جلیلی: ۴ روز قبل از توافق وین یک نامه محرمانه به روحانی نوشتم

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: در همین برجام، زمانی که مطرح شد، چهار روز قبل از توافق وین به آقای روحانی نامه نوشتم و آن را رسانه ای نکردم که در آن ایرادات توافق را یادآور شدم.

به گزارش ایمنا، سعید جلیلی دوشنبه شب در دیدار با نخبگان فرهنگی، اقتصادی و دانشگاهی آذربایجان شرقی که در تالار شهید باکری دانشگاه تبریز برگزار شد، با تاکید بر اینکه به چرخه‌ای نیاز داریم تا بین دانشگاه، صنعت، جامعه و اقتصاد ارتباط برقرار کند اظهار کرد: نخبگان این حوزه‌ها باید با هم ارتباط مستمر داشته و خلاءها را پر کنند.

وی با بیان اینکه همه به این اذعان دارند که در روند ۴۰ ساله انقلاب اسلامی، از جنگ سخت مانند دفاع مقدس تا نیمه سخت مانند تحریم و جنگ نرم مانند تهاجمات فرهنگی علیه انقلاب و ایران صورت گرفته است، افزود: ما هم باید در این شرایط، آرایش جنگی داشته باشیم، چرا که دشمن فشار حداکثری را اعلام کرده و اعمال می‌کند.

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اینکه یکی از تفاوت‌های اندیشه سیاسی اسلام این است که کارویژه‌هایی که برای دولت تعریف می‌شود، در اسلام بین دولت و مردم مشترک است گفت: موفقیت‌های ۴۰ سال انقلاب اسلامی به دلیل پای کار آمدن مردم برای کمک به دولت و حکومت است که بارزترین آن دفاع مقدس بود چراکه همه برای خود نقش تعریف کرده و سهم خود را ادا کردند.

جلیلی با تاکید بر اینکه در سایر عرصه‌ها هم این جبهه‌ها را باید تشکیل دهیم ابراز داشت: در این جبهه قبل از اینکه برای دیگری نقش تعریف کنیم، باید برای خود نقش تعریف کنیم. یکی از آسیب‌های ما در کشور این است که قبل از همه برای دیگران تعیین نقش و تکلیف می‌کنیم اما خود را کنار می‌کشیم.

وی با بیان اینکه از بابت تهدیداتی که سراغ کشور می‌آید نگرانی ندارم اما باید هوشیار باشیم، اضافه کرد: دغدغه ما این است که فرصت‌های زیادی در کشور داریم و از این فرصت‌ها استفاده نمی‌کنیم بنابراین باید از این فرصت ها به بهترین شکل استفاده کنیم.

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم صادقانه در کنار اعلام موفقیت‌های چهار دهه انقلاب اسلامی، یک عیب بزرگ کشور را مطرح کردند و از نخبگان خواستند که این عیب بزرگ را رفع کنند، عیب بزرگ ما در این چهل سال این است که رتبه اول را در عدم استفاده از فرصت‌ها داریم لذا باید به سهم خودمان در این راستا گام برداریم.

جلیلی با اشاره به اینکه هر کدام از این فرصت‌های کشور، به تنهایی نقش پیشران را در کشور دارند، ابراز داشت: همه کارها را نباید دولت انجام دهد، اگر آحاد جامعه پای کار نیاید، دولت نمی‌تواند موفقیت چندانی داشته باشد.

وی با بیان نمونه‌ای از کمک به دولت‌ها در حد توان‌ اضافه کرد: در همین برجام، زمانی که مطرح شد، چهار روز قبل از توافق وین به آقای روحانی نامه نوشتم و آن را رسانه ای نکردم که در آن ایرادات توافق را یادآور شدم، چرا که وظیفه ما بود که خلاءها را اعلام کرده و هشدار دهیم تا کشور دچار چالش نشود.

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه هر دانشگاهی می‌تواند به عنوان «دولت در سایه»، بهترین بستر برای کمک به دولت‌ها باشد، گفت: این کمک یا انتقاد باید به قصد اصلاح باشد و نه برای کینه توزی.

جلیلی با اشاره به تشکیل جلسات مشترک با ۲۱ صنف مهم کشور در یک سال گذشته، ابراز داشت: ۱۷ مسئله از این جلسات استخراج شد که بروکراسی اداری، قوانین اضافی، تامین مالی و... که مربوط به دولت های مختلف چند دهه اخیر بوده و باید یکی یکی دنبال شود تا حل کنیم.

وی با تاکید بر اینکه مسایل کشور نه با بیانیه و نه با اعتراض خیابانی و... حل نمی‌شود تاکید کرد: باید گره به گره مشکلات کشور را بررسی کرده و حل کنیم.

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه اگر می گوییم پشتوانه کشور مردم هستند، این مردم باید احساس کنند که در وسط میدان صاحب نقش هستند، ابراز داشت: اقدام دانشجویان دانشگاه سهند در ورود به موضوع خصوصی سازی غلط ماشین سازی و مبارزه با فساد، اثرگذاری مثبتی داشت که مقام معظم رهبری هم از این اقدام تقدیر کردند و باید این روند ادامه یابد تا در همه عرصه ها اثرگذار باشیم.

جلیلی عدم فروش نفت را به عنوان فرصت برای توجه به معدن، صنعت، کشاورزی و... در کشور عنوان کرد و افزود: مزیت نسبی دشمن در امور سخت افزار و جنگ افزار بود که در نبرد سخت از ما شکست خورد چراکه ما با اتکا به منابع نرم شکست دادیم اکنون که روی به جنگ نرم آورده و اتفاقا مزیت نسبی ماست، باید در این حوزه نهایت بهره برداری را کرده و دشمن را عقب برانیم.

وی با تاکید بر اینکه اکنون تمام دعوای ما با جبهه دشمن، جنگ روایت هاست گفت: در روایتی که دشمن تعریف می کند، جای جلاد و شهید عوض می شود و می گوید مهم نیست که حق چیست، بلکه روایتی که من می گویم درست است. در این جنگ دشمن نمی خواهد نقاط قوت ما دیده شود لذا پیشرفت ما را پسرفت جلوه می دهد که قضیه هسته ای و کم اهمیت جلوه دادن موفقیت های هسته ای بدون کمک دیگران یکی از نمونه های آن است.

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اینکه ما در این جنگ باید عرصه تعریف کرده و در زمان خودش اقدام کنیم وگرنه نتیجه نخواهیم گرفت، خاطرنشان کرد: در این جلسات باید این را مغتنم بدانیم که جبهه ای عمل کنیم و تقسیم کار کنیم تا همه باهم کار بزرگی را آغاز کرده و به سرانجام برسانیم.

منبع: تسنیم

کد خبر 398201

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.