۱۰ آذر ۱۳۹۸ - ۰۶:۰۷
ساز ناکوک صنوف مزاحم دهاقان

بعضی مشاغل ابزار و ادوات کارشان برای تولید یک محصول یا برش و تعمیر یک قطعه سر و صدای زیادی ایجاد می‌کند و در برخی نیز مغازه آنان محل تردد کامیون‌ها و تخلیه کالاهایی است که با زندگی شهری همخوانی ندارد.

به گزارش خبرنگار ایمنا از دهاقان، صدای دستگاه‌های برش سنگ و فولاد، بوی نامطبوع رنگ و چکش‌هایی که بر آهن فرود می‌آید، شاید برای صاحبان مشاغلی همچون سنگ‌برها، تعمیرکاران کامیون، در و پنجره سازان عادی باشد، اما برای شهروندان و به ویژه کسانی که در نزدیک محل کسب آنان سکونت دارند، قابل تحمل نیست. به همین دلیل بند ۲۰ ماده ۵۵ "قانون شهرداری‌ها" و دستوالعمل اجرایی "آیین‌نامه ساماندهی مشاغل و اصناف مزاحم شهری" که از سوی کارگروه ملی موضوع ماده ۶ آیین‌نامه مذکور تدوین شده، شهرداری را موظف به جانمایی محل‌هایی برای استقرار مشاغلی کرده که ادامه فعالیت آن‌ها در محیط شهری، مزاحم شهروندان است.

اما احداث شهرک‌های صنایع کارگاهی و الزام صنوف مزاحم شهری به استقرار در آن‌ها، نیازمند زیرساخت‌هایی است که قانون تأمین آن‌ها را بر عهده شهرداری‌ها گذاشته است. در دهاقان نیز انتقال صنوف مزاحم به شهرک صنایع کارگاهی این شهر از سالیان گذشته مطرح بوده، اما این اقدام به دلایل مختلف تاکنون اجرا نشده است.

امکانات لازم برای جابجایی مشاغل ایجاد نشده است

مسعود فرهمندیان، مالک مغازه جوشکاری در حاشیه بلوار انقلاب شهر دهاقان، می‌گوید: بیشتر صاحبان مغازه‌هایی که به عنوان شغل مزاحم شناخته می‌شوند مالک هستند و تعداد کمی از آن‌ها در مغازه یا کارگاه‌های اجاره‌ای مشغول کار هستند، اما اگر زمین مناسبی در نظر گرفته شود و تسهیلات کافی و مناسب پرداخت شود، مغازه‌داران نیز با رغبت از محل فعلی جابجا می‌شوند.

عباسعلی یوسف‌پور نیز که مالک یکی از کارگاه‌های سنگبری دهاقان است، می‌گوید: سال‌هاست که در این نقطه شهر کار می‌کنیم و می‌دانیم فعالیت در این محل منظره خوبی ندارد، اما کسی از مسئولان هم به فکر رفع مشکل نیست.

وی ادامه می‌دهد: در شهرضا که در نزدیکی دهاقان قرار دارد، شهرک امیرکبیر برای استقرار مشاغل مزاحم در نظر گرفته شده و امکانات و تجهیزات شهری لازم نیز در اختیار کسبه آن قرار گرفته است، اما در دهاقان این اتفاق نیفتاده و چند سال طول می‌کشد تا امکانات در این شهر فراهم شود.

محمد فاتحی عضو اتحادیه جوشکاران شهر دهاقان از نبود امکانات مناسب برای انتقال مشاغل مزاحم گلایه می‌کند و می‌گوید: بهتر است درباره مسائل مشاغل شهری از اعضای شورا و شهردار سوال کنید، زیرا نه ما با آن‌ها درارتباط هستیم و نه آنان جویای مسائل و مشکلات ما هستند!

وی می‌افزاید: شهروندان به این وضعیت عادت کرده‌اند، قبول داریم که این شغل آلایندگی صوتی دارد، اما باید برای فعالان صنفی هم فکری بکنند تا پس از چندین سال تلاش و فعالیت در یک محل، سابقه حرفه‌ای آن‌ها از بین نرود.

اختصاص ۱۶ هکتار زمین به شهرک صنایع کارگاهی

انتقاد کسبه از نبود امکانات لازم برای جابجایی مشاغل مزاحم شهری در حالی مطرح می‌شود که نادر بدریان، شهردار دهاقان از اختصاص زمینی به وسعت ۱۶ هکتار برای این منظور خبر در مقابل شهرک گلخانه‌ای این شهر می‌دهد و می‌افزاید: بر اساس بند ۲۰ ماده ۵۵ شهرداری‌ها، مشاغلی که آلایندگی‌های آبی، زیست محیطی و صوتی دارد باید خارج از فضای مسکونی فعالیت کنند.

وی با اشاره به قرار گرفتن این مشاغل در ورودی شهر دهاقان و ایجاد معضلات زیست محیطی و ترافیکی، اظهار می‌کند: برای رفع این مسائل در سال ۹۴ در نزدیک‌ترین نقطه شهر زمینی از اداره راه و شهرسازی استان تحویل گرفتیم و بهایی آن نیز پرداخت شد.

شهردار دهاقان با اشاره به موقعیت مناسب زمین اختصاص داده شده به شهرک مشاغل مزاحم شهری، می‌گوید: این زمین در حاشیه مجتمع گلخانه‌ای و بلوار حجاب قرار دارد و موقعیت دسترسی آن به محورهای مواصلاتی مناسب است، اراضی آن نیز بر اساس طبقه‌بندی مشاغل تخصیص داده می‌شود.

بدریان با بیان اینکه هنوز آمار دقیقی از تعداد این مشاغل در دست نداریم، خاطرنشان می‌کند: برای تفکیک زمین به همکاری اتاق اصناف نیاز است و پس از اینکه تعداد مشاغل مشخص شد با نظر کارشناسی تفکیک زمین انجام می‌شود و به نسبت مناسبی در اختیار صاحبان این مشاغل قرار داده می‌شود.

مسئولان استانی همکاری نمی‌کنند

عبدالرحیم عناقه، رییس شورای اسلامی شهر دهاقان با بیان اینکه قیمت هر مترمربع زمین در نظر گرفته شده برای مشاغل مزاحم و نیمه مزاحم شهر دهاقان از قرار هر متر ۱۵ هزار تومان است، خاطرنشان کرد: این مبلغ بدون هزینه‌های آماده‌سازی در نظر گرفته شده و قیمت تمام شده باید به صورت اقساط و در مدت ۱۰ سال به شهرداری پرداخت شود.

وی با انتقاد از همکاری نکردن مسئولان استانی در واگذاری و راه‌اندازی شهرک صنایع کارگاهی این شهر، تصریح می‌کند: این مسئولان خواستار واگذاری اراضی این شهرک در بازه زمانی پنج ساله هستند و از شهرداری وثیقه‌ای معادل ۵۰۰ هزار تومان مطالبه می‌کنند.

رییس شورای اسلامی شهر دهاقان از تصویب طرح احداث یک باب تالار پذیرایی در این شهرک خبر می‌دهد و می‌افزاید: این تالار در زمینی به مساحت ۱۵ هزار متر احداث می‌شود و از دو سال قبل تاکنون  بیش از سه میلیارد تومان برای آماده‌سازی آن هزینه شده است.

عناقه تصریح می‌کند: متاسفانه اداره صنعت، معدن وتجارت و مجمع امور صنفی، بدون اجازه شهرداری برای بعضی از مشاغل پروانه فعالیت صادر می‌کنند که این کار سبب سخت شدن اجرای طرح خواهد شد.

۲۰۰ شغل در انتظار جابجایی 

اما مظفر جهانگیری، رییس مجمع امور صنفی دهاقان، می‌گوید: برخی فعالان صنعتی حاضرند زمین در نظر گرفته شده را پیش خرید کنند و بهای آن را بپردازند، اما هیچگونه دستورالعملی از سوی مسئولان در این زمینه به اصناف ابلاغ نشده است.

وی با اشاره به شناسایی ۲۰۰ شغل مزاحم در دهاقان، می‌افزاید: این تعداد به غیر از دامداری‌های مشمول این طرح است که باید برای آن‌ها نیز تدابیری در نظر گرفته شود.

رییس مجمع امورصنفی دهاقان با انتقاد از همکاری نکردن شهرداری با بعضی اصناف، خاطرنشان می‌کند: اگر زمینی قرار است در اختیار این اشخاص قرار گیرد نباید بورس‌بازی ایجاد شود و باید عادلانه تفکیک وتخصیص داده شود.

کد خبر 398298

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.