موزاییک‌سازی عکس‌های هوایی سال ۳۵ قزوین تهیه می‌شود

مدیرعامل سازمان خدمات طراحی شهرداری قزوین گفت: سازمان خدمات طراحی در سال جاری انجام پروژه موزاییک‌سازی عکس‌های هوایی سال ۱۳۳۵ شهر قزوین را به سفارش معاونت شهرسازی و معماری در دستور کار خود قرار داده است.

به گزارش ایمنا، محمد اسماعیل حافظی اظهار کرد: با استفاده از عکس‌های هوایی به ویژه در مقیاس بزرگ، می‌توان بافت شهر را مورد تجزیه و تحلیل قرار داد و با مطالعه آن‌ها، نحوه گسترش و تحول تدریجی شهر را مورد بررسی قرار داد و از گذشته شهرها اطلاعات دقیقی به دست آورد.

وی افزود: هسته اصلی و اولیه شهر، توسعه شهر و شبکه‌های ارتباطی قدیمی را می‌توان از روی عکس‌های هوایی مشخص کرد.

حافظی ادامه داد: هسته اولیه شهر را از روی عدم تجانس ساختمان‌ها و بافت قسمت‌های مختلف آن می‌توان شناخت، همچنین مراحل مختلف توسعه شهر را می‌توان با توجه به سبک ساختمان‌ها مشاهده کرد و با مطالعه عکس‌های هوایی می‌توان جاذبه‌ای در توسعه شهر از جمله نقش رودخانه‌ها و وضع آب‌های جاری و همچنین جنس خاک و تشکیلات زمین شناسی و ناهمواری‌های طبیعی را مورد بررسی قرار داد.

مدیرعامل سازمان خدمات طراحی شهرداری قزوین خاطرنشان کرد: از مقایسه عکس‌های هوایی که در زمان‌های مختلف گرفته شده، می‌توان نتیجه گرفت که چگونه و طی چه مراحلی ازدیاد جمعیت موجب انفجار شهر و گسترش آن خواهد شد؛ همچنین امروزه بررسی و مطالعه عکس‌های هوایی به خصوص عکس‌های هوایی قدیمی می‌تواند کاربرد بسیاری در دعاوی حقوقی و مالکیتی اراضی داشته باشد.

وی گفت: برای تهیه طرح های جامع شهری و مطالعه شهر باید از تمام اسناد و مدارک، نقشه‌ها و به خصوص عکس‌های هوایی استفاده کرد، زیرا عکس‌های هوایی تصویر کاملی از تمام عوارض ظاهری شهر را نشان می‌دهد.

حافظی اضافه کرد: در این پروژه ابتدا اسکن عکس‌های هوایی سال ۱۳۳۵ شهر قزوین از سازمان نقشه برداری کشور خریداری خواهد شد. در مرحله بعد توجیه داخلی و خارجی عکس‌ها و انجام عملیات نقشه‌برداری زمینی برای اندازه‌گیری نقاط کنترل عکسی انجام می‌شود. در ادامه پس از تهیه مدل ارتفاعی رقومی زمین، عکس‌های ارتوفتو، که خطای جابه‌جایی ارتفاعی در آن حذف شده، از این مدل ارتفاعی به دست خواهد آمد.

مدیرعامل سازمان خدمات طراحی شهرداری قزوین اظهار کرد: با موزاییک کردن عکس‌های ارتوفتو نمای کلی از شهر قزوین در سال ۱۳۳۵ به دست خواهد آمد که منظور از اصطلاح «موزاییک عکسی»، چیدن عکس‌های هوایی در کنار یکدیگر با در نظر گرفتن همپوشانی طولی و عرضی آن‌ها است.

کد خبر 398275

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.