مبتلایان به آنفلوآنزای فصلی از خوددرمانی پرهیز کنند

رئیس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت گفت: فعالیت ویروس آنفلوآنزای فصلی ظرف دو سه هفته آینده به شدت در کشور، منطقه، اروپا و بسیاری از کشورهای دنیا وجود دارد و موارد ابتلا به ویروس آنفلوآنزای فصلی در اکثر استان های کشور، گزارش شده است.

به گزارش ایمنا به نقل از وبدا، محمد مهدی گویا در نشست خبری آنفلوآنزا، اظهار کرد: امسال دو نوع ویروس آنفلوآنزا شامل H۱N۱ و H۳N۲ در مناطق مختلف جهان و ایران، مشاهده شده و موارد ابتلا به ویروس H۱N۱ خیلی بیشتر از نوع دیگر ویروس بوده و این ویروس، بیماری شدیدتری را ایجاد می کند.

وی افزود: ویروس آنفلوآنزای فصلی در سال جاری، چندین ویژگی داشته است؛ یکی اینکه امسال سه هفته زودتر از سال گذشته، فعالیت این نوع ویروس آغاز شده و وقتی ویروسی زودتر فعالیت کند یعنی می تواند مناطق جغرافیایی و تعداد مبتلایان بیشتری را در برگیرد. در حال حاضر در اوج فعالیت ویروس آنفلوآنزای فصلی در کشور هستیم.

رئیس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: بیشترین موارد ابتلا به ویروس آنفلوآنزای فصلی مربوط به استان های قزوین، آذربایجان شرقی، کرمانشاه، تهران، اصفهان، مازندران، آذربایجان غربی، گلستان و سمنان بوده و در اواخر هفته گذشته، تعداد موارد ابتلا به این ویروس در استان های گلستان و مازندران، بیشتر و فعال تر بوده است.

گویا تاکید کرد: امسال، موارد بستری و فوت ناشی از آنفلوآنزای فصلی در کشور نسبت به سال گذشته، افزایش یافته است. در هفته گذشته ۱۵ مورد فوت بر اثر آنفلوآنزای فصلی در کشور ثبت و گزارش شده و همه جان باختگان، بیماری زمینه ای یا کهولت سن داشته اند. بیشترین موارد فوتی ناشی از این ویروس، مربوط به استان های تهران، مازندران و آذربایجان شرقی بوده است.

وی اضافه کرد: همه افرادی که جان خود را به دلیل ویروس آنفلوآنزای فصلی از دست دادند، در بیمارستان بستری بودند و تحت درمان قرار داشتند اما جان خود را از دست دادند چون واکسیناسیون نشده بودند یا دیرهنگام برای درمان مراجعه کرده بودند و یا بیماری زمینه ای یا کهولت سن داشته اند.

رئیس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت گفت: هفته گذشته جلسه ای در مراکش در خصوص آنفلوآنزای فصلی برگزار شد که نمایندگانی از کشور ما هم در آن حضور داشتند. در این نشست، آخرین تغییرات مربوط به ویروس آنفلوآنزا بررسی شد که آیا تعییراتی داشته یا خیر و با شواهد آزمایشگاهی به این نتیجه رسیدند که تغییراتی در ویروس ایجاد شده که امسال باعث تشدید موارد ابتلا و فوت در کشورهای مختلف دنیا شده است.

گویا با بیان اینکه پیش بینی می کنیم که ظرف دو سه هفته آینده، موج فعال ویروس آنفلوآنزای فصلی در کشور وجود داشته باشد، افزود: انتظار داریم که مردم به نکات بهداشتی، دقیقا توجه کنند چون در مرحله ای قرار داریم که مهمترین راه پیشگیری، رعایت نکات بهداشتی است.

وی خاطرنشان کرد: مهمترین نکته بهداشتی در پیشگیری از ابتلا به آنفلوآنزای فصلی، شستشوی دست ها به ویژه در کودکان است. همچنین رعایت آداب تنفسی بسیار مهم است و افرادی که دچار علائم شبیه این ویروس می شوند باید زمان سرفه و عطسه، دستمالی را جلوی دهان و بینی خود بگیرند و پس از استفاده، دستمال را در پلاستیک گذاشته و به سطل زباله بیندازند.

رئیس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت تصریح کرد: افرادی که به ویروس آنفلوآنزای فصلی مبتلا می شوند باید به شدت از خوددرمانی پرهیز کنند چون خوددرمانی در این افراد نگران کننده است و ممکن است موجب تشدید بیماری و بستری شدن آنها در بیمارستان ها شود همچنین مصرف آنتی بیوتیک و داروهای کورتون دار برای این بیماران، هیچ جایی ندارد و توصیه نمی شود چون آنفلوانزای فصلی، یک عفونت ویروسی است و خود به خود بهبود می یابد البته استفاده از استامینوفن ساده، مایعات گرم و استراحت در منزل، به این بیماران توصیه می شود و نیاز به مصرف داروی دیگری نیست.

گویا یادآور شد: وقتی همکار پزشک ما به بیماران توصیه می کنند که باید در بیمارستان بستری شوند، باید حتما این کار انجام شود و وقتی پدر و مادر می بینند که فرزند خود در مدت کوتاهی از آنفلوآنزای فصلی، بهبود پیدا می کنند نباید بدون نظر پزشک، اقدام به بردن فرزندان خود به مدرسه کنند چون این ویروس هنوز در ترشحات تنفسی بیمار، وجود دارد و ممکن است دیگر دانش آموزان را نیز به این ویروس مبتلا کند.

وی خاطرنشان کرد: رعایت نکات دقیق بهداشتی از سوی مردم باعث می شود که موج آنفلوآنزای فصلی زودتر در کشور فروکش کند، بیماران کمتری به این ویروس مبتلا شوند و نیاز به درمان در بیمارستان داشته باشند و ضمن بهبود زودتر مبتلایان، بیماران کمتری جان خود را از دست دهند.

رئیس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت تاکید کرد: اهمیت سلامت برخی افراد اهمیت بیشتری دارد. گروه هایی مانند افراد بیشتر از ۶۵ سال، زنان باردار، بیماران ریوی و قلبی، مبتلایان به سرطان که تحت درمان هستند، افرادی که داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی مصرف می کنند، مبتلایان به بیماری های تضعیف کننده سیستم ایمنی، افرادی که نارسایی کبد و کلیه دارند و افرادی که دیابت دارند و دیابت خود را به خوبی کنترل نداشته باشند، بیشتر در معرض ابتلا به ویروس شدید آنفلوآنزا هستند.

گویا اظهار کرد: روند آنفلوانزای فصلی در کشور با روند جهانی تفاوتی ندارد اما از نظر ابتلا به ویروس با توجه به تقسیم کرده زمین به دو نیمکره شمالی و جنوبی و سرمای هوا و قرار گرفتن ایران در نیمکره شمالی، الگوی ایران مانند اروپا است که این ویروس زودتر، شدید تر و با موارد فوتی بیشتری گسترش یافته است.

کد خبر 398099

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.