راهکارهای ‌کاهش ‌استرس

تاثیر آلودگی هوا در بروز نوعی ‌بیماری چشمی، ‌عدم رویش ‌دندان عقل ‌و تبدیل کیست‌های ‌لثه ‌به ‌تومور، افزایش ‌مرگ و ‌میرهای ناشی ‌از مصرف قرص برنج، آووکادو و پیشگیری از دیابت و راهکارهای کاهش استرس را در بسته خبری ‌سلامت ‌ایمنا ‌بخوانید.

به گزارش ‌خبرنگار ایمنا؛ ‌عضو کمیسیون ‌اجتماعی ‌مجلس، گفت: واردات ‌و فروش قرص ‌برنج ممنوع است اما متاسفانه ‌فرصت‌طلبان ‌و سودجویان زیر سایه ضعف نظارت‌ها آن ‌را به راحتی در اختیار مشتریان قرار می‌دهند.

احمد بیگدلی ‌با اشاره به اینکه ‌مسمومیت ‌و مرگ و میرهای ناشی ‌از مصرف قرص ‌برنج نگران کننده است، اظهار کرد: خودکشی ‌با قرص برنج به دلیل سهولت دسترسی ‌و حمل در حال افزایش است. هیچ نظارتی بر توزیع قرص برنج وجود ندارد،  واردات، تولید و فروش این قرص ممنوع است ‌اما متاسفانه فرصت‌طلبان ‌و سودجویان زیر سایه ضعف نظارت‌ها آن را به راحتی ‌در اختیار مشتریان قرار می‌دهند.

عضو کمیسیون ‌اجتماعی ‌مجلس ‌با بیان اینکه باید عرضه ‌قرص ‌برنج ‌باید محدود و ساماندهی شود، گفت: باید با تشدید نظارت‌ها مسیرهای توزیع قرص ‌برنج کنترل شود به گونه‌ای ‌که ‌به سهولت در اختیار متقاضیان ‌قرار نگیرد.

بیگدلی ‌با انتقاد از اینکه ‌عطاری‌ها به محلی برای فروش کالاهای غیرمجاز و قاچاق تبدیل شده‌اند، تصریح کرد: شاهد بروز تخلفات زیادی از سوی ‌عطاری‌ها هستیم و ‌عطاری‌ها یکی ‌از مراکزی است که برای سود بیشتر این ‌قرص را به راحتی ‌به مشتریان خود عرضه می‌کنند که نیاز است نظارت‌ها بر فعالیت آنها از سوی وزارت ‌بهداشت ‌تشدید ‌شود.

آووکادو و پیشگیری از دیابت

مطابق ‌نتایج ‌مطالعاتی، مصرف «آووکادو» به پیشگیری از دیابت کمک می‌ کند. برای اولین بار محققان دریافتند ترکیب موجود در میوه آووکادو می ‌تواند از فرآیندهای سلولی ‌که معمولا منجر به دیابت می شود، پیشگیری کند.

در این تحقیق، محققان ‌دانشگاه گولف کانادا دریافتند این ماده بدون عوارض جانبی ‌برای کیله ها، کبد یا عضلات جذب ‌خون می شود. مقاومت انسولین در افراد دیابتی ‌به ‌این معناست که بدن ‌شان قادر به دفع مناسب ‌گلوکز از خون نیست. این مشکل زمانی بروز می ‌کند که میتوکندری قادر به سوزاندن کامل اسیدهای چرب نباشد.

به طورمعمول اکسایش ‌اسیدهای چرب امکان ‌چربی ‌سوزی را به بدن می ‌دهد. چاقی یا دیابت مانع از این فرایند شده و در نتیجه اکسایش ناقص روی می ‌دهد. محققان دریافتند مولکول ‌چربی‌ یافت شده در آووکادو، با اکسایش ناقص ‌در عضلات ‌اسکلتی و لوزالمعده ‌در راستای کاهش مقاومت انسولین، مقابله می ‌کند.

در این مطالعه، موش ها به مدت هشت هفته با رژیم غذایی ‌پرچرب تغذیه شدند تا چاقی ‌و مقاومت انسولین ‌در آنها ایجاد شود. بعد از آن به مدت پنج هفته به رژیم غذایی ‌پرچرب نیمی از موش ها افزوده شد. مطالعات ‌نشان داد در مقایسه ‌با گروه کنترل، گروه دریافت کننده رژیم غذایی پرچرب اضافه وزن به مراتب کمتری داشتند. همچنین حساسیت انسولین در این گروه به مراتب بیشتر بود که به این‌ معناست که بدن شان قادر به جذب و سوزاندن ‌گلوکز خون و بهبود واکنش ‌به انسولین بود.

در مطالعه انسانی ‌هم مشخص شد در شرکت کنندگانی ‌که مکمل رژیمی همراه با رژیم غذایی متداول غربی ‌دریافت کرده بودند این ماده بدون ‌تاثیر بر کلیه ها، کبد یا عضلات اسکلتی ‌جذب خون شان ‌شده بود. همچنین ‌محققان شاهد کاهش ‌وزن در شرکت کنندگان انسانی ‌بودند.

عدم رویش دندان عقل و تبدیل ‌کیست‌های ‌لثه به تومور

رئیس ‌انجمن دهان، فک و صورت ایران با اشاره به اینکه عدم رویش دندان عقل ممکن است باعث تبدیل ‌کیست‌های رویشی ‌طبیعی ‌به نوع غیر طبیعی و حتی تومور شود، اظهار کرد: دندان‌های عقل ‌حدود۱۶ تا ۱۸ سالگی ‌به دو سوم رشد خود می‌رسد و در این سنین باید حتماً همه افراد یک عکس رادیولوژی OPG داشته باشند تا از این طریق تشخیص داده شود که آیا فضای کافی ‌برای رویش دندان عقل وجود دارد یا خیر و در غیر این صورت اقدامات لازم توسط جراح فک و ‌صورت گیرد.

بهزاد ‌رهسپار، افزود: دندان‌های عقل قبل از رویش به صورت کیست طبیعی ‌بوده و به تدریج زمانی که از حالت نهفتگی خارج می‌شوند، این کیست از بین می‌رود ولی زمانی که فضای کافی برای رویش دندان عقل وجود ‌نداشته باشد، این کیست ‌که از بین نرفته و زیر لثه باقی می‌ماند ‌و می‌تواند عوارضی را برای فرد برجای گذارد.

رئیس ‌انجمن دهان، فک و صورت ایران ادامه داد: در صورتی ‌که این کیست در لثه وجود داشته باشد، باید حتماً خارج شود؛ چرا که در صورت تغییر شکل می‌تواند تبدیل به ‌کیست‌های دیگر و یا تومور شود و از آنجایی ‌که این ‌مشکل دردی برای بیمار ندارد فرد به  جراح فک و صورت مراجعه نمی‌کنند ‌و به صورت تدریجی این کیست می‌تواند مشکل آفرین ‌شود.

رهسپار خاطرنشان کرد: از آنجایی که پیشگیری مهم‌تر از درمان است و برای بیماری‌هایی همچون دیفتری و کزاز قبل از ابتلا واکسن ‌تزریق می‌شود در مورد دندان‌های ‌عقل نیز باید به موقع اقدام کرد و تا ۱۸ سالگی که دو سوم دندان ‌عقل تشکیل شده بدون عارضه آن را خارج کرد؛ چرا که پس از آن می‌تواند این مساله به صورت پیچیده تر انجام گیرد.

تاثیر آلودگی هوا در بروز نوعی بیماری ‌چشمی

محققان ‌انگلیسی در بررسی‌های خود به ارتباط آلودگی ‌هوا با نوعی بیماری پی بردند که موجب نابینایی می‌شود.  آنها در بررسی‌های خود به ارزیابی نتایج معاینه چشم بیش از ۱۱۱ هزار نفر از مردم این کشور در فاصله سال‌های ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۰ و سطح آلودگی محل زندگی این افراد پرداختند. در این بررسی مشخص شد افرادی که در مناطقی با سطح بالایی از ذرات معلق در هوا زندگی می‌کنند، حداقل شش درصد بیشتر از افراد ساکن در مناطق دیگر احتمال دارد به ‌عارضه چشمی آب سیاه مبتلا شوند. حدود ۵۰۰ هزار نفر در انگلیس به این بیماری چشمی مبتلا هستند و در صورتی که بیمار تحت درمان قرار نگیرد، ممکن است بینایی خود را از دست بدهد. هرچند نتایج بدست آمده در این مطالعه تایید کننده تاثیر آلودگی هوا در شروع علائم این عارضه چشمی نیست.

پرفسور «پاول فاستر» یکی از محققان این مطالعه، گفت: در این بررسی به یکی دیگر از دلایل اهمیت کاهش آلودگی هوا پی بردیم و آن تاثیر آلاینده‌ها بر سلامت چشم است. همچنین درحالیکه به طور قطع نمی‌توان این رابطه را تایید کرد لازم است در تحقیقات بیشتر مشخص شود آیا آلودگی هوا موجب بیماری آب سیاه می‌شود و آیا راهکارهایی برای کمک به افراد وجود دارد تا کمتر در معرض هوای آلوده قرار گیرند. همچنین تنفس در هوای آلوده می‌تواند ‌با بروز انواع دیگری از بیماری‌ها از جمله بیماری‌های ریوی، قلبی، آلزایمر، پارکینسون و سکته مغزی مرتبط باشد.

راهکارهای کاهش استرس

یک متخصص قلب ‌در خصوص ‌ضررهای استرس زیاد در افراد، گفت: استرس فیزیکی ‌به معنای فعالیت‌های ورزشی سنگین است که در صورت وجود بیماری‌های قلبی در فرد منجر به حمله قلبی ‌در آنان می‌شود.

محمدرضا محمد حسنی، افزود: استرس‌های روحی ‌مثبت و سازنده در زندگی مانند نگرانی افراد برای انجام کارهایشان، برای ابتلا به بیماری‌های قلبی هیچ ضرری ندارد. اما ریشه استرس‌های روانی منفی ‌و غیرضروری در رفتارهای غلط و اشتباه افراد مانند بدقولی ‌طرف مقابل یا فروختن یک جنس بی‌کیفیت به فروشنده است که خود فرد هیچ تقصیری برای ‌ایجاد استرس ‌ندارد.

وی ‌با تاکید بر استرس‌های قابل پیشگیری، گفت: آن دسته از استرس‌هایی ‌که افراد برای خودشان بدون هیچ گونه ‌تفکر و مطالعه‌ای مانند دیر رسیدن به سرکار و بیکار شدن، از جانب رئیس ایجاد می‌کنند منجر به ‌بحران روحی می‌شد.

این ‌متخصص ‌قلب ‌با اشاره به عوامل تشدید استرس، اظهار کرد: رانندگی ‌سریع و آمار بیکاری در جوامع شهری از مهم‌ترین خطرات افزایش استرس است که برخورد چشمی و فیزکی آن با ایجاد حوادث غیرقابل درک می‌تواند منجر به عواقب جبران ناپذیر مانند فشار خون بالا و ایجاد سکته قلبی شود.

محمدحسنی، تصریح کرد: اصلاح شیوه‌های غذایی، ورزش منظم و مناسب، خوش اخلاقی، خوش قولی، دقت در انجام قراردادها، خواب کافی، رفتار قانونمند، اعتماد نکردن به هرکس، پرهیز از حساسیت‌ها، رانندگی درست و پایبندی به قوانین کشور مهم‌ترین عوامل برای کاهش استرس است.

کد خبر 398231

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.