پاها در مورد سلامت بدن چه می‌گویند؟

اگرچه وظیفه اصلی پاها راه‌رفتن و دویدن است، اما این عضو حیاتی از سلامت سایر اعضای بدن خبر می‌دهد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، پاها رازهای زیادی در مورد وضعیت عمومی بدن یا بیماری‌های زمینه‌ای فاش می‌کنند؛ درد آزاردهنده پاها یا علائم جدی‌تر مانند بی‌حسی آن‌ها ممکن است نشانه‌ای از بیماری‌های دیگر باشد. در ادامه با رازهای این عضو در مورد سلامت سایر اندام‌های بدن بیشتر آشنا می‌شویم:

سردی پا

یکی از دلایل سرد بودن همیشگی انگشتان پا، جریان خون ضعیف است؛ گاهی اوقات مشکل گردش خون با سیگار کشیدن، فشار خون بالا یا بیماری‌های قلبی مرتبط است. آسیب عصبی ناشی از دیابت کنترلنشده نیز می‌تواند باعث احساس سرما در پاها ‌شود. علل احتمالی دیگرسردی پاها، کم کاری تیروئید و کم‌خونی است. افرادی که از این مشکل رنج می‌برند می‌توانند با مراجعه به پزشک علت سرد شدن انگشتان پاهای خود را جستجو کنند.

درد پا

سپری‌کردن یک روز طولانی با کفش ممکن است باعث ایجاد درد در پاها شود. بسیاری از زنان کفش‌های‌ خود را عامل اصلی درد پاها می‌دانند، اما دردی که ناشی از پوشیدن کفش پاشنه‌بلند نباشد، ممکن است  از شکستگی تنشی یا ناکامل استخوان‌ها خبر دهد. یکی از دلایل احتمالی این امر انجام ورزش‌های شدید مانند بسکتبال و دوی استقامت است. همچنین ضعیف‌شدن استخوان‌ها به دلیل پوکی استخوان نیز درد پاها را افزایش می‌دهد.

تغییر رنگ انگشتان پا

بیماری رینود یا کاهش شدید جریان خون در رگ‌های پا می‌تواند باعث تغییر رنگ انگشتان پاها به رنگ سفید، آبی و قرمز و در پایان بازگشت به رنگ طبیعی شود. علت این امر "وازواسپاسم" یا تنگ‌شدن ناگهانی شریان‌ها است. استرس یا تغییر دما نیز می‌تواند باعث این عارضه شود که معمولاً منجر به بیماری‌های دیگری نمی‌شود. همچنین تغییر رنگ انگشتان پا ممکن است مربوط به آرتریت روماتوئید (شایع‌ترین بیماری التهابی مفاصل)، سندروم شوگرن (اختلال التهابی مزمن مرتبط با سیستم ایمنی) یا مشکلات تیروئید باشد.

درد پاشنه پا

شایع‌ترین علت درد پاشنه پا، "پلانتار فاشیا"(التهاب تاندون کف پا) است؛ این درد در هنگام بیدار شدن از خواب و وارد شدن فشار روی پاها بسیار شدید است. ورم مفاصل، ورزش بیش از حد و پوشیدن کفش‌های نامناسب نیز همانند تاندونیت (التهاب تاندون همراه با پارگی‌های میکروسکوپی) می‎تواند باعث ایجاد درد پاشنه شود؛ دلایلی مانند وجود زائده استخوانی در کف پا، عفونت استخوانی، وجود تومور یا شکستگی در ایجاد درد پاشنه پا چندان شایع نیست.

کشیدن پاها

گاهی اوقات اولین نشانه این مشکل، تغییر در نحوه قدم‌زدن است؛ علت این امر می‌تواند از دست‌دادن تدریجی احساس طبیعی پاها باشد که در اثر آسیب به دستگاه عصبی پیرامونی یا محیطی (بخشی از سیستم عصبی خارج از مغز و نخاع) به وجود می‌آید. حدود ۳۰ درصد از این موارد به بیماری دیابت مرتبط است. همچنین آسیب عصبی ممکن است به دلیل عفونت، کمبود ویتامین و اعتیاد به مصرف الکل ایجاد شود. در بسیاری موارد هیچ‌کس نمی‌تواند تشخیص دهد که چه چیزی باعث آسیب عصبی می‌شود؛ مشکلات مغزی، نخاعی یا عضلانی، بعضی دیگر از دلایل احتمالی کشیدن پاها است.

تغییر شکل انگشتان پا

گاهی اوقات شکل انگشتان دست و پا تغییر کرده وتاندون‌ها یا زردپی‌های پشت پا و سمت داخلی مچ و کف پا کوتاه می‌شود که به آن "کلاب فوت" یا پا چنبری گفته می‌شود. در این عارضه، قسمت بالای ناخن‌ها گردتر می‌شود و به سمت پایین انحنا می‌یابد. بیماری ریه، شایع‌ترین علت زمینه‌ای چنبری شدن انگشتن است، اما این حالت ممکن است در اثر بیماری‌های قلبی، کبدی و گوارشی یا عفونت‌های خاصی ایجاد شود. گاهی‌اوقات این عارضه در خانواده‌هایی که هیچ بیماری زمینه‌ای در آن‌ها وجود ندارد نیز بروز می‌کند.

کد خبر 398143

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.