ذخیره خونی اصفهان به ۳ روز رسید/نیاز به همه گروه‌های خونی

مدیرکل انتقال خون استان اصفهان گفت: در حال حاضر ذخیره خونی استان سه روز است و این در مقایسه با ماه‌های قبل که هفت روز بوده وضعیت چندان مناسبی نیست. در این حالت به همه گروه‌های خونی نیازمندیم.

مجید زینلی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، در خصوص کمبود ذخیره خون و فرآورده‌های خونی در استان اصفهان، اظهار کرد: هر سال در فصل سرما این مشکل وجود دارد که تا حدی با کاهش اهدای خون مواجه می‌شویم.

وی  گفت: مصرف درمانی خون و فرآورده‌های خونی به طور دائم وجود دارد و این در حالی است که ۳۰ تا ۴۰ درصد از سطح اهدای خون کاسته شده است و از همشهریان و هم استانی های عزیز درخواست داریم تا با اهدای خون به بیماران نیازمند کمک کنند.

مدیرکل انتقال خون استان اصفهان با بیان اینکه ذخیره خونی استان کاهش یافته است، گفت: در حال حاضر ذخیره خونی استان سه روز است و این در مقایسه با ماه‌های قبل که ذخیره خونی هفت روز بوده وضعیت چندان مناسبی نیست اگرچه این حالت بحرانی نیست اما باید ذخیره خونی را به هفت روز برسانیم.

وی با تاکید بر اینکه به همه گروه‌های خونی نیازمندیم، اظهار کرد: در طول یک سال مردان می‌توانند تا چهار مرتبه و بانوان تا سه مرتبه اهدای خون داشته باشند که اهداکنندگان مستمر حداقل سالی دو مرتبه برای اهدای خون مراجعه می‌کنند تا حدی که بسیاری افراد در استان هستند که در درازمدت بیش از ۱۰۰ مرتبه اهدای خون داشته‌اند.

زینلی در مورد کمبود پلاسما و دیگر فرآورده‌های خونی هم گفت: خونی که از اهدا کنندگان دریافت می‌شود شامل ۴۵۰ سی‌سی خون کامل است و از این خون فرآورده‌هایی مانند پلاکت، پلاسما و دیگر موارد استخراج و به مصرف درمانی بیماران می‌رسد بنابراین وقتی اهدای خون کامل کاهش یابد قطعا استخراج فرآورده‌های خونی هم کاهش یافته و برای بیماران و مراکز درمانی مشکل ایجاد می‌کند.

وی در خصوص موارد مصرف خون و فرآورده‌های خونی در مراکز درمانی، تصریح کرد: بیماران تالاسمی بیشترین مصرف کننده خون هستند چرا که ماهانه دو مرتبه از خون و فرآورده‌های آن استفاده درمانی می‌کنند همچنین بیماران دیالیزی، اعمال جراحی، زایمان، تصادفات و سوانح همگی از موارد مصرف خون و فرآورده‌های خونی در مراکز درمانی هستند.

مدیرکل انتقال خون استان اصفهان در خصوص مراکز فعال اهدای خون و ساعات مراجعه شهروندان، گفت: در شهر اصفهان مرکز انتقال خون خواجو از ساعت هفت و نیم صبح تا شش عصر، مرکز عاشق اصفهانی از ساعت هفت و نیم تا یک بعدازظهر آماده ارائه خدمات به همشهریان هستند همچنین مراکز انتقال و اهدای خون در شهرستان‌های خمینی‌شهر، نجف‌آباد، خوانسار، گلپایگان، کاشان، نائین، شهرضا و زرین شهر و شاهین شهر به صورت نیمه وقت در خدمت هم استانی‌های عزیز هستند.

کد خبر 398147

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.