بود خیلی محکم از این تصمیم دفاع کرد و آقای سعید لیلاز مقاله مستدلی نوشت و نشان داد که این تصمیم از اساس درست بوده است.

روزنامه ابتکار، در صفحه نخست امروز با تیتر «گام‌های لرزان ثبات زیر سایه جو روانی» به بررسی نوسان اخیر بازارهای اقتصادی پرداخت و نوشت: یک ‏شبه بنزین گران شد، اتفاقی که از تحلیلگران و صاحب‌نظران گرفته تا تک ‏تک شهروندان نظرات متفاوتی را در خصوص آن مطرح می‌کردند. اما موضوع اصلی گرانی بنزین آهسته ‏آهسته کنار گذاشته شد و پس از آن، بحث افزایش قیمت دربازارهای اقتصادی به بهانه افزایش نرخ بنزین به میان آمد.

نگرانی افزایش قیمت در بازارهای اقتصادی در حالی به وجود آمد که مسئولان از ابتدای ماجرا وعده‌ عدم افزایش قیمت در بازارهای مختلف را داده بودند. البته این وعده‌ها علی‌رغم تلاش‌های دولت و همچنین تشدید نظارت‌ها به‌طور کامل عملی نشد و پس از آن برخی ازمسئولان هم به مسئله گرانی در بخش‌های مختلف اشاره کردند. در این راستا می‌توان به گفته‌های رضا رحمانی، وزیر صنعت، معدن و تجارت در حاشیه همایش نقش فعالان اقتصادی در تحقق گام دوم انقلاب اشاره کرد. وی با بیان اینکه باید تاثیر واقعی سهمیه‌بندی بنزین را بر قیمت برخی اقلام پذیرفت، گفت: «۱۰۰ قلم کالای پرمصرف را وزارت صنعت هر روز رصد می‌کنیم که در این مدت ۵۰ درصد آنها افزایش قیمت داشته‌اند؛ البته برخی‌ افزایش‌ها بین یک تا چهار درصد بود. پیرامون سهمیه‌بندی بنزین و نقش آن بر افزایش قیمت‌ سایر اقلام، باید دو نکته را در نظر گرفت؛ یکی تاثیر واقعی و دیگری تاثیر روانی و تورم انتظاری است.»

این افزایش قیمت در بخش کالاهای اساسی بود، اما درخصوص بازارهای دیگر نیز نمونه مشابه این اتفاق رخ داد. به عنوان نمونه پس ازماجرای افزایش نرخ بنزین، بازار خودرو نیز شاهد افزایش قیمت برخی از اتومبیل‌ها بود. البته به گفته رضا رحمانی تورم خودرو در بازار واقعی نبود و در پی انتشار اخبار گرانی بنزین و جو روانی ایجاد شده سوءاستفاده‌هایی در این بازار رخ داد.

روزنامه دنیای اقتصاد، در صفحه نخست امروز با تیتر «عقب‌نشینی مصرف بنزین» به بررسی کاهش تقاضای روزانه بنزین پرداخت و نوشت: انتشار آمار رسمی از کاهش ۱۹ میلیون لیتری مصرف بنزین در ۱۰ روز ابتدایی طرح سهمیه‌بندی خبر می‌دهد. به این ترتیب، میزان مصرف روزانه بنزین در روزهای اخیر به ۷۹ میلیون رسیده که پیش‌تر چنین ارقامی در سال ۹۵ مشاهده شده بود. هرچند واکنش‌های ابتدایی به اصلاح قیمت‌ها ممکن است با گذر زمان کمتر شود، اما بدون شک افت حدود ۲۰ درصدی فعلی را نمی‌توان رفتاری مقطعی دانست و در نتیجه، سیاست اخیر اثر قابل ملاحظه‌ای بر کنترل مصرف بی‌رویه این کالای عمومی داشته است.

 این در حالی است که پیش‌تر، برخی مدعی بودند بنزین کالایی بی‌کشش است و نسبت به تغییرات قیمت، واکنشی از سوی مصرف‌کنندگان نشان نمی‌دهد. اساس این تصور به مقایسه‌های غلطی مربوط می‌شود که با اقتصادهای جهانی صورت می‌گرفت و در آنها از این نکته که قیمت بنزین درعمده کشورها در سطوح واقعی خود قرار دارد، غفلت می‌شد. به عبارت دقیق‌تر، وقتی قیمت‌ها در یک اقتصاد به‌طور مصنوعی پایین نگه داشته می‌شود انواع جدیدی از تقاضا شکل می‌گیرد. بنابراین در اقتصاد ایران علاوه بر مصرف واقعی و به نوعی ضروری بنزین کهکم‌کشش است دو نوع دیگر از مصرف به چشم می‌خورد. یکی مصارف رفاهی-تفریحی است که کاملا نسبت به تغییرات قیمتی حساسیت دارند و ثانیا مشاغلی که به دلیل ارزان بودن بنزین شکل می‌گیرد و بی‌کشش نیستند.

کد خبر 398327

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.