رودخانه باراجین به جاذبه گردشگری تبدیل می‌شود

معاون فنی و عمرانی شهردار قزوین گفت: با ایجاد سد پلاستیکی بر روی رودخانه باراجین، این مکان به یک جاذبه گردشگری برای شهروندان قزوینی و دیگر هموطنان تبدیل خواهد شد.

به گزارش ایمنا، محمد علمی در نشست علنی شورای اسلامی شهر قزوین در پاسخ به دغدغه اعضای شورای شهر در خصوص روند اجرای این طرح و مزیت‌های آن با بیان اینکه طرح مطالعاتی اجرای سد پلاستیکی در رودخانه باراجین در مجاورت کمربندی شرقی قزوین به اتمام رسیده است، اظهار کرد: در سال‌های اخیر بحث سدهای لاستیکی مورد توجه قرار گرفته که با توجه به هزینه کمتر این سازه‌ها و همچنین سازگاری با محیط‌زیست در دستور کار قرار گرفته است.

وی ادامه داد: رودخانه باراجین به عنوان رودخانه فصلی که تامین کننده بخشی از حق آبه باغستان سنتی قزوین است، می‌تواند به یکی از جاذبه‌های گردشگری شهر تبدیل شود و مسافران و گردشگران زیادی را به خود جذب کند.

معاون فنی و عمرانی شهردار قزوین افزود: طرح مطالعات سد پلاستیکی رودخانه باراجین طی چهارماه در راستای اجرای پروژه کمر سبز شرق قزوین انجام شد.

علمی تصریح کرد: برای اجرای این طرح دو میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان در بودجه سال ۹۸ مصوب شده که در صورت تایید شرکت آب منطقه‌ای با برآورد هزینه شش و نیم میلیارد تومان تا سال آینده انجام‌ خواهد شد.

وی با بیان اینکه اجرای این طرح یکی از روش‌های مفید و کم‌هزینه برای مهار آب‌های سطحی خواهد بود، خاطرنشان کرد: برخلاف سدهای بزرگ، هیچ رسوبی پشت این سدها جمع نخواهد شد و عمر مفید این سدها براساس عمر لاستیک تعیین می‌شود که معمولا بین ۲۵ تا ۳۰ سال است و پس از آن با تعویض لاستیک می‌توان دوباره از آن‌ها بهره‌برداری کرد.

معاون فنی و عمرانی شهردار قزوین با اشاره به طول ۲۴۰ متری سد لاستیکی تاکید کرد: رودخانه باراجین یکی از جاذبه‌های گردشگری محسوب می‌شود که در طول سال مسافران و گردشگران زیادی را به خود جذب خواهد کرد.

علمی خاطرنشان کرد: با اجرای این طرح هیچ سیلابی در این مسیر ایجاد نخواهد شد و مطالعات زیست‌محیطی برای طرح بزرگ کمربندی سبز شرق قزوین یک کار چند منظوره است که تنها به کنترل رودخانه محدود نیست و کمربندی سبز شرق قزوین با هدف ارتقای عملکرد ترافیکی شهر و کاهش طول مسیر در محدوده شرق قزوین و همچنین توسعه سرانه فضای سبز شهری به طول شش کیلومتر احداث می‌شود.

وی اظهار کرد: در تفاهم‌نامه بین شهرداری و شرکت آب منطقه‌ای استان، مصوباتی در خصوص اجرای فاز به فاز طرح صورت گرفته و شرایط برای پیش‌بینی و کنترل سیلاب در نظر گرفته شده است.

کد خبر 398323

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.