بیشترین علت مرگ ایرانی‌ها چیست؟

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی عمده‌ترین علت مرگ ایرانیان را بیماری‌های غیرواگیر اعلام کرد.

به گزارش ایمنا، سعید نمکی در آیین افتتاح طرح کشوری هر خانه یک‌پایگاه سلامت در شهر محمدیه استان قزوین، اظهار کرد: زمانی که کار خودم در وزارت بهداشت را آغاز کردم، برنامه ای به مجلس تقدیم کردم که برخی افراد گفتند این برنامه، بلندپروازانه است اما به آنها گفتم به دو عنصر ارجمند در این برنامه دل بسته ام، یکی لطف و مرحمت الهی و دیگری وجود مردمان بلند همت در ایران است.

وی یادآور شد: در سالهای بعد از انقلاب اسلامی، دستاوردهای بسیار بزرگی در حوزه سلامت داشته ایم و از سه دهه پیش، توسعه شبکه بهداشت و درمان را در کشور آغاز و با استفاده از توان ارزشمند بهورزان و نیروهای بهداشتی و درمانی، افتخاراتی را در بین کشورهای منطقه مدیترانه شرقی رقم زدیم و اثبات کردیم که می توان با لطف خدا و همت مردم، کارهای بزرگی انجام داد.

وزیر بهداشت اضافه کرد: هزینه واکسیناسیون یک دوره علیه ۶ بیماری مسری مهلک قابل پیشگیری با واکسن در کشور، ۵ دلار بود در حالیکه در بسیاری از کشورها، این هزینه ها با استفاده از نیروی پزشکان، بیش از ۱۰۰ دلار بود. سه دهه پیش که معاون بهداشت وزارت بهداشت بودم، متوجه شدیم که در آینده ای نزدیک از چاله بیماری های واگیر به سیاه چاله بیماری های غیرواگیر می افتیم و آن زمان، اداره کل کنترل بیماری های غیرواگیر در وزارت بهداشت ایجاد شد.

۳۱۳ هزار مرگ در کشور به دلیل بیماری‌های غیرواگیردار

وی خاطرنشان کرد: از حدود ۳۸۰ هزار مرگ در سال در کشور در سال های اخیر، حدود ۳۱۳ هزار مورد به دلیل بیماری های غیرواگیر بوده که ۹۸ هزار مورد از آن مربوط به بیماری پرفشاری خون و عوامل ناشی از آن است البته حدود ۲۵ هزار مورد از مرگ و میر در کشور مربوط به بیماری های واگیر نوپدید و نوظهور است بنابراین مجبوریم که در تصمیم گیری ها، بازنگری کنیم و رویکرد ما در گام دوم طرح تحول نظام سلامت، تقدم بهداشت بر درمان و درمان سرپایی بر بستری است چون هزینه ایجاد یک تخت بیمارستانی در ارزان ترین شرایط، حدود سه میلیارد تومان و هزینه یک شب بستری در بخش های ویژه بیمارستانی در ارزان ترین کشورها، حدود ۷۰۰ تا ۸۰۰ دلار است و لازم است که دیدگاه مان را تغییر داده و به سمت پیشگیری از بیماری ها حرکت کنیم.

نمکی با اشاره به اجرای طرح بسیج ملی کنترل فشارخون در کشور، گفت: در این طرح، بیش از دو میلیون و ۶۰۰ هزار بیمار جدید مبتلا به پرفشاری خون در کشور شناسایی شدند که از بیماری خود خبر نداشتند و در صورت عدم آگاهی، باید در انتظار بستری در بخش های ویژه و دیالیز بودند. نمی توانیم مرتب در کشور تخت بیمارستانی ایجاد کرده و به پیشگیری بی توجهی کنیم چون حتی اگر تمام منابع کشور را صرف ساخت تخت های ویژه و خرید دستگاه های دیالیز کنیم، پاسخگوی نیازها نخواهد بود بنابراین باید کاری کنیم که نیاز مردم به بستری و تخت بیمارستانی در کشور کاهش یابد و این کار با تغییر شیوه زندگی و اتکا به مردم و مشارکت آنها، میسر است.

وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: هرگز وزارت بهداشت را آلوده سیاست نکردم و از روز اول به مدیران این وزارتخانه تاکید کرده ام که حق ندارید اگر نماینده ای حتی به دولت و بنده، ناسزاهم گوید، امکانات را از مردم دریغ و خدمت را نباید آلوده به سیاست زدگی کنید.

به دنبال اجتماعی کردن سلامت  هستیم

وی گفت: در طرح هر خانه یک پایگاه سلامت به دنبال اجتماعی کردن سلامت هستیم چون اگر نظام سلامت را اجتماعی و جامعه محور نکنیم، هرگز به تامین سلامت نخواهیم رسید و در این راه باید به صورت سازمان یافته از مردم، استمداد بطلبیم و می توانیم امور سلامت خانواده را به فرد مهارت دیده از درون خانواده بسپاریم تا اقدامات پیشگیرانه، درمان های اولیه و توانبخشی با توجه به حرکت جامعه به سوی سالمندی توسط این افراد ارائه شود.

وزیر بهداشت یادآور شد: اگر زن خانواده به عنوان محور، موضوعاتی مانند کنترل مصرف نمک، چربی و قند را رعایت کند، شاهد تامین سلامت در جامعه هستیم. مصرف بی رویه دارو که یکی از آفات کشور است می تواند در خانواده ها و توسط سلامت یاران و سفیران سلامت، کنترل شود.

وی تاکید کرد: رکن دوم طرح هر خانه یک پایگاه سلامت، تقویت خود مراقبتی و دیگر مراقبتی است البته با اجرای این طرح، یک سطح از خدمات قبل از خانه بهداشت ایجاد می شود و سطح یک خدمات سلامت، خانه و خانوار است.

نمکی اضافه کرد: با اجرای این طرح، یک فیلد و پایگاه جدید برای آموزش پزشکی فراهم می شود. سه دهه پیش طرح نظام جامعه محور پزشکی کشور را نوشتیم و امروز بستر آن برای آموزش جامعه محور پزشکی ایجاد و دانشجویان علوم پزشکی از سال دوم دانشگاه، در خانواده ها آموزش می بینند و بیشتر با مولفه های اجتماعی موثر بر سلامت آشنا می شوند.

طرح هر خانه یک پایگاه سلامت اجرا می شود

وی افزود: طرح هر خانه یک پایگاه سلامت برای اولین بار در جهان در ایران اجرا می شود. تدروس دبیر کل سازمان جهانی بهداشت از اجرای این طرح حیرت کرد و معتقد بود که ایران می تواند در این زمینه همانند تجربیات ارزشمند نظام شبکه بهداشت و درمان، در عرصه بین المللی الگو باشد.

وزیر بهداشت در پایان تصریح کرد: امروز سرفصل جدیدی در نظام ارائه خدمت ایجاد شده که با مشارکت و مدیریت مردم و همکاری حاکمیت، سازمان های مردم نهاد و خیرین، به اجتماعی کردن نظام سلامت کمک کنیم و در این راه نیازمند مشارکت همه مسئولان، تصمیم گیران و افراد با نفوذ در کشور هستیم.

منبع: وبدا

کد خبر 398234

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.