افزایش قیمت ۵۰ کالای پرمصرف

وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه باید تاثیر واقعی سهمیه‌بندی بنزین را بر قیمت برخی اقلام پذیرفت، گفت: ۱۰۰ قلم کالای پرمصرف را هر روز رصد می‌کنیم که در این مدت ۵۰ درصد آنها افزایش قیمت داشته‌اند؛ البته برخی‌ افزایش‌ها بین یک تا چهار درصد بود.

به گزارش ایمنا، رضا رحمانی امروز در حاشیه همایش نقش فعالان اقتصادی در تحقق گام دوم انقلاب – که در اتاق بازرگانی ایران برگزار شد - افزود: افزایش قیمت ۲۳ قلم کاالا بین صفر تا یک درصد بوده است؛ بعضی کالاها نیز بین یک تا پنج درصد افزایش قیمت داشته‌اند و افزایش قیمت برخی اقلام مثل گوجه فرنگی بیشتر بوده است.

وی  اضافه کرد: در هفته اخیر قیمت چند قلم کالا مانند گوجه فرنگی نیز افزایشی غیرمتعارف داشت که متاثر از قیمت بنزین نبود.

رحمانی ادامه داد: پیرامون سهمیه‌بندی بنزین و نقش آن بر افزایش قیمت‌ سایر اقلام، باید دو نکته را در نظر گرفت؛ یکی تاثیر واقعی و دیگری تاثیر روانی و تورم انتظاری است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه قرار شد از منظر تولید افزایش قیمت صورت نگیرد، گفت: تلاش ما این بوده جلوی تاثیر روانی و غیرواقعی را بگیریم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه امروز نظارت بر بازار تشدید شده و رسیدگی‌ها باید سرعت گیرد، اعلام کرد: در این مدت شاهد سواستفاده‌هایی بودیم؛ به عنوان نمونه، تورم خودرو در بازار واقعی نبود و سو استفاده‌هایی در این بازار رخ داد.

رحمانی اضافه کرد: نظارت بر بازار همیشه وجود داشته، اما اکنون به دلیل شرایط خاص، تشدید شده است؛ شرایط ایجاب می‌کرد حضور جدی‌تری در بازار داشته باشیم.

وی افزود: آمار شکایت‌ها بیشتر شده و باید رسیدگی سرعت می‌گرفت؛ این موضوع متناسب با شرایط است و زمان ندارد و تا هر زمان احساس شود بازار به این نظارت نیاز دارد، در بازار حضور داریم.

رحمانی ضمن تاکید بر اینکه همیشه استانداردی از نظارت وجود دارد، افزود: طرح جدید نشان داد کارهای اساسی مانند تکمیل سامانه و کنترل زنجیره‌ها را باید جدی‌تر انجام دهیم.

افزایش قیمت خودرو واقعی نیست

رحمانی در پاسخ به سوالی درباره افزایش قیمت خودرو بیان کرد: این افزایش قیمت از جانب خودروسازان نبوده و در بازار اتفاق افتاده است.

وی در این زمینه توضیح داد: حتی در مواردی این افزایش قیمت خودرو عمدی بوده است؛ به طوری که برخی سایت‌ها بدون اینکه خودرویی داشته باشند، در ۲۰ روز پنج هزار خودرو برای فروش عرضه کردند تا قیمت خودرو را بالا ببرند.

وزیر صنعت با بیان اینکه دادستانی و تعزیرات وارد این موضوع شده‌اند، ادامه داد: بیشتر خودروهای پارکینگ خودروسازان عرضه شده و این موضوع بر روند کاهشی قیمت خودروها موثر است.

وی همچنین معتقد است خودروسازی ظرفیت تولید بیشتر را دارد که این موضوع منوط به حل مشکلات نقدینگی قطعه‌سازان است.

رحمانی با  اشاره به برنامه توقف تولید خودروهای پراید و پژو ۴۰۵ ، گفت: قرار است تا سال آینده کل تعهدات خودروسازان به مردم انجام شود و خودروهای جدید را جایگزین کنند.

منبع: ایرنا

کد خبر 398221

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.