مردم برای اعتراض مسالمت آمیز باید کجا روند؟

عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی با بیان این سوال که چند نفر از مسئولین در رسانه ملی حاضر شدند ودلایل افزایش قیمت بنزین را شرح دادند گفت: برای مثال وزیر کشور برای تشکیل ستاد اربعین هرشب در صدا وسیما توضیحاتی برای راهپیمایی اربعین ارائه کرد اما در این چند روز اخیر مفقود الاثر شده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مصطفی کواکبیان عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی -سه شنبه ۵آذر - در همایش "نقش مجلس در آزادی های مدنی" اظهار کرد: در قانون اساسی  یک سرفصلی با عنوان حقوق ملت مطرح شده است که در آن از حقوق مردم در جامعه سخن گفته شده که به تعبیری آن را حقوق بشر و آزادی های مردم می شناسند به طور مثال اینکه هرکسی حق دارد که شغل و مسکن مناسبی برای خود داشته باشد اما در علم سیاست، حق بیان مطبوعات و رسانه ها و حق اجتماعات، همایشات و میتینگ های سیاسی، حق برخورداری از جمعیت ها، احزاب و تشکل های سیاسی  از حقوق و آزادی هایی است که نشاندهنده وجود آزادی سیاسی  هر نظام است و در سه اصل ۲۶،۲۷،۲۸ قانون اساسی ذکر شده است.

وی افزود: واقعیت این است که در حال حاضر مشکلاتی در هر سه اصل در کشور وجود دارد به طور مثال نمونه ای از این مشکلات در مبحث آزادی رسانه ها و مطبوعات، قطعی اینترنت در اثر اعتراض به افزایش قیمت بنزین بود که به سرعت قطعی اینترنت امنیتی اعلام می شود. جالب این است که وزارت مربوطه یا وزارت اطلاعات اعلام می کند که قطعی اینترنت به دستور این وزارتخانه ها نبوده است و به دستور شورای امنیت کشور اینترنت قطع شده است که بنده در هفته گذشته  سه بار در مجلس شورای اسلامی به صورت تذکر شفاهی و کتبی قطعی اینترنت را مطرح کردم اما هنوز نیز اینترنت موبایل برخی استان ها قطع است. اما قرار است در هفته پیش رو قطعی اینترنت همراه نیز  برطرف شود.

کواکبیان ادامه داد: چرا به دلیل اعتراضات جلیقه زرد ها در فرانسه اینترنت را قطع نمی کنند؛ اگر قرار باشد بلافاصله در نقطه ای که اعتراض می شود اینترنت ها قطع شود خب باید در همه جای دنیا این رفتار اجرا می شد در صورتی که در هفته های گذشته در کشور های عراق،لبنان اعترضاتی را شاهد بودیم اما اینترنت آن ها قطع نشد. خوشبختانه در دولت فعلی روزنامه ای به صورت گسترده توقیف نشد در صورتی که در دولت های پیشین به خاطر داریم که یک شبه سعید مرتضوی ۲۶ روزنامه را توقیف کرد.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: در کشور های مانند افغانستان  حدود ۶۰ کانال خصوصی وجود دارد اما در ایران  یک صدا وسیمای جمهوری اسلامی وجود دارد که نحوه اداره صدا وسیما قانونی مشخصی ندارد که مجلس در ماه های گذشته سعی داشت قانون معینی برای صدا وسیما مطرح کند اما به کمیسیون برگشت در صورتی که این مساله باید به عنوان مطالبه پیگیری شود زیرا  در حال حاضر برای انتشار تلویزیون های اینترنتی نیز  باید مجو از صدا و سیما صادر شود که به نظر من وظیفه مجلس است که صدا وسیما را منضبط کند به طور مثال در حوادثی که بعد از افزایش قیمت بنزین رخ داد صدا وسیما برنامه معینی نداشت زیرا در ابتدای اعتراضات، صدا وسیما  آن را به عنوان اعتراضات بنزینی  پوشش می داد اما  با شدت گرفتن اعتراضات، مردم معترض را مشتی خرابکار و آشوبگر خواند در صورتی که صدا و سیما از طرف ستاد امنیت کشور مسئول اطلاع رسانی و توجیه افکار عمومی برای علت گرانی بنزین شد؛ اما صدا وسیما در این مدت به جای اطلاع رسانی و توجیه افکار عمومی کلاه قرمزی پخش می کرد.

وی  با بیان این سوال که چند نفر از مسئولین در رسانه ملی حاضر شدند ودلایل افزایش قیمت بنزین را شرح دادند؟!؛ گفت: برای مثال وزیر کشور برای تشکیل ستاد اربعین هرشب در صدا وسیما توضیحاتی برای راهپیمایی اربعین ارائه کرد اما در این چند روز اخیر مفقود الاثر شده است.

دبیرکل حزب مردم سالاری خاطرنشان کرد : در مورد حق  اجتماعات فاجعه عمیق تر است زیرا در قانون گفته شده هرکسی که میخواهد در مکانی تجمع کند باید از فرمانداری مجوز کسب کند اما همین فرمانداری اصفهان چند مجوز تجمع صادر کرده است برای کسب مجوز راهپیمایی که باید از ١٠روز قبل درخواست مجوز راهپیمایی ارسال شود  و در وزارت کشور بررسی شود اگر مصلحت مجوز صادر می شود  اما اگر تجمع و راهپیمایی به نفع نظام و حکومت باشد نیازمند مجوز نیست. در مجلس خطاب به وزیر کشور گفتم شما که اعتراضات را اختشاشگر نامیدید اگر مردم بخواهند اعتراض مدنی مسالمت آمیز و بدون شعار ساختار شکن داشته باشند باید کجا روند؟ طرح پیرامون قانون احزاب ارائه شد که مکان هایی در کلانشهر ها برای اعتراضات مدنی تعبیه شود اما دیوان عدالت اداری معترض شده است که چرا مردم را محدود به مکان خاص برای اعتراض میکنید و خلاف قانون أساسی است. این هم از وضعیت اجتماع است.

وی افزود:وضعیت حق احزاب نیز بدتر از همه موارد است زیرا در  ایران احزاب فقط پروانه می گیرند و در انتخابات صرفا آتش بیار معرکه می شوند اما انتخابات حزبی برگزار نمی شود زیرا در انتخابات حزبی، احزاب در پارلمان ها کرسی برعهده می گیرند  که متاسفانه طرح های حزبی کردن و تناسبی و استانی کردن انتخابات سرانجام توسط شورای نگهبان رد شد البته شورای نگهبان با حزبی شدن انتخابات مخالفتی ندارد اما معین نیست که این طرح ها به انتخابات آتی وصال می دهد.

عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: یکی از دلایلی که مجلس شورای اسلامی به وضعیت حال حاضر مبدل شده این است که در مجلس سه فراکسیون سیاسی وجود دارد که هیچ کدام اکثریت مجلس را کسب نکرده و اگر دو فراکسیون با هم ائتلاف کنند مصوبه ای به تصویب مجلس می رسد،‌ البته فراکسیون مستقلین در همین مجلس دهم ایجاد شد. عده ای هم که با فراکسیون امید عکس گرفتند اما در این دوره زنبیل در جای دیگر گذاشتند به این علت بودکه این افراد حزبی نبوده و به جایی پاسخگو نیستند. به همین خاطر می گویم تا نظام انتخاباتی حزبی وجود نداشته باشد احزاب در کشور رمق نخواهند گرفت.

کد خبر 398307

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.