کدام بیماران از ایمونوتراپی منفعت می‌برند؟

بررسی‌های اخیر محققان نشان داده است که کدام بیماران بیشترین منفعت را از روش درمانی ایمونوتراپی می‌برند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، سرطان ریه معمولا در مراحل اولیه علائم قابل توجهی نداشته و سرطانی شایع و بدخیم است که پزشکان به سختی می‌توانند آن را تشخیص دهند؛ بنابراین ممکن است روش‌های درمانی که برای سرطان‌های دیگر به کار می‌رود، برای درمان سرطان ریه موثر نباشد. متخصصان به منظور دستیابی به نتایج مطلوب درمانی باید برای مبتلایان به سرطان ریه بهترین نوع درمان را برای هر فرد انتخاب کنند که این کاری بسیار دشوار است و به راحتی نمی‌توان مشخص کرد که افراد به کدام روش درمانی بهتر واکنش نشان می‌دهند.

ایمونوتراپی یا ایمنی درمانی، روش جدیدی برای مقابله با سرطان است که برخلاف شیمی‌درمانی که در آن با مصرف داروهای خاص می‌توان سلول‌های سرطانی را از بین برد، سیستم ایمنی را نسبت به تومورهای سرطانی تحریک می‌کند و به واکنش وامی‌دارد. گروهی از محققان آمریکایی به تازگی نوعی مدل هوش مصنوعی (AI) توسعه داده‌اند که به پزشکان کمک می‌کند تا متوجه شوند چه افرادی بیشترین منفعت را از روش ایمنوتراپی می‌برند.

به گفته پژوهشگران تغییر بافت سرطانی می‌تواند نشان دهد که آیا این روش درمانی موثر واقع می‌شود یا خیر. آن‌ها به منظور توسعه مدل هوش مصنوعی (AI)، اسکن توموگرافی کامپیوتری ۵۰ فرد مبتلا به سرطان ریه را ارزیابی کردند. این اسکن‌ها به محققان کمک کرد تا پس از هر دو یا سه دوره ایمونوتراپی، متوجه هر گونه تغییری در اندازه و بافت تومور سرطانی شوند. بروز تغییرات خاص در تومورها نشان‌دهنده این بود که فرد به روش درمانی ایمونوتراپی پاسخ داده است.

نتایج این مطالعه نشان داد مبتلایان به سرطان ریه که بیشترین تغییرات در بافت تومورهای سرطانی آن‌ها مشاهده شد، بیشترین منفعت را از روش درمانی ایمونوتراپی بردند؛ با استفاده از این روش درمانی می‌توان میزان مرگ و میر ناشی از سرطان ریه را به طور موثری کاهش داد.

نتایج این مطالعه در مجله Cancer Immunology Research منتشر شده است.

کد خبر 398129

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.